מדריכי ביטוח לאומי    

תקנות חדשות לקביעת אחוזי נכות – איך זה ישפיע על המבוטחים?

המוסד לביטוח לאומי

תקנות חדשות לקביעת אחוזי נכות עלולות לפגוע במבוטחים – מתי הן ייכנסו? מה הממשעות שלהן? ומי עלול להיפגע?

קביעת אחוזי נכות זה עניין לא פשוט – מה בדיוק יש לחולה? מי יודע להגיד באופן מדוייק (ואובייקטיבי) מה הוא מרגיש? מי יכול ומוסמך לבדוק את החולה כדי לקבוע את אחוז הנכות – מי נכה יותר ממי? ואולי וועדה אחת עם הרכב מסויים תקבע אחוז נכות מסויים וועדה אחרת תקבע אחוז נכות אחר – זה לא ממש מדע מדוייק, ומכאן הבעיה הגדולה. תוסיפו לזה שכל הגדרות הסעיפים והשפעתם על אחוזי הנכות, רחבים ולא ברורים, ותגיעו לכאוס גדול. עכשיו מנסים לסדר זאת, אבל על הדרך עלולה להיווצר בעיה למבוטחים רבים – פשוט הם לא יקבלו קצבה או שיקבלו קצבה נמוכה ממה שהיו יכולים לקבל בעבר.

ב-1 ביולי 2016 יאמצו בביטוח לאומי תקנות חדשות בקשר לקביעת אחוזי נכות, וזה ישפיע משמעותית על מבוטחים שירצו לקבל בגין מחלתם / נכותם אחוזי נכות. ההשפעה לא תהיה רק לכיוון אחד, אך באופן כללי, התקנות מרעות את מצב המבוטחים, ובמילים פשוטות אחוזי הנכות יירדו.

אחוזי הנכות נקבעים על סמך קריטריונים שונים כשכל הקריטריונים מוצגים בספר הליקויים שלפיו בעצם עובד ביטוח לאומי ובו נקבע לכל ליקוי דרגת נכות. קביעת שיעור/ אחוזה הנכות התבססה על ספר ליקויים וקריטריונים משנת 1956 ואכן הגיע הזמן לרענן את התקנות האלו, אך לפני יישום ואימוץ התקנות נשמעה ביקורת רחבה מצד גורמים שונים שטענו שהשינויים היו לא שקופים, והם מרעים את מצב המבוטחים. ביטוח לאומי מנגד, טוען שהכל נעשה כשורה, ושבסה"כ מדובר בחידוד הקריטריונים ולא בשינוי, והציבור דווקא ייהנה מכך.

השינויים שנכנסו בתקנות החדשות הם בנוגע לקריטריונים שקשורים לליקוי/ לנכות ולא לגובה הקצבאות מביטוח לאומי בגין כל דרגת נכות. השינויים שנכנסו מתייחסים למחלות ונכויות קיימות וגם לכאלו שלא הוגדרו בעבר. כך לדוגמה מחלות הדם הוגדרו בצורה מחודדת יותר, וניתנה התייחסות לאין אונות והשמנת יתר.

השאלה הגדולה איך זה ישפיע על המבוטחים, וכאן, לפחות ממה שמתפרסם בתקשורת, צפוי כאוס גדול. מבוטחים רבים שעל פי התקנות הקודמות היו זכאים לקצבה מסוימת בגלל שהגיעו לרף נכות מסויים, לא יקבלו על פי התקנות החדשות את הקצבה  כי לא יגיעו לרף הנכות, והמשמעות היא שאותם חולים ונכים במקרים רבים לא יכולים לתפקד במקום עבודתם, מאבדים את הפרנסה, וביטוח לאומי שהוא הכתובת שלהם לא עוזר להם. גם ככה, נשמעות טענות קשות מאוד בשנים האחרונות נגד ביטוח לאומי שמקבל באופן שוטף מהעובדים דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות, אבל ביום הדין , פשוט נעלם, או מקשה על קבלת הכספים. אז נכון, ביטוח לאומי הפך לשק החבטות של רבים מאוד, ולא תמיד בצדק – פשוט יש נהלים ויש סכומים מוגבלים, אך לאותם אנשים שהפרישו כל חודש כסף ובסוף לא מקבלים תמורה כשהם צריכים זה כמובן לא מעניין. ועכשיו זה עשוי להיות גרוע יותר.

ומה עומד להשתנות? הנה סקירה קצרה (וחלקית) של השינויים המרכזיים שהולכים להיות בתקנות החדשות.

נכות כללית – בתקנות החדשות יוחמרו הקריטריונים לקבלת אחוזי נכות במגוון של לקויות, ובמילים פשוטות – יהיה קשה יותר לעבור את רף המינימום של שיור הנכות כדי לקבל קצבה, וגם אם עוברים את היקף, אז שיעור הנכות שייקבע עלול להיות נמוך יותר מהתקנות הקודמות.

סוכרת – התקנות החדשות כוללות בחינה של רמת המחלה במקרים של סיבוכים. המשמעות הפרקטית לחולים – יהיה קשה יותר לעמוד בתנאי לקבלת אובדן כושר עבודה, ומכאן שיהיה קשה לקבל את הקצבת נכות.

אירועי לב – על פי תקנות חדשות (שייכנסו בספטמבר 2016) שיעורי הנכות יירדו במקרים מסוימים כך שהקצבה בהתאמה תהיה נמוכה יותר.

פרקינסון –  אחד השינויים בסעיפים הוא ביטול האבחנה בין פגיעה בצד ימין לפגיעה בצד שמאל, וכן ביטול האבחנה בין פגיעה בחלק גוף עליון לחלק גוף תחתון. המשמעות פשוטה – שיעורי נכות נמוכים יותר.

מחלות דם – כאן הוגדרו מחדש סוגי המחלות ובהתאמה   הוגדרו אחוזי הנכות, ויהיו מצבים שאחוזי הנכות יעלו ביחס למצב הקודם.

מדריכים קשורים:

ביטוח לאומי – כל החובות והזכויות שלכם

דמי הבראה – מתי מגיע לכם? וכמה?

ימי חופשה – כמה מגיע לכם?

ימי מחלה – איך וכמה מגיע?

שכר מינימום – כל מה שצריך לדעת