אחזקת דירה    

חשבון ארנונה – למה צריך לשים לב

מעודכן ל-02/2019

חויבתם על נכס שלא התגוררתם בו? סוג הנכס לא מתאים לסוג הנכס שברשותכם? הגדלתם נכס ולא דיווחתם? מה צריך לדעת על חשבון הארנונה?

הארנונה היא המס שאותו גובות העיריות על שימוש בנכס בשטחם, בין אם מגורים, משרדים או אחר. הרבה מהצרכנים מתלוננים על תשלום על נכס ריק,  דרישת תשלום מאוחרת על נכס שהוגדל,  טעויות במדידת הנכס,  דרישת תשלום כשהדייר לא גר בנכס, בין אם גר שוכר אחר ובין אם שוכר במקום הבעלים.

מה חשבון הארנונה כולל?   פרטי הרשות המקומית ודרכי התקשרות עמה,  זהות המשלם הכוללת שם ושם משפחה ומספר זהות  – חשוב לוודא שבעלים או שוכר קודם מעביר את הפרטים לשוכר הבא שלא תמשיכו לקבל חיוב על נכס שאתם לא גרים בו.

עוד צריכים להיות כתובת הנכס כולל גוש, חלקה ותת חלקה. חשוב לוודא שפרטים אלו נכונים; סוג הנכס – זה  יכול להיות רחוב, בניין, קרקע תפוסה, קרקע חקלאית. ועל פי זה נקבע התשלום. חשוב לוודא מה סוג הנכס שלכם ולבדוק שהוא נכון כדי שלא תשלמו יותר.

נוסף לסוג הנכס יש שימוש הנכס,  זה יכול להיות מגורים, משרד, חנות או אחר. שימו לב גם לפרט זה כדי לא לקבל חיוב שגוי. עוד מופיע אזור המגורים, בערים השונות אזורי מגורים משלמים מחיר שונה וצריך לוודא שהחיוב אכן מתאים לאזור. אותו דבר לגבי שטח הנכס, אך אם הגדלתם אותו ולא יידעתם את הרשות תחויבו חיוב מאוחר על הגדלת הנכס.

חשוב לשים לב גם לפטורים וזכאויות שונות, כמו גמלאים, מקבלי גמלת סיעוד, משפחות סיעודיות ועוד. כמו כן צרך להופיע כמובן סכום החיוב והפניה לתלונה על התשלום.

 

מה עוד צריך לדעת?  העירייה יכולה לקבוע את הסכום פעם אחת בשנה בלבד. העלאה במהלך השנה יכולה להיעשות רק באישור שר האוצר ושר הפנים.

אם הנכס משופץ ואתם לא נמצאים בדירה, סביר להניח שמגיעה לכם הנחה.

פטור זמני מתשלום ארנונה הוא במקרה שהמבנה נהרס או ניזוק או נעשה בו שיפוץ רחב, כך שאי אפשר לגור בנכס.

נכס ריק – נכס ריק לחלוטין מכל חפץ ואדם זכאי למתן "הנחה לנכס ריק" לתקופה שאינה עולה על שישה חודשים, פעם אחת בלבד, כל עוד לא שונתה הבעלות  עליו.

אם פנייתכם לרשות המקומית אינה מטופלת או אינה מטופלת היטב, תוכלו לפנות למועצה לצרכנות או למבקר המדינה. תעריפי הארנונה מצויים באתרי הרשויות השונות. תוכלו להיעזר גם במדריכים של הון.

הערים עם הארנונה הכי גבוהה למגורים

נכס לא ראוי לשימוש: העירייה חייבה בארנונה, בית המשפט ביטל את החיוב

ארנונה במשרדים – איפה הכי כדאי ומה המחירים בערים שבדקנו
.