זוכי פרס נובל    

ז'אן טירול – זוכה פרס נובל שהמציא את הפיקוח על מונופולים

Professeur Jean Tirole

ז'אן טירול הוא זוכה פרס נובל לכלכלה  ל-2014. הוא כלכלן המלמד באוניברסיטת טולוז בצרפת. ב-1976 סיים לימודי הנדסה באקול פוליטכניק, וב-1978 קיבל תואר נוסף בהנדסה מאקול נסיונל דה פון. במקביל סיים תארים מתקדמים  במתמטיקה של תורת ההחלטות באוניברסיטת פארי דופן. ב-1981 סיים את לימודי הדוקטורט בכלכלה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT)

במה עוסקים מחקריו

תחומי מחקריו הבולטים הם הארגון התעשייתי, תורת המשחקים, בנקאות, כלכלה התנהגותית וכלכלת מידע. עסק גם בהתנהגות הפירמה, כגון ממשל תאגידי, תמריצים ותורת החוזים, רגולציה,. עבודתו משלבת תאוריות מתורת המשחקיםבכלכלת מידע, יישומם במודלים של התנהגות ארגונים פרטיים וציבוריים והתנהלותם בשווקים.

על פי תאוריה שלו, שפרסם עם פיליפ אגו,ן   האצלת סמכויות פורמליות לנציגים כפופים בחברה מגדילה את מעורבותו החיובית של הנציג, אך פוגעת ביכולת השליטה של המנהל, עקב כך יעדיפו המנהלים להקצות סמכויות פורמליות לצורך פעילויות או החלטות במקרים שבהם הן נחשבות שוליות עבור המנהל, חשובות עבור הנציג או במקרים שלמנהל אין יכולות מקצועיות מספקות.

מחקרים אחרים שלו עוסקים במשברים פיננסים ובהתנפצות בועות כלכליות.

על מה זכה בפרס נובל

טירול  זכה בפרס על מחקרו על כוחות השוק ורגולציה. מעריכים כי מחקרו של טירול סייע למתן את כוחן של חברות חזקות. על פי הצהרת האקדמיה, טירול הוא "אחד הכלכלנים המשפיעים ביותר של זמננו". מחקריו על תחרות עזרו למנוע פגיעה בצרכנים על ידי מונופולים.

הוא הסביר כיצד אפשר להטעות את הרגולטורים באמצעות מידע אסימטרי, כלומר לחברה יש יותר מידע על השוק שבו היא פועלת מאשר לרגולטור. לכן כתבה האקדמיה: "תעשיות רבות נשלטות על ידי מספר קטן של חברות גדולות או מונופול אחד. ללא רגולציה הולמת, שווקים מסוג זה מפיקים לרוב תוצאות לא רצויות מבחינה חברתית – המחירים עולים וחברות לא פרודוקטיביות שורדות על ידי חסימת הכניסה של חברות פרודוקטיביות וחדשות".

""ממחצית שנות ה-80 ואילך, ז'אן טירול הפיח חיים חדשים במחקר של כשלי שוק ריכוזי",  נאמר בהודעת האקדמיה. "הניתוח שלו את התנהגות החברות עם כוח שוק גדול מספק תיאוריה אחידה עם השלכות חזקות על נושאים של מדיניות: איך צריכה ממשלה לטפל במיזוגים ובקרטלים, ואיך היא צריכה לפקח ולהסדיר פעילות של מונופולים".

עוד כתבה אקדמיה:  מחקרו של טירול הראה כי את רגולציית השוק יש להתאים בזהירות רבה לתנאי התעשיות הספציפיות, במקום להשית חוקי רגולציה כלליים כמו פיקוח על מחירים – שעלולים לגרום ליותר נזק מאשר תועלת.

בסדרת מאמרים וספרים, הציג ז'אן טירול מסגרת כללית לגיבוש מדיניות ויישום שלה בכמה תעשיות, מטלקום עד בנקאות. על סמך התובנות החדשות הללו, ממשלות יכולות לעודד חברות חזקות להיות יעילות ייותר, ובו בזמן להימנע מפגיעה בתחרות ובצרכנים.

אנגוס דיטון – זוכה פרס נובל שגילה שאנחנו צורכים אותו דבר, לא משנה כמה מכניסים

ריצ'רד תיילר – זוכה פרס נובל שהבחין בין תועלת להנאה

זוכה פרס נובל אוליבר הארט – מי בעל הזכות בחוזה שבו אי אפשר לקבוע תגמול