חדשות    

סקירת האוצר: מחיר למשתכן גרמה לדירות תקועות בפריפריה

תוצאות מחיר למשתכן: דירות רבות תקועות בפריפריה, המינוף גבוה יותר ובתל אביב  משקיעים רושמים את הדירות על שם הילדים

שיעור עסקאות הנדל"ן של 2019 הסתכם בכ-10% לעומת שנתיים לפניה. כך עולה מנתנוני הכלכלנית הראשית של האוצר לחודש נובמבר השנה, שפורסמו בסוף השבוע. עוד עולה מהסקירה כי כ-15% מהעסקאות  בוצעו במסגרת מחיר למשתכן.

כ-52% מהעסקאות שבוצעו ב-11 החודשים הראשונים של השנה, נעשו על-ידי זוגות צעירים. כך למעשה מחיר למשתכן כן הצליחה בכך לאפשר להם לקנות דירות. כתוצאה מכך נוצרו מינוף גבוה ושיאים של בנקי המשכנתאות.

בנובמבר רכשו הצעירים 5,400 דירות, מתוך 9,800 עסקאות שבוצעו באותו חודש, לעומת 3,300 דירות שרכשו משפרי הדיור – בעלי דירות העוברים לדירות גדולות או משובחות יותר-  ו-1,200 דירות שרכשו משקיעים.

מחיר למשתכן לצד ירידת מחירים חלקית  בשוק החופשי האטו מכירות דירות יד שנייה, כך דירת יד שנייה מוצעת למכירה לתקופה ממוצעת של כ-20 חודשים.

מהסקירה עולה שבפריפריה דווקא הדירות הזולות מבלות זמן רב יותר על המדף. כנראה כי מחיר למשתכן נכנסה לאזורי הביקוש מאוחר, ובפריפריה יש יותר אופציות לצד הנחות פחות משמעותית מבמרכז, כלומר דירות במחירים דומים מתחרות זו בזו. כך גם משפרי הדיור נפגעים וצריכים לחכות הרבה זמן לדירה בטרם יעזבו את שלהם. גם המשקיעים נפגעים ומנסיםם לצמצם את המלאי שברשותם. אלו נפטרו מ-500 דירות בנובמבר.

לפי הכלכלנית, שכרם הממוצע של רוכשי דירות יחידות בתל אביב הגיע לכ-34.5 אלף שקל, לעומת 90.2 אלף שקל שכרם של רוכשי דירות חדשות בנובמבר 2014; שכר המשקיעים שרכשו דירות חדשות בתל אביב בנובמבר 2014 הגיע לכ-205 אלף שקל בחודש, שכרם של רוכשי דירות כאלה לפני חודשיים הגיע ל-85 אלף שקל.

השאלה שעלתה היא כיצד השכר נמוך יותר ובכל זאת מצליחים לקנות יותר דירות בשוק החופשי. התשובה המשוערת של הכלכלנית היא שהמשקיעים או קוני הדירות שבבעלותם כבר דירה רושמים את הדירה על שם ילדיהם, כדי להימנע ממס גבוה.

הגרלה נוספת של מחיר למשתכן יצאה לדרך: מיהן הערים שנכללות הפעם?

הסוף להנחות המופלגות במחיר למשתכן?