חדשות    

הווירוס יהפוך לברבור? חשש שהנגיף הסיני הוא ברבור שחור בשוק

Photo by Yulia Gadalina on Unsplash

האם הווירוס הסיני הופך לברבור שחור? אם מגמת ירידות השערים בעולם תימשך בשל וירוס הקורונה לדוגמה, זה עשוי להפחית מעט את לחצי הייסוף בשקל. מכל מקום, רכישות המט"ח של בנק ישראל צפויות להימשך ואולי אף להתגבר לקראת חודש אפריל עם הצטרפות ישראל למדד האג"ח העולמי. כך עולה מהסקירה השבועית של בנק הפועלים. ברבור שחור הוא כינוי לאירוע לא צפוי ואקראי המשפיע על השווקים.

לפי  הכלכלן נסים טאלב "ברבור שחור" הוא מאורע שיש לצפות שיקרה אחת לזמן מה, שיש לו תוצאות משמעותיות ושקשה מאד לחזות אותו. בספרו "הברבור השחור" הזהיר טאלב כשנתיים לפני המשבר הכלכלי העולמי של 2008 שמשבר כזה צפוי. הוא תיאר בו מצב בעייתי והיטיב למסור פרטים על סכנות במערכת המשכנתאות של אמריקה, שאכן יצרו בשנים שאחרי את המשבר הכלכלי הגדול שסחף בסופו של דבר, את מרבית העולם המערבי לבור כלכלי גדול.

עוד עולה מהסקירה כי ,תחזית האינפלציה בארץ עומדת על 1.1% ל- 12 החודשים הקרובים. התחזית מניחה תרומה של 0.2% לאינפלציה מהעלאות מסים. העלאות המסים תלויות בהרכב הממשלה שתקום, וקיימת גם אפשרות ששר האוצר החדש יעדיף להותיר את יעד הגירעון ברמה גבוהה של כ- 3.5% מהתוצר.

מדדי המניות בסין ירדו בכ-5%

בעולם מתעורר חשש מהתפשטות נגיף הקורונה הסיני. הממשלה הסינית הכריזה על סגר ב- 16 ערים המאכלסות כ- 57 מיליון אזרחים, כך שאסורות הכניסות והיציאות ממקומות אלה. בהונג קונג הוכרז על מצב חירום לאומי. החשש מהתפרצות הווירוס הביא לירידות בשוקי ההון, בעיקר באסיה. רוב מדדי המניות בסין ירדו בעשרת הימים האחרונים בשיעורים של כ- 5%. בנוסף נרשמה ירידה בתשואות לפדיון של איגרות החוב הממשלתיות. בלטה במיוחד הירידה בתשואות לעשר שנים בארה"ב, מ- 1.83% לפני כעשרה ימים ל- 1.68% בסוף השבוע האחרון.

בינתיים ארגון הבריאות העולמי טרם הכריז על מצב חירום, ומוקדם עדיין לקבוע מה מידת החומרה של הנגיף וכמה זמן ייקח עד לבלימת תהליכי ההידבקות בו. על פי הניסיון עם נגיפים קודמים, כגון ה-SARS  בשנת 2003, ההשפעות הכלכליות והפיננסיות מתמקדות בטווח הקצר, ללא סימני השפעה בטווח הבינוני והארוך. התקווה היא שכך זה יהיה גם הפעם.

וירוס הקורונה גם הגביר את הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב. בשבוע האחרון ירדו התשואות בארה"ב ושוק האג"ח מגלם כעת הסתברות של כ-70% להורדת ריבית בדצמבר 2020. הלחץ על הפד להפחית ריבית פעם נוספת צפוי להיות גדול, והחלטת הפד מושפעת גם מציפיות השוק. הלחץ על הפד גובר גם כי זו שנת בחירות, וכל חולשה בשווקים, כגון בגלל הווירוס, תלווה בלחץ של הממשל להגיב.

הווירוס משפיע על יצוא ישראל לסין

בישראל האטה נרשמה גם בייצור התעשייתי, ולמעשה ייצור הרכיבים האלקטרוניים הוא הבולט בהתרחבותו, בעוד שיתר התעשיות מתכווצות. יצוא השירותים המשיך לגדול בשיעור חד בחודשים אלו. נתונים אלו הופכים במידה מסוימת למיושנים לאור התפרצות נגיף הקורונה בסין, וההשלכות שעשויות להיות לה על הכלכלה העולמית. ההשוואה המקובלת היא להתפרצות הסארס ב- 2002, אלא שמאז סין הפכה להיות הרבה יותר פתוחה לעולם, כלומר זה מגדיל סיכויים להתפרצויות באזורים נוספים, וגם משקלה של סין בכלכלה העולמית עלה. נכון לפרסום שורות אלו בישראל לא זוהו עד כה נדבקים בווירוס. הפגיעה צפויה לבוא לידי ביטוי בענפי היצוא, הן של סחורות והן של שירותים, והיא תלויה בכמה זמן ייקח להשתלט הווירוס. להערכתנ הפועלים, אם מגמת ירידות השערים בעולם תימשך, בשל וירוס הקורונה לדוגמה, זה עשוי להפחית מעט את לחצי הייסוף. מכל מקום, רכישות המט"ח של בנק ישראל צפויות להימשך ואולי אף להתגבר לקראת חודש אפריל עם הצטרפות ישראל למדד האג"ח העולמי.

בנק ישראל מעדיף כעת את השימוש בכלי רכישות המט"ח ולא להפחית ריבית. גישה זו עשויה להשתנות אם הריבית בארה"ב תופחת השנה. המעבר להתמקדות ברכישות מט"ח הושפע במידה רבה מההערכה שהבנקים המרכזיים בעולם מיצו את הפחתות הריבית. בשבוע החולף, בעקבות ירידות השערים בשווקים, התגברו הציפיות שהריבית בארה"ב בכל זאת תפחת פעם אחת או יותר במהלך השנה. באירופה, הבנק המרכזי, תחת יושבת הראש החדשה, בוחן מחדש את נושא המדיניות המוניטרית ואת יעד האינפלציה, וכנראה שהריבית שם לא תשתנה בתקופה הקרובה. אם הפד יפחית ריבית, כפי שהשווקים מגלמים כעת, זה יעלה את הסיכוי שנראה הפחתת ריבית גם אצלנו.  כך מסכמים בפועלים.

הווירוס הסיני צפוי לפגוע בביקוש לנפט