חדשות    

השכרה ארוכת טווח בירושלים – שיכון ובינוי תבנה 279 דירות

 

קבוצת שיכון ובינוי זכתה במכרז לבנייה, הפעלה וניהול של פרויקט להשכרה ארוכת טווח בירושלים. שיכון ובינוי תשלם למדינה 66 מיליון שקל על הזכייה במכרז.

על פי המכרז שפורסם על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" ורשות מקרקעי ישראל, מדובר על פרויקט במתחם אלנבי בירושלים, המחולק לשני מגרשים שונים (דרומי וצפוני) עליהם ניתן להקים 279 יחידות דיור, כולן להשכרה ארוכת טווח. כמו בפרויקטים הקודמים של דירות להשכרה ארוכת טווח, 25% מתוך  הדירות, יושכרו לזכאי משרד השיכון בדמי שכירות מפוקחים שאמורים להיות נמוכים משמעותית ממחיר השוק.

על פי נתוני המכרז – המתחם הדרומי, בשטח כ­1.11 דונם, ממוקם במשולש הרחובות דניאל נובסקי, חנוך אלבק, שמואל לופו והמתחם הצפוני, בשטח כ­6 דונם, ממוקם בין הרחובות חנוך אלבק וקדושי סלוניקי. הפרויקט יכלול כאמור 279 דירות והשטח הכולל יהיה 25  אלף מ"ר.  כמו כן, יש בפרויקט  שטחי מסחר בהיקף 500 מ"ר אותם יבנה הזוכה במכרז ואותם יוכל למכור בשוק החופשי לאחר איכלוס דירות המגורים. הבנייה הפרויקט תיעשה ב­13 בניינים בני עד 6 קומות. במסגרת המכרז ישנן גם כמה מטלות ציבוריות באחריות היזם ­ הקמת שלושה גני ילדים בקומת הקרקע של אחד מבנייני המגורים בשטח של כ­530 מ"ר ופיתוח שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) בהיקף 10 דונם. שתי המטלות מהוות תנאי לקבלת היתר הבנייה ותנאי לקבלת אישור האיכלוס של הפרויקט (טופס 4).

זהו הפרויקט השכרה הראשון שבו זוכה שיכון ובינוי, אחרי שבעבר התמודדה על מספר פרויקטים. על פי המכרז, תוך שישה חודשים מרגע הזכייה במכרז יצטרך הזוכה להגיש את התכנון המוקדם לאישור "דירה להשכיר", שלושה חודשים מאוחר יותר את התכנון הסופי, וארבעה חודשים לאחר מכן את התכנון המפורט לפרויקט. על הזוכה יהיה להוציא היתר בנייה תוך 19 חודשים מרגע הזכייה, לסיים את בניית השלד תוך 29 חודשים מרגע הזכייה ולהשלים את הבנייה להוציא אישור איכלוס בתום 39 חודשים מרגע הזכייה. מדובר בלוח זמנים כולל של שלוש שנים ושלושה חודשים.

החברה שתזכה תצטרך להקים לתפעל ולנהל את הפרויקט להשכרה למשך תקופה של 20 שנה מבלי אפשרות למכור את הדירות. רק בתום התקופה תוכל החברה למכור את הדירות בשוק החופשי, למעט סייג אחד, במסגרתו רשאית החברה שתזכה במכרז למכור את הנכס בשלמותו, לאחר איכלוסו, כנכס מניב. נזכיר שרבע מהדירות שייבנו עתידות להיות מושכרות לזכאי משרד הבינוי והשיכון במחיר מופחת.

מחיר מפוקח לדירת 2 חדרים בשטח כ­50 מ"ר צפוי לעמוד על 57 שקל למ"ר, כלומר, כ-2,850 שקל לחודש. מחיר מפוקח לדירת 3 חדרים, כ­75 מ"ר, עתיד לעמוד על 50 שקל למ"ר – 3,750 שקל בחודש. מחיר מפוקח לשכירת דירת 4 חדרים, כ­100 מ"ר יעמוד על 44 שקל למ"ר – 4,400 שקל בחודש.

דירת 5 חדרים תושכר לפי 42 שקל למ"ר – 5,250 שקל בחודש. אבל אלו לא מחירים סופיים, יש כמובן את ההצמדה, וכן יש דמי ניהול של הבניין שעשויים להגדיל את התשלום בעד 4 שקל למ"ר. המחיר כולל חניה, מחסן ומרפסת.

