הלוואות    הרהורי בורסה    

הלוואה לכל נפש – חברות כרטיסי האשראי נתנו 6.5 מיליון הלוואות; ישראכרט בראש

קרדיט shutterstock

הלוואה לכל נפש – מה ההלוואה הממוצעת לנפש?

 

חברות כרטיסי האשראי פרסמו השבוע דוחות כספיים – העסקים טובים. השימוש בכרטיסים ממשיך לגדול, והיקף ההלוואות הכולל עלה ל-13 מיליארד שקל.

האשראי שהחברות האלו מספקות לציבור הוא דרך הלוואות ישירות, אבל כמובן שגם דרך כרטיסי האשראי – המסגרת שלנו בכרטיס היא סוג של הלוואה.  

כשלוקחים בחשבון את האשראי הכולל שהחברות האלו נותנות מגיעים ל-50 מיליארד שקל. מאחורי הסכום הזה יש שישה מיליון הלוואות!

רוב הסכום הזה הוא אשראי לציבור לצרוך צריכה שוטפת.

חברות האשראי הן כמובן לא השחקניות הגדולות בשוק האשראי. השולטים בשוק הם עדיין הבנקים ויחד עם הלוואות מהגופים המוסדיים, חברות הביטוח, והגופים החוץ בנקאיים, מוערך האשראי הצרכני הכולל במעל 230 מיליארד שקל. אלה מספרים גדולים מאוד כשבממוצע יש לכל משפחה יותר מ-2 מקורות אשראי בסכום של 70-80 אלף שקל.

הבעיה הגדולה שהלוואות ממכרות. אחת ועוד אחת, ואז אחת חדשה כדי לסגור את הישנה, ונוצר סחרור הלוואות. אז תשתדלו לא להתפתות להצעות המפתות של חברות האשראי –  זה מסוכן!

 הלוואות מחברות כרטיסי אשראי: האופציה המהירה, אבל היקרה

סחרור הלוואות

אולי בהתחלה לוקחים כי אין ברירה, אבל בהמשך גם בגלל המהירות והנוחות שבלקיחת הלוואה, שוכחים שבסוף הדרך צריך להחזיר את ההלוואה, ועם ריבית שעלולה להיות מאוד גבוהה.

הריביות על ההלוואות גבוהות יותר לרוב מהריביות על ההלוואות בבנקים (ועל המסגרת בחשבון), כאשר במידה ומדובר על הלוואה לא מגובה בבטוחה, הריבית תהיה 10%, 11%, 12% ויותר. קוראים לזה הלוואה לכל מטרה, ואתם בטח נתקלים בזה בכל פינה – בבאנרים קופצים, דרך הנייד, בשלטים, בטלוויזיה, אילו מתקשרים אליכם ומציעים לכם הלוואה כזו. אתם כבר לא צריכים להגיד  להמציא שאתם משפצים את הבית, או נוסעים לחו"ל, או מתכננים אירוע. היום אתם יכולים לקבל בלי להסביר, ובלי ביטחונות. אבל הריבית תהיה גבוהה.

מנגד, הריבית בהלוואות מגובות בשעבוד, בעיקר הלוואות למימון רכבים, נמוכה יותר.

הריביות האלו גבוהות, אבל הציבור מסתער – קצב הגידול השנתי בהיקף ההלוואות, קרוב ל-20%. אולי החברות האלו גם מפתות את הציבור לקחת הלוואות ולחיות כמו מלך, אבל הלוואות צריך להחזיר, ובפועל חלק גדול מהציבור התמכר להלוואות. זאת לא הלוואה אחת וזהו, אלא שורה ארוכה של הלוואות שמתגלגלות ביחד ומממנות אחת את השנייה. בשלב הזה הלווים לוקחים הלוואה כדי לכסות את ההלוואה שנפרעת ואת תשלומי הריבית הגבוהים, ולא כדי "לחיות טוב".

וכל זה מתרחש בעולם של ריביות אפסיות. בשנה האחרונה הריביות חזרו לעלות. המגמה אמנם עדיין לא ברורה, אבל במבחן ההיסטורי ארוך הטווח, הריביות הנוכחיות נמוכות מאוד. חזרה לממוצע ההיסטורי, משמעה גם עלייה משמעותית בריבית על הלוואות – ואז, הקושי לשרת את החוב יגדל.

כבר עכשיו, עולה מהדוחות של חברות כרטיסי האשראי, שהציבור מתקשה יותר  מבעבר, לשרת את החוב. ההפרשה להפסדי אשראי גדלה משמעותית בשנה האחרונה, כאשר בממוצע החברות מפרישות כ-40% מהכנסות הריבית להפסדי אשראי, ולהמחשה – נניח שגוף אשראי מספק הלוואות בריבית של 10%, אזי הוא מפריש כ-4% בגין הפסדי האשראי, ונותר עם רווח נטו של 6%. מעבר להתכווצות ברווח שלו (ועדיין מדובר ברווח טוב), הרי שההפרשה הזו מבטאת את הסיכון הגדול בהלוואות האלו ביחס לבנקים שבהם ההפרשה היא לרוב חד ספרתית ביחס להכנסה.

 

ישראכרט נותנת גז בהלוואות

 

ככל שהציבור יותר ממונף, ככל שהריבית יותר גבוהה, כך כמובן הסיכון למלווים גדול יותר. זו הסיבה שלא כל החברות הסתערו על התחום הזה. ישראכרט הגדולה מבין שלוש החברות, החליטה בעבר להסתכל מהצד. היא מספקת הלוואות, אבל באופן יחסי היא עשתה זאת על אש קטנה. אלא שבשנה האחרונה היא חיממה מנועים והגדילה את היקף הפעילות שלה ב-25%, הרבה מעל הגידול המצרפי בשוק (כ-10%). ישראכרט עדיין מזנבת אחרי לאומי קארד וכאל, אבל נתח השוק שלה הולך וגדל.

