חדשות    

הרכב הפנסיה משתנה: אג"ח ממשלתיות סחירות במקום אג"ח מיועדות

תמונה:PIXABAY

כדי לבטח את הפנסיה שלכם אג"ח ממשלתית סחירה תהיה חלק מהפנסיה  שלכם.  אלו יחליפו את איגרות החוב המיועדות. כך סיכמו החשב הכללי רוני חזקיהו והממונה על  רשות שוק ההון משה ברקת.

איגרות החוב המיועדות הן איגרות חוב ממשלתיות, צמודות למדד ובלתי סחירות שמנפיקה המדינה לקרנות הפנסיה (החדשות והוותיקות), לקופות הגמל הוותיקות ולביטוחי מנהלים ותיקים, לתקופה קבועה מראש, בהיקף של עד 30% מנכסיהן, ובתשואה שנתית אפקטיבית ריאלית של 4.86%. בתחילת שנות האלפיים הריבית של אג"ח בשוק הפכה לנמוכה יותר מזו של אג"ח המיועדות, ורק לפני כ־20 שנה הן הפכו לעוגן לתשואה סבירה לפנסיה.

אבל אלו זיקנו לממדים גדולים מדי ומפריעים לממשלה לטפל בגירעון. לממשלה יש חוב סחיר – שמיועד למימון הגירעון – וחוב בלתי סחיר (חוב שאינו נסחר בבורסה), ש־75% ממנו מורכבים מאג"ח מיועדות. מכיוון שלא ניתן לגייס חוב ללא הגבלה, עלייה בחוב הבלתי סחיר באה בהכרח על חשבון החוב הסחיר. לפי דו"ח יחידת החוב האחרון, היקף החוב המקומי הבלתי סחיר עמד בסוף 2018 על 231 מיליארד שקל המהווים כ־29.3% מהיקף החוב הממשלתי- עלייה של 8% לעומת 2017.בנוסף הוא גדל בעקביות.כמו כן מלאי איגרות החוב המיועדות המונפקות לקרנות הפנסיה זינק בכ־9% ב־2018 והסתכם בכ־171 מיליארד שקל לעומת כ־158 מיליארד שקל ב־2017 – עלייה של 8.3%.

לפי מחקר, שהזמין ברקת,  המכשיר החלופי יעלה בממוצע את תשואת הפנסיה ב־16%, יחסוך למדינה מיליארדי שקלים בשנה, וישפר מהותית את ניהול החוב. עם זאת,  מהלך כזה דורש שינוי חקיקה ולכן יתבצע רק בהחלטת שר האוצר של הממשלה הבאה, כחלק מהטיפול בגירעון.

כמו כן ייבחן מס שלילי לפנסיה, שנועד לתמרץ בעלי משכורות נמוכות לחסוך לפנסיה, בעיקר עצמאים. כך יקבלו תשואה גבוהה יותר על עצם החיסכון בפנסיה.

מחר תיכנס לתוקפה רפורמת קרנות הפנסיה t;ברירת מחדל חסכון עצום לחוסכים

נוודים דיגיטליים: איך לטייל בעולם ולעשות מזה כסף?

מה הזכויות המגיעות לחולי דמנציה ואלצהיימר

.