שוק ההון    

הפניקס רוצה לרכוש את הלמן-אלדובי

המנכ"ל החדש של הפניקס אייל בן סימון שם עין על הלמן-אלודבי. הפניקס, לאחר שנרכשה  מידי קבוצת דלק השבוע, מנהלת מגעים עם בעלי השליטה בבית ההשקעות הלמן־אלדובי, לרכישת הפעילות המרכזית שלהם – חברת הגמל והפנסיה המנהלת נכסים בהיקף של 20 מיליארד שקל (מתוכם 17.5 מיליארד שקל בגמל והיתרה בפנסיה). ההצעה היא ל־210 מיליון שקל, גבוה ב־29% משווי שוק של החברה המוערך בשיעור 163 מיליון לבית ההשקעות כולו.  הפניקס גם מוכנה לרכוש את פעילות הגמל והפנסיה של הלמן־אלדובי כולל החוב שלה. אם עסקה זו תצא לפועל היא תהיה אחת השחקניות הגדולות בשוק הגמל.

בדירקטוריון הלמן־אלדובי מגלים רצון לתמוך בהצעה על רקע התוצאות הכספיות החלשות של חברת הגמל. בעלי השליטה בהלמן־אלדובי כוללים גרעין אחזקה (48%) שכולל את רוני הלמן, אורי אלדובי, אייזיק סיטון, פיטר פרידמן ומשפחת יזרעאל. בית ההשקעות אי.בי.אי מחזיק 33% נוספים לאחר שביולי אשתקד הושלם המיזוג בין פעילויות הגמל של שני הגופים. הפניקס מעוניינת כאמור לקנות את הפעילות המרכזית של (100%) הלמן־אלדובי. להלמן־אלדובי גמל ופנסיה חוב של 120 מיליון שקל, רובו למחזיקי אג"ח ועוד 15 מיליון שקל של הלוואה מבנק שנטלה ברבעון השני של 2019, בין היתר למימון פעילות שוטפת. יחד עם החוב של חברת הגמל, המחיר המוצע משקף מכפיל של יותר מ־1% על הנכסים המנוהלים.

הנהלת הלמן־אלדובי גמל ופנסיה מתקשה לייצר רווחיות לפעילות לאורך זמן. נכון לסוף יוני לחברת הגמל והפנסיה של הלמן־אלדובי הון חוזר שלילי בגובה של 9 מיליון שקל, שלפי הדו"חות נובע בעיקר מתשלומי חכירה, תשלומי קרן וריבית לבעלי האג"ח, ועלייה בפעילות מול ספקים לאחר זכייתה של החברה בקרן פנסיית ברירת המחדל. את ינואר־יוני השנה סיימה הלמן־אלדובי גמל ופנסיה בהפסד של 148 אלף שקל על הכנסות של 62 מיליון שקל, שמצטרף להפסד של 466 אלף שקל ב־2018 כולה על הכנסות של 105 מיליון שקל.

בנוגע לקרן הפנסיה שהיא בקרנות ברירת המחדל ועם דמי הניהול הנמוכים ביותר, בהפניקס לא מעוניינים בפעילות הפנסיה. ראשית, הם לא מעוניינים למזג את פעילות הפנסיה לפעילות הקיימת שלהם המנהלת 27 מיליארד שקל ולהפוך לאחת מקרנות ברירת המחדל, שכן כיום הם מצליחים לגייס לקוחות בדמי ניהול גבוהים יותר. שנית, גם במשרד האוצר לא ירצו שאחת מ־5 חברות הביטוח הגדולות תנהל קרן פנסיית ברירת מחדל כשהמטרה המוצהרת של הרפורמה היתה בעיקר לחזק את התחרות בשוק הפנסיה מצד בתי ההשקעות. נראה שהאוצר ידרוש למכור את פעילות הפנסיה לקרנות אחרות, והמועדפת היא מיטב דש.

הלמן אלדובי דורשת פיצוי מאי.בי.אי

הלמן אלדובי: שיא במספר העמיתים; אבל תוצאות עדיין פושרות