חדשות    

הסוף להנחות המופלגות במחיר למשתכן?

מחיר למשתכן הייתה אמורה להיות תוכנית שתקל על קוני הדירות, עכשיו מתגלה מה המחיר למדינה. לאחרונה חברות יזמיות שמשווקות פרויקטים של מחיר למשתכן מאפשרות הנחות מופלגות על הדירות, זאת בהשוואה למחירי השוק. דוגמאות בולטות לכך ניתן למצוא בלוד, ובאור יהודה, וייתכן שגם במקומות אחרים. זאת בניגוד לדעת משרד היועמ"ש  להנחות גבוהות מדי מול מחירי השוק, ולטענה כי לא ייתכן להעניק הנחות של למעלה מ-400 אלף שקל בהשוואה למחירי השוק, במסגרת מחיר למשתכן.

מחירי הדירות של מחיר למשתכן באור יהודה, שהוגרלו בשנים שעברו, הגיעו לסכומים של 10.5-10.9 אלף שקל למ"ר, ואילו במכרז שבו זכתה שיכון ובינוי מחירי הדירות הסתכמו ב-6.9-7.8 אלף שקל למ"ר, כלומר סדר גודל של כ-30% מתחת למכרזים הקודמים. במכרז שנערך במתחם בן שמן בלוד, זכתה שיכון ובינוי במחירים שנעו בין 3.8 ל-4.8 אלף שקל למ"ר, לעומת מכרזים שנערכו בשכונת אחיסמך בעיר לפני ארבע שנים, שמחירי הדירות שנמכרו אז הגיעו ל-6.1 אלף שקל למ"ר. כלומר, מדובר בפער של 20-40%. גם ארזים ג.י.א לא חוסכת בהנחות

בדיון ברשויות התברר כי בין היתר, הגורם שאפשר את ההנחות הגדולות היה שיעורן הגדול של הדירות שמיועדות למכירה בשוק החופשי באותם הפרויקטים. בהגרלות האחרונות, שבהן שיעור דירות השוק החופשי קפץ למחצית, התאפשר לחברות להפעיל סבסוד צולב בין הדירות בשוק החופשי לדירות במחיר למשתכן. במינהל הדיור ובמשרד השיכון טרם החליטו על צעדים עתידיים שיחסמו מתן הנחות גבוה מדי. אך נראה כי ההנחות לא ימומשו.