חדשות    

השפעות החברתיות של עבודה מהבית

אין זה סוד כי עבור רבים מהעובדים (ואולי גם המעסיקים), "עבודה" – היא לא רק מקום להתפרנס ממנו, אלא גם מקום ליצור בו קשרים חברתיים, מקום לתחזק מעגלים חברתיים, ובכללי – מקום שמהווה חלק חשוב ואף מכריע של החיים החברתיים.

עם המעבר הבלתי נמנע למודל העסקה שמבוסס רובו ככולו על עבודה מהבית, יש לבחון בכובד ראש את ההשפעות החברתיות שיהיה למהלך כזה עבור אותם אנשים, וכן את השלכות הרוחב על החברה כולה.

ההשלכות האלה הן חלק מההשלכות הכלליות של העידן הדיגיטלי והוירטואליזציה שבעקבותיו על החברה ועל הרגלי החיברות של המין האנושי, אבל יש להן משקל שלעיתים קרובות נוטים לזלזל בחשיבותו, שלא בצדק, אולי מתוך ראיית מקום העבודה מהבחינה התכליתית המקורית שלו – ייצור תפוקת עבודה. עם זאת, ליכולות החיברות של העובד באופן פרטי ושל האווירה במקום העבודה באופן כללי – השפעה רבה על תפוקה זו, כך שגם מפרספקטיבה זו ישנה חשיבות רבה לבחינת הזווית החברתית המשתנה בעולם הדיגיטלי שעובר במהירות למודל העסקה המבוסס על עבודה מהבית. אך כמובן שבחינת הנושא מזווית זו בלבד תהיה צרת אופקים והיא אפילו לא החשובה ביותר, כי אף אחד לא רוצה לחיות בעולם שבו תפוקת העבודה גבוהה אך חיי חברה תקניים אינם בנמצא. לכן במרכז הסקירה צריכות לעמוד ההשפעות הסוציאליות מרחיקות הלכת של עבודה מהבית, ולא השפעתן על תפוקת העבודה.

את החסרונות שבמעבר לחברה מבוססת וירטואליזציה ותקשורת מתווכת דיגיטל ומדיה כולם מכירים, אם כי יש לה גם יתרונות רבים, שמשום מה אינם באים לידי ביטוי כדרך כלל כאשר מוצגות סקירות על הנושא.

למשל, פגיעות אלימות פיזיות אינן מתאפשרות דרך המדיה (בינתיים, לפחות…), ובתחום ההיכרויות לצורך זוגיות – דווקא הוירטואליזציה מספקת אפשרות ליצור אינסוף מנגנוני ביטחון והגנה לפני המפגש הפיזי. ניתן להעלים את הזהות עד שמחליטים "ללכת על זה", וכך למנוע פגיעה מצד מי שנדחה ועלול להיות מסוכן כאשר הוא כועס. ניתן לבדוק התאמה בלי להיתפס למראה חיצוני גרידא באמצעות פרקטיקה של: "התכתבות תחילה", אתרי היכרויות שמבצעים התץאמות לפי מאפיינים מוגדרים, ועוד ועוד.

השפעה חיובית נוספת היא גלובליזציה של החברה, מה שמאפשר להכיר אנשים מכל קצות תבל, ולא להיות מוגבלים למי שנמצא במרחב הפיזי הקרוב. יכולת זו מאפשרת לכל אדם למצוא לו את החברים שייתנו לו הכי הרבה ערך מבחינה חברתית, ולבנות את מעגליו החברתיים ממש לפי בחירה. לא עוד האדם הבודד בתוך המעגלים החברתיים עצמם, לא עוד הילד הדחוי בכיתה שאין לו חברים כי הוא מוזר ושונה. ברשת הוא תמיד יוכל למצוא כאלו הדומים לו, ועל הדרך גם להיחשף לתרבויות שונות, לשפות שונות ולמנהגים שונים. אין גם לתאר את ההשפעה החיובית שיש לגלובליזציה זו ולאפשרות להכיר ללא מסנני תקשורת את האחר ואת השונה, מה שאין ערוך לתרומתו לסובלנות ולקבלת האחר, ומכאן – ליציבות ולשלום העולמיים.

אם נבחן ספציפית את נושא יכולות החיברות בעבודה מהבית, הרי שאותו הדבר מתרחש גם בה: הגלובליזציה הזו לא רק מאפשרת לכל עובד לעבוד בכל חברה בעולם ופותחת בפניו אינסוף אפשרויות תעסוקה, היא גם מאפשרת לו להיות "בררן" בנוגע לשותפיו למקום העבודה, וגם בתוך כל עבודה – מאפשרת לו לצמצמם למקסימום את המפגש עם מי שאינו חש בנוח איתם, ולהעמיק את הקשר רק עם מי שהוא מעוניין לעשות זאת.

עם זאת, וכדי לאפשר הסתגלות של העובדים לסיטואציה החדשה, יש לשקול לעשות את המעבר בהדרגה, ולפעול בתחילה במודל היברידי משולב, בו בחלק מימות השבוע כן תתבצע העבודה במקום עבודה מסודר, בו בתחילה ייווצרו הקשרים החברתיים, ובשאר ימות השבוע העבודה תתבצע מהבית, והקשרים החברתיים יימשכו גם הם משם, או אף במפגשים אינטימיים או קבוצתיים, לפי בחירת העובדים.

כמו כן יש לפעול לגיבוש הצוותים באמצעות מסיבות וכדומה, שמעבר לגיבוש הצוות תאפשרנה לעמיתים להתחבר ולהכיר. מפגשים מעין אלה, אם ייערכו לעיתים תכופות, יעניקו יכולות התחברות מהירות יותר וטובות יותר מאשר אינטרקציה שגרתית במשרד או במקום העבודה. למפגשים מעין אלו ניתן יהיה להביא גם מכרים שאינם עובדים באותו מקום עבודה, בני זוג, ואולי אף ילדים.

אם יאומץ המודל הזה, ניתן יהיה לחסוך מקום עבודה, ואת המפגשים לקיים במקומות שייועדו לעניין, ויוכלו לשמש בכל ערב מקום עבודה אחר.

 

כנסו ללוח דרושים – עבודה מהבית בקישור הבא – https://www.avoda-mehabait.co.il/ ותוכלו לקבל הצעות עבודה בכל תחום מהבית! קלדנות, כתיבה, תמלול, הזנת תוכן ועוד….

 

אפשר גם לשלוח הודעה בוואטסאפ למספרים הבאים:

 058-7338281 או למספר 050-2322173