אחזקת דירה    

חשבון המים זינק? כך תזהו נזילה בבית

מעודכן ל-08/2019

מים הם מצרך יקר כיום ולכן אם יש לכם נזילה, כדאי לאתר את המקור לה מוקדם ככל האפשר ■ איך תעשו את זה בעצמכם וכמה תשלמו על ביקור אינסטלטור? קראו בכתבה שלפניכם

נזילות מים לא תמיד מתגלות מיד ולעיתים תשימו לב אליהן רק כעבור שבועות או חודשים, לאחר שתקבלו חשבון מים מנופח מהרגיל. הנה כמה דרכים לאתר נזילות בזמן, כדי שתוכלו לחסוך מים, כסף ונזקים הנגרמים כתוצאה מרטיבות:

לפני הכול: סגרו את השיבר ובדקו אם השעון ממשיך להסתובב 

בשלב ראשון יש לסגור את כל הברזים בבית, כולל ברז המים הראשי של הדירה או של הבית הפרטי. הסתכלו על שעון המים ובדקו אם ה"פרפר" האדום שבצג המים ממשיך להסתובב באיטיות. אם התשובה חיובית, כלומר הוא ממשיך להסתובב, זהו סימן ראשון לכך שיש נזילה באחד מצינורות הבית או באחד הכלים הסניטריים בו.

אם תרצו בדיקה מדויקת יותר, רשמו את כמות צריכת המים המופיעה בשעון המים לפני שאתם הולכים לישון. למחרת בבוקר, עוד בטרם פתיחת ברזי המים בבית, גשו אל השעון ובדקו אם המספר השתנה. אם כן, הדבר יכול להעיד על נזילת מים. שיטה זו אמינה יותר מפני שהיא נסמכת על מדידה שאורכת כמה שעות במשך הלילה.

 היכן יכולה להיווצר נזילה וכיצד תאתרו את המקור?

נזילה במקלחת: אם קיימת נזילה מהטוש במקלחת, לרוב הסיבה היא בברז פגום שממשיך להזרים מעט מים באיטיות.

כך תזהו: כתוצאה מנזילה כזו ישנו טפטוף מים קבוע, אשר לרוב משאיר סימני רטיבות על רצפת המקלחת.

נזילת מים מהניאגרה: לעיתים, המצוף שבניאגרה אינו סגור עד הסוף וגורם לנזילת מים, לפעמים זה קורה עקב שחיקה מתמשכת של האטמים שבניאגרה.

כך תזהו: הדרך לבדוק אם יש נזילה היא לבדוק אם ישנם רחשי מים מכיוון צינור המים הנכנס למיכל ההדחה. אפשרות נוספת היא להצמיד מעט נייר טואלט לאסלה, מעל מפלס המים, בעת שהיא יבשה. אם הנייר נרטב, סביר להניח שיש נזילת מים מכיוון הניאגרה.

נזילה מדוד חשמל הממוקם בתוך הבית: לעיתים ייתכן פיצוץ בצינור המים הנכנס אל הדוד, בצינור היוצא מהדוד או בנקודת החיבור שבין הדוד לצנרת. סיבה נוספת היא כשלי איטום בדוד ישן במיוחד שכבר התבלה.

כך תזהו: מכיוון שפעמים רבות הדוד מוסתר בתוך נישה ייעודית, קשה להבחין בנזילה. לכן יש לבצע בדיקה תקופתית, לבדוק שאין בעיות בחיבורים ולחפש סימנים לנזילה.

נזילה מצינור או ממתאם שהחליד: צנרת מים ישנה עשויה ממתכת, ובמשך השנים נוצרת קורוזיה שגורמת לסדקים בה. כמו כן, לעיתים, לאחר שמבצעים תיקון בצנרת מתכת, מרכיבים בחיבור מתאם לצנרת פלסטיק חדשה. כעבור כמה שנים תיתכן קורוזיה בחיבור שבין מתאם הנחושת לבין שני הצינורות.

כך תזהו:

הדרך לאתר נזילה בצנרת היא לחפש סימני רטיבות שיכולים להעיד על נזילת מים.

נזילה כתוצאה מלחץ מים לא תקין: הצנרת הביתית אמורה לעמוד בלחץ מים מסוים. אם לחץ המים בצנרת גבוה מדי, ייתכן פיצוץ בצנרת. מדובר לרוב בצנרת מים ישנה או במצב שבו בוצע תיקון בחלק מהצנרת ונוצרו הפרשי לחץ. במקרה כזה, יש לערוך בדיקה באמצעות אינסטלטור המתמחה באיתור נזילות מים.

כך תזהו:

בדקו סימני נזילת מים בקירות ובתקרה. חפשו גם מאחורי רהיטים סימנים כגון כתמי רטיבות, עובש, פטריות, התנפחויות או קילופי צבע המופיעים על הרצפה, מעל הפאנלים, בקירות או בתקרה.

נזילה מברז מים: ברז דולף יכול לגרום לבזבוז של כמה ליטרים של מים ביום.

כך תזהו:

פשוט – יש לבדוק את כל הברזים בבית ולוודא שאין דליפה מאחד מהם. בנוסף, מומלץ להתקין 'חסכמים' בכל ברזי הבית והמקלחת, אם מעוניינים לחסוך בצריכת המים.

נזילה ממכונת הכביסה: לעתים החיבור של צינור המים אל מכונות הכביסה אינו תקין. מצב זה יכול להיגרם עקב התקנה לא מקצועית או בשל סתימה. הדבר יכול לגרום לנזילת מים בכל הפעלה של המכונה.

כך תזהו:

בדקו את מצב הרצפה סביב מכונת הכביסה ושימו לב אם קיימת רטיבות סביבה כתוצאה מנזילה.

כמה זה עולה?

מחירון אינסטלטורים:

ביקור אינסטלטור – המחיר לביקור בשעות היום – 150-120 שקל

תיקון פיצוץ בצנרת גלויה – תיקון צינור בקוטר עד 1 צול 1000-400 שקל

תיקון פיצוץ בצנרת לא גלויה – פתיחה, סגירה ותיקון הצנרת – 1500-600 שקל

תיקון נזילה באסלה – המחיר לתיקון האיטום או להחלפת גומיה, כולל חלקים – 400-200 שקל

החלפת ברז – המחיר לפירוק והתקנת ברז חדש, לא כולל את עלות החלקים – 450-250 שקל

התקנת ברז פרח (ברז לשיש) – 300-150 שקל, לא כולל את עלות הברז

החלפת איטום לצינור יציאת מים מהאסלה – 500-200 שקל

דברים שחשוב לבדוק בדירה חדשה או שכורה

חשבון ארנונה – למה צריך לשים לב