חדשות    

הלמ"ס: עליה בכמות המבוקשת של דירות חדשות; אקסלנס: הכוונה לעלייה בהיצע

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

"כשאנשים רואים את נתון למ"ס על עליה בכמות המבוקשת של דירות חדשות, הם עלולים לחשוב שמדובר בעליה בביקוש, כשזו למעשה עליה בהיצע" כותב אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של אקסלנס. 

לדבריו – "פרסום למ"ס על עליה בכמות המבוקשת של דירות חדשות הוא לא סקר של אנשים שמבקשים לקנות דירות, אלא של מכירות דירות בפועל, כך שהיא  – הדירות החדשות שנכנסו לשוק. כלומר עליה בהיצע. כך שמהנתון שפרסמה למ"ס בשבוע שעבר למדנו שבשלושת החודשים אוק'-דצמ' גדל היצע הדירות בישראל ב-10,680 דירות, או במונחים שנתיים – עליית היצע של 43 אלף דירות, דומה לאומדן הצורך של משקי הבית, מה שמלמד שאין לחץ משמעותי לשינוי מחירי שכירות. בהעדר לחץ מקומי לעליית מחירי שכירות, האינפלציה בישראל תתקשה להערכתנו להישאר ברמות הנוכחיות באופן בר קיימא ובטח לא להגיע למרכז היעד.

"לפי חישובים שלנו בשנתיים האחרונות הצטבר בישראל מלאי של 29 אלף דירות ריקות מוכנות שלא נמכרו! הנתונים האחרונים של למ"ס מלמד שסוף סוף הדירות האלה מתחילות להיכנס לשוק כשהמכירות חזרו לעלות. מלבד המלאי, קיים גם שיא במספר הדירות בתהליכי בניה. לפני נתון למ"ס האחרון, לגבי אמצע 2018 מדובר על סיומי בניה צפויים ב-2019 בקצב שנתי של 57 אלף דירות. כלומר אם כל המלאי שבידי הקבלנים ייכנס לשוק בשנה הקרובה יחד עם הדירות שבנייתן תסתיים בשנה הקרובה אנחנו מדברים על תוספת היצע של 85 אלף דירות, יותר מכפול מהגידול השנתי במשקי הבית בישראל! גידול כזה ישפיע להתקררות משמעותית בעליית מחירי השכירות.

"למרות חולשה צפויה להערכתנו במחירי השכירות, מחירי הדירות עשויים להינצל במידה ושיעורי ההיוון (הריביות) ירדו. התקררות מחירי השכירות מבטיחים במידה מסוימת ששיעורי ההיוון ירדו, שכן בנק ישראל לא יוכל לעלות ריבית עם שכירות קפואה, שכן היא חלק מהותי (24%) ממדד המחירים לצרכן. כך שנצטרך לחכות לראות מי משני הכוחות על מחירי הדירות יהיה משמעותי יותר, התקרות סעיף הדיור (שווה ערך לשכ"ד) או ירידת שיעורי ההיוון (שאנו צופים)".