תיירות    

טסים לחו"ל – איפה כדאי לשבת במטוס? איך תופסים מקום?

את הטיסה לנופש או נסיעת עסקים בחו"ל אנחנו פותחים וסוגרים עם הטיסה, ולעיתים החוויה בטיסה היא זו שקובעת בסוף עם איזה טעם נשאר מהנסיעה. אחד הפרמטרים החשובים באיכות הטיסה, מלבד האוכל, השירות, מזג האוויר והדיוטי פרי שלפני ההמראה, הוא מיקום המושב במטוס.

לא בכל הטיסות ניתן לקבוע את מקום הישיבה מראש. בטיסות חסך (לאו-קוסט), צריך להוסיף כסף כדי לקבל את הזכות לשמור מקום בטיסה. מי שלא משלם, יושב איפה שפנוי. בטיסות סדירות ובטיסות צ'ארטר, ניתן לבחור את המקום, וגם במקרה הזה, הבחירה היא על בסיס מקום פנוי, זאת אומרת, שכדאי להזמין את המקום מראש ולא לחכות לרגע האחרון.

אז איזה שיקולים אנחנו צריכים לקחת כשאנחנו באים לבחור מקום? קודם כל, שיהיה נוח ושיהיה מקום לרגלים וגם להתמתח קצת אם רוצים. רצוי לתפוס מקום קרוב ליציאה ושיהיה קרוב לשירותים אבל לא קרוב מידי.

מחלקה ראשונה ומחלקת עסקים

זה די אומר הכל. במחלקה הראשונה ובמחלקת העסקים קיימים המושבים הנוחים ביותר אבל הם גם היקרים ביותר, ולעיתים מגיעים המחירים בהם לאלפים רבים של דולרים. המושבים במחלקות האלו דומים יותר לכורסאות, יש שולחן צמוד לכל כסא, הדום לרגליים וזווית ההטיה של המושב גבוהה בהרבה מאלו של המושבים במחלקת התיירים. תוסיפו לזה את החיוף המורחב של הצוות ותקבלו אחלה עסקה, למי שיכול להרשות לעצמו.

ובינתיים, במחלקת התיירים…

המושבים בשורה הראשונה נחשבים למצויינים. מאחר ואין כסאות לפניהם, מתיחה של הרגליים לא גוררת בעקבותיה סיבוב ראש ומבט גוער מהמושב שלפנים. בדרך כלל גם יש מרחק גדול בין המושב לקיר או לציוד שלפניו. ייתרון נוסף של השורה הראשונה היא שיוצאים מהר מהמטוס לאחר הנחיתה ואין צורך לחכות שנוסעים אחרים יצאו. לעתים יש שרותים גם בקדמת המטוס. במקרה כזה, אולי עדיף בכל זאת להעדיף את המושבים שליד מעברי החירום.

מרווח רגליים גדול יחסית יש גם במושבים הנמצאים ליד יציאות החירום של המטוס. המרווח הגדול נועד לאפשר גישה נוחה ליציאה במקרה חירום. לפעמים יש שתי שורות ליד יציאת החירום והעדיפה מבינהן. חשוב לדעת – עם הנוחות גם באה אחריות. במקרה של מצב חירום אמיתי היושבים במקומות האלו הם האחראים על פתיחת פתחי החרום של המטוס. כמו כן, במקומות אלו לא יכולות לשבת נשים בהריון וקטינים.

מי שלא מצליח לתפוס מקום בשורות האלו, ייתכן ויעדיף את המקומות שליד המעבר. במקומות האלה יותר נוח למתוח את הרגליים במקרה שצריכים ללכת לשירותים, לא צריך להשתחל ולהפריע לאלו היושבים לידנו. הישיבה ליד המעבר מאפשרת גם לקום באופן תכוף יותר מהכסא. הדבר חשוב בעיקר רבטיסות ארוכות בשל התופעה של "פקקת ורידים עמוקים" או בשמה העממי "תסמונת מחלקת התיירים"  הנגרמת כתוצאה מישיבה ארוכה וזרימת דם חלשה לרגליים הגורמת לנפיחות ולכאבים. לעתיתים נדירות אף נוצרים קרישי דם אשר עלולים לגרום אף למוות.

