קרנות נאמנות    

יו"ר רשות ני"ע: קרנות הנאמנות לא יוכלו למחוק היסטוריית תשואות גרועות

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

כיום באמצעות שינוי מדיניות או מיזוג קרנות הנאמנות יכולות למחוק את היסטוריית הביצועים שלהן, כעת ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך, דורשת שהנוהג ייפסק

הסוף לשיטת מצליח: ענת גואטה, יור רשות ני"ע, יוצאת  נגד הנוהג למחוק היסטוריית ביצועים רעה של קרנות, כדי לא להגיע לתחתית מערכות הדירוג של הבנקים.

לאחרונה פנתה הרשות, בראשותה של גואטה, למנהלי קרנות הנאמנות וביקשה מהם שיתחייבו מטעמם לא לבצע שינויי מדיניות מהותיים בקרנות הנאמנות או למזג אותן ללא אישור מיוחד של יו"ר רשות ני"ע. המטרה של הבקשה היא למזער את  הרגולציה כך שנחסכות תקנות והסדרה שדורשות זמן.

השיטה היא כזו: רגולטור פונה לגופים המפוקחים ומציע להם לאמץ את הנוהג על דעת עצמם, או לחשוף לציבור הרחב כי סירבו. והמשמעות היא למעשה סוג של שיימינג רגולטורי.

מנהלי הקרנות כמובן לא אוהבים את הדרישה, בעיקר אלה שמנהלים כיום המון קרנות נאמנות דומות מאוד זו לזו. הם מקווים שאחת מהן תציג ביצועים מעולים, ושלא תהיה להם בעיה למחוק ביצועים חלשים של קרנות אחרות באמצעות שינוי מדיניות השקעות מהותי, שאותו אפשר היה לבצע עד כה אחת לשנה. שינוי המדיניות מוחק את היסטוריית הביצועים, ובכך מוציא את הקרן מדירוג נמוך במערכת הבנקאית.

רק בשלוש השנים האחרונות נמחקו ביצועים כושלים של לא פחות מ־500 קרנות נאמנות. כלומר, מנהלי קרנות הנאמנות בחרו לבצע שינוי מדיניות או מיזוג לקרן אחרת עם כמות אדירה כזו של קרנות, לאחר שכשלו בניהול ההשקעות שלהם, וכך נמחקה ההיסטוריה ואיתה הדירוג. בסך הכל יש היום 1,149 קרנות נאמנות עם ניהול אקטיבי, כאשר רק ל־707 מהן יש ותק תשואות של שלוש שנים, 60%, לעומת 442 קרנות שאין להן ותק כזה.

הסיבה שגוואטה מבקשת את השינוי היא פגישה עם ראשי מערכי הייעוץ בבנקים. בפגישה ניסתה גואטה להבין את הסיבה לתחלופה הגבוהה של קרנות נאמנות שבידי הציבור. כיום מייעצים הבנקים על קרנות עם היסטוריית תשואות של שנה ומעלה, ואחת ההצעות שעלו היתה שהם ימליצו רק על קרנות בעלות ותק של שלוש שנים.

לקרנות עם ותק קצר יותר יש סיכוי גדול יותר להיכשל, וכנראה ההיסטוריה שלהן תימחק באמצעות שינוי מהותי או מיזוג, שכן הן לא פעם מוקמות כחלק מ"שיטת מצליח" של מנהלי הקרנות. הבנקים הסבירו כי כדי לעבור לדירוג רק של קרנות בנות ותק של שלוש שנים יש להפסיק את תופעת המחיקה של תשואות עבר. זאת כיוון שכל עוד רק 60% מהקרנות מחזיקות בוותק כזה, מדובר במספר נמוך מדי שאינו מאפשר למערכת הדירוג להציע חלופות ללקוח, שכן הדירוג מבוסס על קטגוריות סיכון, וכשיש מיעוט קרנות עם ותק כזה, בחלק מהקטגוריות אין חלופות מספקות לבניית דירוג רציני. ההצעה שנולדה בעקבות הפגישה הזו היתה למנוע את האפשרות לבצע מחיקת היסטוריה.

התוכנית של גואטה כמובן כבר מעוררת התנגדויות. איגוד קרנות הנאמנות  אף ניסח מכתב  המזכיר דוגמאות לשלל קרנות נאמנות ענקיות הפועלות בחו"ל, שביצעו לאורך השנים שינוי מדיניות שמחקה היסטוריית ביצועים, ואין סיבה שישראל תהיה שונה.

לצד ההתנגדות הם מציעים גם בקשה לצעדים מתונים: אם בכל זאת ייצא המהלך לפועל, הם מבקשים, שהיו"ר תשמור על גמישות באישור שינויי המדיניות, ולא תייצר רשימת תנאים סגורה.

קרנות נאמנות – מגדל המגייסת הגדולה של 2018

דירוג קרנות נאמנות גמישות – מי המובילה ומי המאכזבת?

ניהול תיקים בקרנות נאמנות – מדריך