עסקים קטנים    

כמה עולה להקים תחנת דלק

מעודכן ל-09/2019

כיוון שישראל היא מדינה שמוצפת במכוניות ובה הדלק לא מהזולים בעולם, זיכיון בתחנת דלק הופך לאחת האטרקציות עבור מי ששוקל לפתוח עסק מכניס אך עם עלות כניסה גבוהה. תחנת דלק בציר מרכזי מבטיחה הכנסות ורווחים גבוהים. תחנות דלק  במיקום מרכזי הן מהעסקים הבודדים שפעילים כל הזמן ולכן מדובר בעסקים מאוד יציבים.

השאלה היא כמה עולה להיכנס לתחום של תחנות הדלק.  יש כמה גורמים המשפיעים על המחיר, השטח,שכירתו או רכישתו, רכישת המבנים והציוד או שימוש בזיכיון או בשם המותג. יש הבדל בין תחנה עירונית המשרתת רק  כלי רכב פרטיים ולה שטח קטן לעומת תחנה בדרכים ראשיות או בשולי הכביש שהן גדולות יותר ולעתים כוללות גם מסעדות וחנויות נוחות. ככל שהתחנה גדולה גם יש יותר משאבות.  מחיר כל משאבה עשוי להגיע לאלפי דולרים. תחנת דלק היא גם תחום יקר מבחינה ביטוחית. בתחום תחנות הדלק, אם כן, כדאי כבר להשתמש בזיכיון של חברה קיימת, מה שמבטיח לכם יותר לקוחות וגם חלק מהציוד. עם זאת, בתחום תחנות הדלק הזיכיון הופך נדיר יותר. מה שכן קורה הוא שמנהלים עצמאים קונים את המותג ומשלמים עמלות.

להקים תחנת דלק פרטית כרוך בקושי ביורוקרטי עצום ונדרשים לאישור של ועדות התכנון השונות. גם עלות עסקה של רכישה של תחנה קיימת היא גבוהה ביותר, כך למשל תחנת דלק הסמוכה לקניון הזהב בראשון לציון נמכרה בסכום אסטרונומי של 30  מיליון שקל ב-2013. עם זאת בענף אומרים שהשווי שלה היה 50% פחות. תחנות אחרות קטנות יותר מוצעות בשווי 6-8 מיליון שקל.

מי שנכנס לתחום גם צריך לזכור שבניגוד לעבר הרגולציה הדוקה יותר בעיקר על הדלק המפוקח, וחברות הדלק החזקות לוחצות לשלם פחות דמי שכירות לבעלי התחנות.

כדי לפתוח תחנת דלק חדשה יש לפנות לאגף התכנון והבנייה ברשות המקומית. לאחר בדיקות היתכנות והתאמה לתכנית המתאר, יתקבל אישור מקדמי להתחלת תהליך התכנון. ועדת התכנון מפנה לרשויות נוספות המעורבות בתהליך כגון משרד העבודה והרווחה, המשרד להגנת הסביבה, משטרת ישראל, מכבי אש ועוד. לאחר קבלת כל האישורים הנדרשים וגמר התכנון והבנייה, יש להגיש בקשה לרישוי התחנה החדשה במסגרת חוק רישוי עסקים ברשות המקומית. בהתאם לאגף שומת המקרקעין במשרד המשפטים שטח המגרש השכיח לתחנת דלק הוא בין דונם אחד לשני דונם (למעט בתחנות דלק ישנות)

הזיכיונות הכדאיים הם באחת החברות הגדולות, דלק, סונול, פז, ודלק טן. לכל חברה הצעות משלה והן לא חושפות את המחירים. רק בפגישה על סמך גודל התחנה, הביקוש שלה, החברה המפעילה וגורמים נוספים ייקבע גובה העסקה.

עלות הזיכיון מגיעה לעשרות אלפי שקלים לפחות.. הסכום כולל גם תמלוגים וסכומים נוספים. אך כאמור בשנים האחרונות חברות הדלק מעדיפות לנהל את התחנות בעצמן או למכור אותן.

כמה עולה להקים מפלגה ואיך עושים את זה

כמה עולה לפתוח ג;ימבורי

ננעלתם מחוץ לבית – מה כדאי לעשות לפני שמזמינים פורץ וכמה תשלמו לו?