חדשות    

השופטים לא קיבלו את הערעור של בר רפאלי – מה המס שתצטרך לשלם?

 הדוגמנית ואשת העסקים בר רפאלי  הפסידה לרשות המסים בבית המשפט. רפאלי ערערה ב-2016 על החיוב שלה במסים בשנים -2010-2009. טענתה היא כי בשנים אלה היא ניהלה מערכת יחסים עם השחקן לאונרדו דיקפריו ולא היתה תושבת ישראל לצורכי מס – ולכן גם הכנסותיה בחו"ל אינן חייבות במס בישראל בתקופה זו, ויש לבטל את חיוב המס. אם לא יתקבל הערעור תשלם רפאלי עשרות מיליוני שקלים.

רשות המסים טענה שלרפאלי הייתה זיקה לארץ, ורפאלי הכחישה. השופט קבע כי רפאלי לא הציגה כל הוכחות לכך שניתקה או התכוונה לנתק במהלך השנים האלה את זיקת התושבות שלה לישראל. "המסקנה המתבקשת ממכלול הראיות שהוצגו בפני היא כי מרכז חייה של המערערת הוא בישראל – ולפיכך היא תושבת ישראל בשנות המס שבערעור על כל המשתמע מכך לעניין מיסוי הכנסותיה", כתב בפסק הדין.

השופט ביקר את האמינות של בר רפאלי ואמה: "המערערת ואימה מעבירות מאחת לשנייה את האחריות על עניינים מסוימים כמטוטלת, כשהרושם הוא שהדבר נועד לטשטש את העובדות כהוויתן".

כמו כן מתבצע הליך פלילי נגד  רפאלי בתואנה שניסתה להסתיר את תושבותה וזיקתה לישראל.

איך יודעים מי תושב ישראל

מ–2003 מי שמוגדר "תושב ישראל", יחויב במס בישראל על כל הכנסותיו, כולל אלה שהופקו או התקבלו בידיו מחוץ לישראל. לפי פקודת מס הכנסה, תושב ישראל הוא מי שמרכז חייז בישראל. לצורך קביעת מיקומו של מרכז החיים משמשים שני מבחנים: המבחן הכמותי והמבחן המהותי.

השופט קבע כי לפי המבחן הכמותי רפאלי היתה תושבת ישראל ב-2009. לדבריו,  אמנם האינדיקציה אינה מתקיימת ב-2010, אך מספר ימי השהייה שלה בישראל לעומת מדינות אחרות, מספר הביקורים שלה בישראל ופרקי הזמן ששהתה בארץ בכל פעם –מראים  כי מרכז חייה הוא בישראל.

בנוגע למבחן המהותי, השופט קבע  כי לא היה לרפאלי בית קבע בארה"ב, אלא בישראל בלבד. והתייחס לבית הוריה של רפאלי בהוד השרון כעונה על ההגדרה של בית קבע משום שניהלה שם חיים אף נהגה לארח בו חברות. הוא הוסיף כי גם הדירה במגדליYOO  שהושכרה על שם אחיה והדירה במגדל שהושכרה על שם אמה שימש אותה כשהגיעה לישראל. בנוגע לביתו של ליאונרדו דיקפריו לא הציגה רפאלי הוכחה שאכן היה בית קבע.

תמונות עם דיקפריו לא הוכחה

השופט אמר שכיוון שדיקפריו לא הוזמן להעיד, אין ראיה על טיב הקשר והמגורים עמו. רפאלי סיפקה אלבומים ותמונות רבות כדי להראות על מערכת היחסים שלה עם דיקרפיו, אך השופט ציין כי זה לא מספיק בשביל להסיק שמרכז חייה מחוץ לישראל. הוא העיר כי במקרה הזה ובהתחשב בכך שמדובר במי שנמנים עם תעשיית הבידור והזוהר, "תמונה אינה מספקת".

השופט קבע שרפאלי לא סתרה את טענת רשות המסים שלפיה החברות הבנות שלה נשלטו ונוהלו מישראל.לה בביצוע עסקה לרכישת דירה בישראל.

הסכם שומה לא מספיק

רפאלי טענה  בתגובה כי היא התבססה על הסכם שומה, שלפיו הסכימה לשלם מס על פעילותה בחו"ל ב-2007-2006 – למרות עמדתה כי היתה תושבת חוץ באותן שנים – וזאת בתמורה להכרה מפורשת של פקיד השומה, לאחר שערך בחינה מהותית ויסודית של נתוניה, בכך שהיא תושבת חוץ מ-2007.

רשות המסים טענה כי אין לכך משמעות בהליך הזה, ולא היתה הסכמה "לגבי העתיד". השופט כתב כי "דעתי אינה נוחה כלל ועיקר מהסכם השומה, מהאופן שבו הוא נערך ומההתנהלות שהיתה בקשר אליו", והוסיף כי מכאן ועד למסקנה שמדובר ב"הסכם ניתוק תושבות" המשליך גם על שנות מס נוספות הדרך ארוכה.

מסים על מתנה?

עוד  הקבע כי יש מקום לגבו מס הכנסה משירותי פרסום ויחסי ציבור שרפאלי קיבלה (ויתור על דמי שכירות בתמורה לפרסום על דבר מגוריה) במגדלי Yoo ו-W. לדבריו, "נדירים המקרים בהם ניתנות מתנות חינם – בפרט כשמדובר במסגרת יחסים עסקית" ו"ההיגיון והשכל הישר מלמדים כי אף בהיעדר הסכמים כתובים ומפורשים מאחורי תשלום אותם סכומים עומדת ציפייה לקבלת תמורה, במישרין או בעקיפין, בדמות פרסום ויחסי ציבור".

עורכי הדין משה מזרחי ואודי ברזילי, שייצגו את רפאלי, מסרו כי "בסוף 2009 הגיעה רשות המסים להסכם שומה, שלפיו מ-2007 תיחשב רפאלי תושבת חוץ. בהתאם להסכם זה היא דיווחה לשלטונות המס על היותה תושבת חוץ גם ב-2009 וב-2010. אנו סבורים כי פסק הדין שגוי, מתעלם מעובדות מרכזיות וחורג מהלכות קודמות של בית משפט עליון בנושא זה. מטעם זה, ומטעמים נוספים אנו מאמינים כי תוצאת פסק הדין תשתנה בערכאת הערעור".

מסים על מתנות – כל השאלות והתשובות

העלמות המס של בר רפאלי – כל הפרשות