חדשות    

השופטת התחשבה במשפחת הנהג העבריין וויתרה על מאסר

מעודכן ל-11/2019

המדינה ביקשה לשלוח לכלא אב לשלושה מטמרה שנהג ללא רישיון וביצע עשרות עבירות תנועה, אולם השופטת שוכנעה שמאסרו עלול למוטט את משפחתו כלכלית – והקלה בעונשו

שופטת בית המשפט לתעבורה בעכו, אסתר טפטה–גרדי, גזרה עונש קל יחסית על גבר בן 52 שהודה והורשע בנהיגה ללא רישיון בשני מקרים שונים, לאחר שתוקף רישיונו פקע לפני כ-15 שנה. השופטת שוכנעה שישנן נסיבות המצדיקות הקלה בעונשו של האיש, ובהן מצבו הכלכלי הקשה.

כתב האישום הראשון עסק בכך שב-2016 הנאשם, נשוי ואב לשלושה, נהג באזור טמרה, ברכב תפעולי מתוצרת "מרשל". שוטרים שעצרו אותו גילו כי באותה עת הוא היה פסול לנהיגה, בשל עבירות קודמות שכללו נהיגה בפסילה ואף פגיעה בהולך רגל במעבר חצייה.

בשל כך הורשע הנהג בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה כשרישיון הנהיגה פקע וחלפו למעלה מ-12 חודשים ונהיגה ללא ביטוח.

מכתב האישום השני, שגם בו הודה כאמור, עולה כי הנהג נתפס בשנת 2017 כשהוא נוהג ברכב פרטי.

 

לטענת הנאשם, הוא לא חידש את רישיונו במשך כ-15 שנה בשל חובות כספיים. לדבריו, הוא רכש רכב תפעולי כיוון שחשב שרכב זה אינו מחייב רישיון נהיגה, ולאחר שנעצר הבין שהוטעה על ידי המוכר. בנוגע לעבירה השנייה מ-2017, טען כי נהג בכביש עפר צדדי, לאחר שאחיו ביקש שישגיח בשבילו על עדר צאן.

שירות המבחן המליץ להסתפק בשירות לתועלת הציבור ועונשים נלווים. השירות התרשם שהנאשם אמנם פעל באופן אימפולסיבי, אולם יחד עם זאת מעוניין לחיות באופן נורמטיבי והשתלב בטיפול קבוצתי – דבר שאמור להפחית את הסיכון לכך שיחזור על מעשיו.

אולם חרף ההמלצה ביקשה המדינה להטיל עליו לא פחות משנת מאסר וכן עונשים נוספים. הסיבה לכך הייתה שמדובר במקרה חמור ולא במעידה חד פעמית, אלא באדם בעל עבר של 66 עבירות תעבורה, כולל עבירות דומות.

מנגד, ההגנה ביקשה לאמץ את עמדת שירות המבחן. בין היתר נטען כי הנאשם נקלע למצב כלכלי קשה, שהגיע עד כדי איומים על חייו ועל משפחתו, ומפאת נסיבות אלה לא חידש את רישיונו, וכי כיום פועל להסרת המחדל ולהסדרת חובותיו.

"שליחתו למאסר לא תועיל לחברה"

השופטת טפטה–גרדי הבהירה כי אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש, ואף ציינה כי עבירה של נהיגה בזמן פסילה מהווה ביטוי של זלזול וטומנת בחובה סיכון רב לציבור.

עם זאת, השופטת התחשבה בכך שהנהיגה נעשתה ברכב תפעולי, ועל כן חומרת המעשה נמוכה יותר. נתון מקל נוסף היה העובדה שאי חידוש הרישיון נבע מחובות כספיים.

"הנאשם הודה ונטל אחריות על מעשיו, ותסקיר המבחן מצביע על סיכויי שיקום. בנסיבות אלה סבורני שיש להעדיף את האפיק השיקומי, ולאפשר לנאשם לצאת ממעגל העבריינות בו היה שרוי עד היום. שליחתו של הנאשם למאסר, בנסיבות אלה, לא תועיל לחברה, ועלולה למוטט את משפחתו, התלויה בו כלכלית", סיכמה השופטת.

בנסיבות אלה, השופטת סברה שיש להימנע ממאסר ולהטיל על הנאשם צו מבחן, לשלב אותו בתכנית טיפולית, ולהטיל עליו 250 שעות שירות לתועלת הציבור, היקף רחב מזה שהוצע על ידי שירות המבחן.

השופטת הוסיפה לצד אלה עונש של שלושה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון למשך 30 חודשים וקנס בסך 1,500 שקל, וציינה כי ענישה זו, הצופה פני עתיד, הוטלה על מנת להרתיע את הנאשם מלשוב ולבצע עבירות תעבורה חמורות בעתיד.

מה הקנסות על עבירות תנועה

עבירת נהיגה ללא רישיון תלויה בנסיבות המקרה