אולי הסיבה להאצה בתחום ההלוואות, היא הצורך לגדול לקראת פיצול מבנק הפועלים. על פי הדיווחים, בנק הפועלים לא הצליח למכור את ישראכרט במחיר שרצה, והפתרון החלופי הוא הנפקה בבורסה בת"א.

הכנסות ישראכרט מריבית הסתכמו בשנת 2018 ב-318 מיליון שקל (במגזר המימון) לעומת 276 מיליון שקל בשנת 2017. הפסדי האשראי (מחיקות בגין אשראי שלא יגבה) במגזר המימון הסתכמו ב-99 מיליון שקל, לעומת 81 מיליון שקל בשנה הקודמת.

מהביאור על המגזרים עולה כי הרווח בתחום הסתכם בשנת 2018 ב-98 מיליון שקל, בהשוואה ל-87 מיליון שקל בשנת 2017. הרווח בכלל של ישראכרט הסתכם ב-264 מיליון שקל לעומת 252 מיליון שקל בשנה קודמת – כלומר אלמלא הגידול במגזר המימון, החברה לא היתה מגדילה את הרווח הכולל שלה.

בפעילות הליבה של ישראכרט – הנפקת כרטיסי האשראי והסליקה הכיוונים מנוגדים. תחום הסליקה (שירותי סליקת כרטיסי אשראי לבתי עסק) הפסיד 24 מיליון שקל, אחרי רווח של 14 מיליון שקל בשנת 2017 ורווח של 25 מיליון שקל בשנת 2016. הרגולטור הצליח להגביר את התחרות בתחום הסליקה, לצמצם את העלויות, ובהתאמה – חברות כרטיסי האשראי מדווחות על ירידה ברווחים ואף הפסדים.

מנגד, פעילות הנפקת כרטיסי האשראי (הנפקה ותפעול שוטף) ממשיכה לגדול בהכנסות וברווחים. הרווח בתחום, כפי שעולה מביאור המגזרים, עלה ל-158 מיליון שקל לעומת 122 מיליון שקל בשנה הקודמת, במקביל לגידול בהכנסות מ-1.2 מיליארד שקל ל-1.3 מיליארד שקל.

 

כמה אשראי מספקת ישראכרט?

פעילות ההלוואות אינה פעילות המימון היחידה של ישראכרט. תחת הפעילות המסורתית שלה – פעילות כרטיסי האשראי, החברה מספקת מימון. אחרי הכל, מה זה לקנות היום בכרטיס אשראי ולשלם בחודש הבא, אם לא פעילות אשראי?

האשראי הכולל שסיפקה ישראכרט נכון לסוף 2018 עומד על 19.1 מיליארד שקל. חלק גדול מהאשראי הזה הוא בערבות הבנקים (כרטיסי אשראי שהבנקים מוציאים ללקוחות שלהם, להבדיל מכרטיסי אשראי חוץ בנקאיים).

האשראי שאינו בערבות הבנקים הוא 6.8 מיליארד שקל, מתוכו כאמור כ-3 מיליארד שקל של הלוואות, והיתר חייבים בגין פעילות כרטיסי האשראי ואשראי בכלל הן לפרטיים והן לגופים מסחריים. הפעילות לגופים מסחריים/ עסקיים עלתה מדרגה בשנים האחרונות כאשר ישראכרט נכון לסוף 2018 מספקת מימון לעסקים ב-2 מיליארד שקל (הרוב הגדול לא במסגרת כרטיסי האשראי) – גידול של 60% ביחס לשנה קודמת.

כל פעילות האשראי – 19.1 מיליארד שקל, מפוזרת על פני 2.82 מיליון לווים! מדובר בלווים דרך הלוואות וגם דרך כרטיס האשראי. בפועל, יש לווים שמחזיקים בכמה כרטיסי אשראי ומקבלים בכל כרטיס מימון, כך שהמספר המדויק הוא נמוך יותר, ועדיין – מדובר בעצמה פיננסית מרשימה וגדולה משמעותית מיתר חברות כרטיסי האשראי. אם לוקחים את כמות ההלוואות בחברות כרטיסי האשראי מקבלים כ-6.5 מיליון הלוואות, וזה רק דרך חברות כרטיסי האשראי. מה עם הלוואות מהבנקים, הלוואות מחברות כמו מימון ישיר, הלוואות מקרנות הפנסיה, קרנות השתלמות; הלוואות מגורמים חוץ בנקאיים. יש לנו בהערכה גסה ושמרנית מאוד, 15-20 מיליון הלוואות – 2-3 הלוואות לכל נפש.

ובחזרה לישראכרט: מתוך 2.82 מיליון הלוואות, יתר מחצי – 1.51 מיליון הלוואות הן בהיקף של עד 5 אלף שקל. ההלוואות האלו מסתכמות לסך כולל של 1.9 מיליארד שקל (כ-105 מהאשראי הכולל של החברה). כמו כן, מספקת ישראכרט 482 אלף הלוואות של בין 5 אלף ל-10 אלף שקל, 280 אלף הלוואות של בין 10 ל-15 אלף שקל, וככל שסכום ההלוואות עולה כך כמות הלווים כצפוי יורדת.