חדשות    

כלכלני לאומי מעריכים: המשק הישראלי יסיים את 2020 בהתכווצות תוצר של 3%-4%

לדברי ד"ר גיל בפמן ודודי רזניק, ברבעון השני צפויה התכווצות חדה לעומת הרבעון הראשון, אך בהמשך צפויה התאוששות. באשר למשק האמריקאי, מעריכים השניים כי מצב התעסוקה מתחיל לגלות סימנים ראשונים של התאוששות וגם שוק הנדל"ן למגורים מתאושש

"התוצר הישראלי ברבעון השני של 2020 צפוי להתכווץ בשיעור חד מההתכווצות שנרשמה ברבעון הראשון, שעמדה על 7.1%". כך מעריכים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, בסקירתם השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח. עם זאת, להערכתם, "אם לא יהיו גלי הדבקות משמעותיים בהמשך השנה, הרי שבמחצית השנייה של השנה צפויה התאוששות בפעילות הכלכלית. אם תוואי זה יישמר, שנת 2020 כולה תסתיים בהתכווצות התוצר בהיקף של 3%-4%, לעומת התוצר של 2019".

באשר לארה"ב, מתייחסים בפמן ורזניק לירידת התוצר האמריקאי ב5% ברבעון הראשון של 2020 וקובעים כי "המצב במשק האמריקאי פחות גרוע על רקע ירידה מתונה יחסית בצריכה הפרטית ובהשקעות. גם מצב התעסוקה מתחיל לגלות סימנים ראשונים של התאוששות". להערכתם, "יש בסיס לתקווה ששיעור האבטלה בארה"ב יירד באופן משמעותי בהמשך".

עוד מציינים בפמן ורזניק כי "שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב מתאושש. המכירות של בתים חדשים בארה"ב עלו באפריל, לאחר שרשמו שפל גדול בחודש מרץ. העלייה באפריל, למרות הסגר הנרחב בארה"ב, משקפת גם את התרומה של ירידת ריבית המשכנתאות".

בפמן ורזניק מתייחסים בהרחבה למדיניות ההרחבה הכמותית האמריקאית. לדבריהם, "ההתפתחויות הדרמטיות מצד המדיניות הכלכלית בארה"ב כללו מספר מרכיבים יוצאי דופן: מגמה של הרחבה תקציבית אדירה, שעדיין לא הגיעה לכדי מיצוי; הפחתה מהירה של ריבית הפד לאפס; תוכנית רכישות על ידי הפד בהיקף חסר תקדים מבחינת סוגי הנכסים הנרכשים והיקפי הרכישות; פעולות נוספות על ידי הפד לשיפור תנאי האשראי לסקטור הפרטי.

"מהלך ההרחבה הכמותית (QE) הנוכחי גדול ומהיר יותר מכל התוכניות ההיסטוריות של ה-QE האמריקאי. מאז ה-13 במרץ 2020 הפד כבר רכש אג"ח ממשלת ארה"ב בהיקף של 1.6 טריליון דולר. עם זאת, רכישות QE בהיקף חסר תקדים זה, לא רק שלא הביאו לצמצום שיפוע העקום, אלא שהעקום הלך ונהיה תלול.

"ניתוח של פרקי QE קודמים מלמד ששיפוע העקום של 2-10 שנים לפדיון היה צריך לרדת במידה משמעותית לנוכח היקף הרכישות בסבב הנוכחי על ידי הפד. מדוע מבנה עקום התשואות מתנהג אחרת הפעם מאשר באירועי QE קודמים? ראשית, הפעם מדובר בגירעונות תקציביים עצומים בהיקפם שלא נראו בעבר. כלומר, בעוד שתוכנית ה-QE המתמשכת הנוכחית היא חסרת תקדים בהיקפה, גם ההרחבות הפיסקליות חסרות תקדים. ארה"ב עשויה להגיע לגירעון של כ- 4.6 טריליון דולר השנה, יותר מ-20% תוצר, המחייב גידול עצום בהיצע איגרות החוב הממשלתיות האמריקאיות. בהתבסס על זה, היקפי הגיוס של ממשלת ארה"ב נטו (הנפקת האוצר בניכוי קניות הפד) צפויים לעלות במידה ניכרת בהמשך השנה. יתרה מזאת, האוצר האמריקאי הפתיע את השוק בכך שכלל היקף הנפקה משמעותי לטווח הארוך כבר בהנפקות חודש מאי ובכלל זה היקף גדול של הנפקות באג"ח ל-10 ול-30 שנים וכן חידוש הנפקת איגרות החוב ל-20 שנים".