מדריכי כרטיסי אשראי    

חצי מהצרכנים נפלו קורבן להונאת אשראי. מה עושים

מעודכן ל-02/2019

הסיכוי ליפול קורבן עולה עם הגיל. לכן חשוב ליידע גם את הקרובים המבוגרים

חברת הסטארט-אפ Riskified (ריסקיפייד) הישראלית, שעוסקת במניעת הונאות במסחר מקוון בזמן אמת באמצעות שימוש בלמידת מכונה, פרסמה מחקר שלפיו לא פחות מ-49% מהרוכשים באינטרנט חוו הונאות אשראי, רובם באתרי מסחר בינלאומיים. המחקר בוצע בעזרת חברת המחקר Allison+Partners שערכה סקר אונליין בקרב 5,000 משתמשים אמריקאים מעל גיל 18.

 

לפ המחקר 42% מהרוכשים נטשו אתר לאחר שחוו הונאת אשראי, אפילו אם קיבלו את כספם בחזרה, ו-14% מהם עברו לאתר המתחרה. סיכוי ליפול קורבן להונאת אשראי בהחלט עולה עם הגיל. בקבוצת הגיל 18-21 הסיכוי הוא הנמוך ביותר, ועומד על 18% בלבד, בקבוצת הגיל 31-38 הוא כבר מעל 50%, ובגילאי 71 ומעלה הסיכוי הוא הגבוה ביותר – 57%. הסיבה היא שמבוגרים מחזיקים ביותר כרטיסי אשרא ולכן הסיכוי שאחד מהם יגיע לידיו של נוכל עולה.  אנשים צעירים גם משלמים יותר בדרך שאינה כרטיס אשראי, כמו אפליקציה או שירות תשלומים דיגיטלי. מעל גיל 50 גם המודעות לסיכונים למידע ברשת נמוכה יותר ויש יותר סיכוי ליפול קורבן להונאות ולשים לב פחות לדגלי אזהרה.

לפי המחקר, יש כל הזמן דליפות בחברות ובמאגרי מידע על פרטים אישיים של אנשים. הרבה פעמים ההאקרים שמשיגים את פרטי האשראי מוכרים אותם בדארקנט לנוכלים מקצועיים שמבצעים הונאות אשראי. המידע נמכר  לעיתים קרובות במחיר נמוך. אופציה אחרת היא כשהמחזיק בכרטיס  נותן את הפרטים אותו בלי להבין שזה קורה, למשל  אתר שנראה כמו אתר של חברה לגיטימית אך מיועד לפישינג, או  תוכנות אוטומטיות שמנסות לפרוץ לשירותים שדורשים סיסמה. ברגע שאלו מנחשות סיסמה של משתמש הם ינסו להשתמש בה גם עבור שירותים בהם הצרכן

בשלב הבא הנוכלים ישתמשו בפרטים כדי לבצע רכישות בכל מיני אתרים. הצרכן ממנו נגנבו הפרטים כנראה ישים לב, כי הנוכלים בדרך כלל לא יבצעו רכישה של עשרה דולר אלא רכישה גדולה, ואז הצרכן יראה פתאום בחשבון האשראי רכישה לא מוכרת של אלפיים שקל".

להימנע מהונאות:

אם פרטי האשראי שלנו כבר נחשפו,  זה לא נורא מאוד כי אנחנו מבוטחים. אבל בכל זאת, אם כשנכנסים לאתר או מקבלים מייל שמבקש פרטים עלינו, כדאי לבדוק אם זה באמת הגוף הזה והכתובת שחשבנו שאנחנו נכנסים אליהם. אם קיבלנו הודעה על התחברות למשתמש שלנו בפלטפורמה מקוונת והיא נשמעת לא סבירה, צריך ליידע את החברה בה יש לנו את המשתמש ולבדוק את חיוב האשראי. אם חויבנו במשהו שלא קנינו, כדאי לבטל את הכרטיס ולחשוב אם יש מקומות נוספים בהם השתמשנו באותה סיסמה. תמיד מומלץ לעבור על חיוב האשראי מדי חודש ולוודא שאין בו דברים מוזרים,וגם לא להשתמש באותה סיסמה בכמה מקומות. תמיד אפשר להיעזר גם במדריכים של הון.

כמה כללי זהירות וחיסכון לכרטיסי אשראי

כך תזהו הונאות בכרטיס האשראי שלכם