חדשות    

הסוף לתוספות הבנייה?

מנהלת מינהל התכנון מעוניינת לבטל את תקנות שבס כחלון המאפשרות להוסיף 30% דירות מעבר למה שאושר

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר,מעוניינת כי הקלות "שבס-כחלון" יבוטלו בתוכניות בנייה חדשות. אלו הקלות המאפשרות להוסיף עד 30% דירות מעבר למה שאושר במסגרת תוכנית הבנייה המקורית. את עמדה זו תציג בפני בכירים במערכת התכנון והבנייה, במהלך יום עיון של מנהל התכנון.

ההקלות המדוברות גוררות ביקורות של מתכננים הטוענים כי הן גורמות לעומס של דירות יותר ממה שמאפשרות התשתיות;כמו כן טוענים, כי הקלות אלו מעכבות מאוד את תהליך הוצאת היתרי הבנייה. אבל באוצר אומרים כי ההקלות הכרחיות כדי להגדיל את היצע הדירות ולעצור את עליית מחירי הדיור.

תקנות שבס המקוריות נקבעו בימי העלייה הגדולה מחבר העמים בראשית שנות ה־90, וקרויות על שם מי ששימש כמנכ"ל משרד ראש הממשלה באותה העת, שמעון שבס. משום שהיה צריך מהר להגדיל את  מספר הדירות, קבעה התקנה כי בסמכות הרשות המקומית לאשר בהליך של "הקלה", כלומר הליך מהיר שאינו מצריך שינוי של תוכנית הבנייה, תוספת של עד 20% במספר הדירות – ובלבד ששטח הבנייה הקבוע בתוכנית לא ישתנה.

לפני חמש שנים שינה שר הפנים גדעון סער את התקנות וקבע כי ניתן יהיה להגדיל את מספר הדירות בעד 30%, ללא הגדלה בשטח הבנוי שקובעת התוכנית. בדצמבר 2015 גם שר האוצר משה כחלון הרחיב את ההקלה משמעותית ואיפשר גם תוספת אחוזי בנייה של עד 20% משטח הבנייה המאושר לטובת תוספת הדירות המבוקשות במסגרת ההקלה. העדכון של התקנה המוגדלת שזכתה לכינוי "שבס כחלון" בוצע באמצעות הוראת שעה שהוארכה בחודש נובמבר האחרון עד ינואר 2020.

ביטול התקנות עלול ליצור רעידת אדמה אצל היזמים והצפה של תב"ע חדשות, כי הם לא יוותרו על התוספת שכבר חישבו. היזמים מבקשים שינוי בקווי בניין, שינוי בגובה הבניין, שינויים בפתרונות חנייה והעברת חניות תת קרקעיות אל מעל הקרקע, וכל זאת במסלול קצר בסמכות ועדה מקומית ובלי אישור וועדות התכנון שבחנו את התוכנית ואישרו אותה.

זילבר הסבירה:
"תכניות שמתוכננות, נבחנות ומאושרות לאחר בחינה יסודית ומתן דגש לאיכות התוכנית, לטובת התושב, הרחוב והעיר, תוך שקלול כל האיזונים – מרוקנות מאלמנטים חשובים ומהותיים בהליך הרישוי דרך הליך ההקלות. הקלות אלה, באות פעמים רבות על חשבון איכות התכנון והביצוע ואף מוסיפות 'גיבנת' משמעותית ללוח הזמנים לקידום ההיתר והבנייה".

הקלות שבס בדרך לביטול; נו באמת?

היתר בנייה – כל מה שצריך לדעת