עם פרסום הפרויקט אמר עוזי לוי, מנכ"ל "דירה להשכיר"  "תכנית 'דירה להשכיר באלנבי', כמו תכניות 'הדסה הקטנה', המשתלה וראשון לציון, והפרויקטים בחיפה, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, גן יבנה ושוהם, ייצרו מסה קריטית של אלפי יחידות דיור להשכרה ואלטרנטיבה אטרקטיבית לטווח ארוך. ביחד עם המאמצים הגדולים שמשקיעים שר האוצר ומטה הדיור הממשלתי, נוכל לראות כבר בתקופה הקרובה פתרונות דיור לאלפי זכאים וזוגות צעירים".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל  אמר –  "אני שמח על הצלחת מכרז נוסף לדיור להשכרה, תכנית הדיור להשכרה מהווה נדבך חשוב בהשלמת תכנית מחיר למשתכן של שר האוצר".

התוכנית – 2,300 דירות בהשכרה ארוכת טווח עד סוף השנה; רבבות דירות בשנים הקרובות

חברת דירה להשכיר שמשמשת כזרוע הביצועים של הפרויקט להשכרה ארוכת טווח וכפופה בעצם לשר האוצר משה כחלון, צפויה על פי הודעת האוצר, לשווק תוכניות לבניית 2,300 דירות להשכרה ארוכת טווח עד סוף השנה. זה עוד לא אומר כמובן שמחר בבוקר יגורו שם – זה לוקח זמן, תב"ע, בנייה, שיווק, אפשר להעריך באופן גס, שתוכניות שישווקו עכשיו ליזמים ימסרו ללקוחות במקרה הטוב בעוד שנתיים וחצי שלוש שנים.

על כל פנים, מדובר בחמישה פרויקטים להשכרה ארוכת טווח שישווקו עד סוף השנה – 1,675 דירות שישווקו בפרויקטים בירושלים (שעכשיו דווח עליו) , ראשון לציון, קרית ביאליק, קרית גת ואשקלון. הפרויקטים בראשון לציון היו כבר בתוכנית מדובר על פרויקט אחד  של 180 יח"ד ופרויקט שני של 450 יח"ד. בנוסף ישווקו –  כ­400 יח"ד בשכונת אפק בקרית ביאליק, 245 יח"ד בכרמי גת ו­400 יח"ד באשקלון. כל החמישה האלו מסתכמים ל-1,675 דירות ועם הפרויקטים שכבר קיימים מדובר ב-2,300 דירות להשכרה לטווח ארוך.

בכל הפרויקטים של השכרה לטווח ארוך יכולו הזכאים (זוגות צעירים ויחידים אשר יעמדו בקריטריונים)  לשכור דירה לטווח של חמש שנים, בעלות מופחתת (בלפחות 20%  ממחיר השוק) וכן הם יוכלו להאריך את חוזה השכירות בחמש שנים נוספות (עד לתקופה של 10 שנים) –  באתר דירה להשכיר תוכלו לקבל מידע מפורט על הפרויקטים, על הקריטריונים להתמודדות ועוד

מתחילת השנה שיווקה חברת דירה להשכיר  629 יח"ד בשני פרויקטים –  350 יח"ד במתחם הגדנ"ע בדרום תל אביב ו-­279 יח"ד במתחם אלנבי בירושלים. בשנת 2015 שיווקה החברה פרויקט אחד ל­-189 יח"ד בחיפה וב-­2014 שווקו שני פרויקטים –  בשכונת מורשה ברמת השרון ל-­246 יח"ד ובשכונת גליל ים בהרצליה ל­-184 יח"ד. לפני כן שווק הפרויקט ברעננה (בפועל, נרכש דרך מנהל מקרקעי ישראל, עוד לפני שדירה להשכיר הפכה לזרוע הפעילות של ההשכרה לטווח ארוך).

במכרזים של דירה להשכיר למכירת הקרקעות יש דגש כמובן על כך שרבע מהדירות יושכרו במחירים של 80% ממחירי השוק. שאר הדירות יושכרו בשכירות ארוכת טווח בהתאם למחירי השוק, כאשר לשוכרים יוצע חוזה שכירות בן חמש שנים, במהלכו יוצמדו דמי השכירות למדד המחירים לצרכן, עם אופציה להארכת החוזה בחמש שנים נוספות.

על רקע ההכרזה להפוך את ההשכרה לטווח ארוך לאחד הפתרונות המרכזיים למשבר בשוק הדירות, אמר לאחרונה שר האוצר כחלון – "חשוב מאוד לשלב את המגזר הפרטי בשוק לשכירות ארוכת טווח ולהגדיל את היצע הדירות להשכרה באופן דרמטי. אנחנו רואים יעד חשוב בהקמתן של תוכניות שכירות ארוכת טווח, לצד תוכנית "מחיר למשתכן". עד סוף השנה נשווק פרויקטים בהיקף של כ-2,300 יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח ואנחנו מתכוונים להגביר את הקצב ולהגיע להיקף של עשרות פרויקטים לשנה, במרכז הארץ ובפריפריה"

השכרה ארוכת טווח – יתרונות וחסרונות