חדשות    

הפועלים: ירידה באחזקות המזומן בידי הציבור

FREEPIK
מעודכן ל-05/2021

מגמת ירידה גם בהיקף הרכישות באשראי בחודשים ינואר פברואר חל גידול בייצוא שירותי ההי-טק ובהשקעות בבנייה

הגידול החד בצריכה הפרטית, שאפיין את פתיחת המשק, מתחיל להתמתן – כך עולה מהסקירה הכלכלית שמפרסם בנק הפועלים. הרכישות בכרטיסי האשראי היו במגמת ירידה בשבועות האחרונים, ובכלל זה הוצאות לריהוט, ביגוד, מסעדות ועוד.  ההתמתנות מגיעה לאחר זינוק חד של 9.3% ברכישות בחודש מרץ. לאור רמת אמון הצרכנים הגבוהה, כלכלני הבנק מעריכים כי הצריכה תוסיף להיות פקטור משמעותי בצמיחה גם ברבעונים הבאים

לראשונה מאז פרוץ הקורונה, ירד בחודש האחרון מחזור המזומן, כלומר יתרות המזומנים שבידי הציבור. כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי ירידה זו משקפת את החזרה של עסקים לפעילות של שגרה, ואולי היא גם מאותתת על ירידה נוספת במספר העובדים בחל"ת בחודש אפריל.

במקביל, ייצוא שירותי ההי-טק המשיך לגדול בקצב מהיר בחודשים ינואר-פברואר, ולנוכח הגידול החד ברכישות דירות, נראה שגם ההשקעות בבנייה גדלו.

מחירי הסחורות החקלאיות והתעשייתיות עלו בחודש אפריל בשיעור של כ-10%. מחיר הנפט מסוג ברנט עלה גם הוא השבוע לרמה של 67 דולר לחבית. בחלק ממחירי הסחורות, המחירים בחוזים העתידיים לתקופות ארוכות יותר משקפים צפי לירידת מחירים, כלומר ייתכן שמדובר בבעיות אספקה זמניות, והמחירים יתמתנו בהמשך.

כלכלני הפועלים מעלים את תחזית האינפלציה שנה קדימה לשיעור של 1.3%, לנוכח העלייה במחירי הסחורות ודיווחים על התייקרויות של מוצרים במשק. עדכון המדדים כלפי מעלה הוא בעיקר במדדים של החודשים הקרובים. האינפלציה בשנת 2021 צפויה להיות קרובה לאמצע גבול היעד – 1.9%.

בשלב זה הכלכלנים סבורים כי עיקר העלייה באינפלציה היא תיקון לירידות מחירים שנמדדו בשנה שעברה, ואולי מעט מעבר לזה, בגלל קשיים ועיכובים בשרשרת האספקה בעולם. אולם, אינפלציה גם אם היא זמנית, יוצרת מידה של אי-ודאות, והיא עשויה להפוך לקבועה בתנאים מסוימים. לדוגמה, אם האינפלציה גורמת להתאמות כלפי מעלה של השכר, עלייה במחירי הנכסים, התייקרות במחירי שירותים, עלייה בשכר הדירה ועוד. גירעונות תקציביים גבוהים שממומנים בהדפסות כסף של הבנקים המרכזיים מהווים גם הם סיכון לעלייה עתידית באינפלציה. הסיכונים הללו אינם ייחודיים לישראל, וייתכן שהסיכון בישראל קטן יותר מבארצות הברית.

שער השקל מול סל המטבעות היה יציב בקירוב השבוע, כנראה בסיוע רכישות מט"ח של בנק ישראל. להערכתם הכלכלנים, חוסר היציבות הפוליטית בישראל אינו משפיע על שוק המט"ח, בין השאר בגלל שהזרים לא לוקחים על עצמם חשיפות מט"ח משמעותיות, והשחקנים הדומיננטיים הם הישראלים, ובעיקר הגופים המוסדיים.

כמו כן, בסקירתם הכלכלית השבועית הם מציינים כי הגישה הזהירה של בנק ישראל צפויה לבוא לביטוי בצמצום רכישות איגרות החוב הממשלתיות, עד לכדי סיום התוכנית עד סוף השנה. תהליך ה"גמילה" של השווקים מרכישות הבנק המרכזי הוא קל יחסית בישראל, שכן במקביל צפוי הגירעון התקציבי לרדת ועמו צרכי הגיוס של הממשלה.

משיכת קצבאות במזומן – הבנקים יאפשרו משיכה בכל הסניפים בהם יש שירותי קופה

לידר: גידול חד בייצוא שירותי היי טק – קפיצה של 29% לעומת הרבעון הקו