ומה עם אלו הסובלים מחרדות הקשורות בטיסה? אז תלוי איזו חרדה. הקלסטרופובים שביננו ירגישו בדרך כלל פחות נוח במושבים הפנימיים ויעדיפו לשבת קרוב למעבר ואם אפשר אז גם קרוב ליציאה מהמטו,  שם יש יותר מרחב. אלו החוששים מחוסר הוודאות שבטיסה יעדיפו לשבת ליד החלון שם ניתן לראות מה קורה בזמן הנחיתה והמראה ולוודא שהכנף לא מתפרקת בזמן הטיסה.

המושבים ליד החלון מאפשרים גם צפייה בנוף שעוזרת להפיג את השעמום בטיסה, ולמי שחפץ לנמנם ישנה אפשרות להשען על דופן המטוס בנוחות יחסית. למי שמעדיף לשבת ליד החלון מומלץ לנסות לתפוס מקום בקדמת המטוס שם לא יפריעו לו כנפי המטוס לחזות בנוף.

המושבים בירכתי המטוס

אלא אם כן לא הצלחתם להיגמל מההרגל של לשבת בסוף האוטובוס בטיול השנתי עם כל החבר'ה, אנחנו לא ממליצים לשבת במושבים הנמצאים בירכתי המטוס. לאלו שלא חשים בנוח עם רעידות המטוס בזמן מעבר בכיסי אוויר ירגישו שם את הטלטלות באופן החזק ביותר. שירותי המטוס נמצאים בסופו ולעיתים נוצא תור של אנשים שיעמדו לכם על הראש וגם יחסמו את המעבר. דלת השירותים רועשת כשפותחים וסוגרים אותה וגם רעש הדחת המים יכול להפריע, שלא לדר על הריח…

גם מיקומם של המושבים האלו מאחורי מנועי המטוס לא מוסיף להם נקודות שכן רעש המנועים נשמע בהם חזק יותר, ולמרות הבידוד הטוב שיש במטוסים, הוא עלול להפריע.

במטוסים בינויים וגדולים ישנם גם מושבים אמצעיים בכל שורה שגם הם נחשבים פחות טובים, בעיקר כשנוסעים לבד. אין את היתרונות של החלון ולא רואים נוף מצד אחד, ומהצד השני אין אפשרות להימתח לכיוון המעבר ולחלוץ עצמות. שתי משענות היד משותפות עם השכנים ועלול להתפתח מאבק שליטה עליהן.

איך מזמינים מושב מראש?

רצוי לעשות שיעורי בית. בכרטיס הטיסה מצויין דגם המטוס וניתן למצוא באינטרנט תרשימים של המטוס ומיפוי המושבים בו.

באתר SeatGuru.com ניתן לבצע חיפוש על פי חברת התעופה ומספר הטיסה ולקבל מפה של המטוס בו תתבצע הטיסה.

לרוב הרישום לטיסה – הצ'ק אין – נפתח 24 או 48 שעות לפני המועד המתוכנן להמראה. ניתן להתקשר למשרדי חברת התעופה ולעשות את הרישום אם כי כיום רוב החברות מאפשרות רישום מוקדם דרך האינטרנט.

מאחר והרישום הוא על בסיס מקום פנוי כדאי לכוון שעונים ולעשות את הרישום כמה שיותר קרוב לפתיחת הרישום, גם אם מדובר באמצע הלילה. זה לא לוקח הרבה זמן והמאמץ עשוי להשתלם.

אז אל תתעצלו. בחירה מוקדמת של המושב בטיסה יכולה לשדרג משמעותית את חווית הטיסה וחווית הטיות או נסיעת העסקים שלכם. עשו שיעורי בית ובדקו כיצד נעשה הרישום מראש כדי שלא תתאכזבו.