חדשות    

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה

מעודכן ל-06/2020

השקל נסחר קרוב לרמות השיא מתחילת השנה, אולם התחזקותו עומדת בסכנה לנוכח נתוני התפשטות הקורונה בישראל מגמות כלל עולמיות של ירידה בגלובליזציה מאיימות אף הן על התחזית החיובית

בימים האחרונים ניכרת בשווקים הפיננסיים חזרה למגמות שאפיינו אותם לפני עידן הקורונה. "אחרי תקופה שבה השווקים הפיננסיים, ובהם שוקי המט"ח, נעו בקיצוניות בין פסימיות לאופטימיות, ניכרת בימים האחרונים הסתכלות מפוקחת ופרטנית יותר על הכלכלות השונות, וחזרה למגמות ארוכות הטווח שהשפיעו על השווקים טרם התפרצות הנגיף". כך אמר אתמול קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון.

לוי הוסיף כי בשבוע האחרון גם השקל מתחזק מול הדולר, בקורלציה למגמה החיובית בשוקי המניות הגלובליים ובהתאם למגמות ארוכות הטווח שלו לפני התפרצות הקורונה. התרחיש המרכזי של לאומי צופה המשך התחזקות של השקל בטווח הבינוני והארוך, על רקע זרם כניסת המט"ח לישראל מהפעילות העסקית ומפעילות ההשקעות הזרות.

עם זאת, ישנם גורמי סיכון שמאיימים לשנות את התחזית החיובית: הסיכון המרכזי להמשך התחזקות השקל הוא העלייה בקצב ההדבקה בישראל, שעלולה לעכב את התאוששות הכלכלה ולהשפיע לשלילה על השקל בהמשך, בעיקר אם מדינות אחרות יתאוששו מהר יותר. סיכון נוסף טמון בהתפתחות מגמות כלל עולמיות של ירידה בגלובליזציה ובפתיחה של כלכלות לייצור ולהשקעה בכלכלות זרות.

הנגיף היכה בבריטניה, הליש"ט נחלש

"האירו נחלש מעט בימים האחרונים מול הדולר ומול השקל, על רקע העובדה שהפסגה ביום שישי בין מנהיגי המדיניות באיחוד לגבי תוכנית החילוץ והנפקת החוב האירופי המשותף הסתיימה ללא תוצאות. שוודיה, אוסטריה, הולנד ודנמרק ממשיכות להתנגד לתוכנית הפרנקו-גרמנית ולחפש חלופות. עם זאת, תגובת האירו הייתה מתונה, שכן ברור לכולם שנדרשת תגובה מהירה ומשמעותית, שתאפשר למדינות לגייס את החוב כדי לחלץ את אירופה מהמשבר שבו היא נמצאת. האירו ממשיך בינתיים לרכוב על גלי האופטימיות שיושג הסכם, ונסחר כרגע בשער של כ-1.12 דולר לאירו – אמצע טווח התחזיות שלו ואמצע טווח המסחר שלו בשבועיים האחרונים. נתוני ה PMI הבוקר היו טובים מהצפוי ותמכו בהתחזקות האירו.

"לפני כשבוע ציינו שהלירה שטרלינג נסחרת ברמות גבוהות מאוד, ואכן, המטבע נחלש מאז בכ-1.5% ונסחר כעת בסביבות 1.24 דולר לליש"ט. הרקע להיחלשות הליש"ט הוא עוצמת הפגיעה שספגה בריטניה ממגפת הקורונה והעובדה כי החזרה שלה לשגרה איטית בהשוואה למדינות אחרות באירופה. גם המדיניות המאוד מרחיבה של הבנק המרכזי תורמת להיחלשות הליש"ט. הברקזיט ממשיך גם הוא להעיב, כאשר המו"מ עם האיחוד האירופי על הסכם הסחר לאחר הפעלת הברקזיט נמשך".