לימודים    

ללמוד לרכוב על אופניים – מה צריך לדעת וכמה עולה הדרכה מקצועית?

מעודכן ל-09/2021

יום כיפור, הלוא הוא חג האופניים, הוא זמן טוב לשחרר את גלגלי העזר ולהתחיל לרכוב כמו גדולים אולם לא בכל משפחה יש מי שיודע, יכול ורוצה ללמד בעצמו את התורה – ולכן לעיתים כדאי לפנות למדריך מנוסה ומקצועי איך תמצאו אחד כזה וכמה תשלמו לו? המשיכו לקרוא!

רכיבה על אופניים, כמאמר הפתגם המוכר, היא דבר שלא שוכחים לעולם. אולם הדרך לרכישת כישורי הרכיבה לא תמיד פשוטה ולא כל הורה יודע כיצד להקנות את היכולת הזו לילדיו.

לימוד רכיבה על אופניים לילדים עשויים להיראות לנו כעניין טריוויאלי ופשוט, אולם מדובר במיומנות מוטורית מורכבת הדורשת שליטה במספר מערכות בו-זמנית, מה גם שלא תמיד יש לנו, כהורים, את הסבלנות והכוח הפיזי הדרושים.

למרבה המזל, בשנים האחרונות תחום לימודי הרכיבה תפס תאוצה אמיתית, וילדים ומבוגרים כאחד נעזרים באפשרות ללמוד ממדריך מקצועי ומיומן, באופן פרטני או בקבוצה.

אז אם החלטתם – ולא משנה מאיזו סיבה – שלא אתם תרוצו אחרי הילד עד שילמד לדווש בבטחה, ואתם עדיין רוצים שיוכל לרכוב בהנאה עם חבריו, זהו הפתרון המושלם בשבילכם. ואתם כהורים תהיו שותפים מלאים לתהליך, תעודדו ותסייעו, ובעיקר, תזכו לילד שיודע לרכוב בביטחון ובהנאה מלאה.

למה בכלל כדאי לרכוב?

רכיבה על אופניים נחשבת לספורט הבריא והמהנה ביותר עבור ילדים ומבוגרים כאחד.  הביטחון העצמי ותחושת החופש של ילד שרוכב על אופניים עם חבריו משפיעים מאוד על הדימוי העצמי שלו ועל ההרגשה הכללית והפעילות הגופנית הכרוכה ברכיבה תורמת לאורח חיים בריא. עבור החוויה הקבוצתית מלמדת אינטראקציה חברתית חיובית ומשפיעה לטובה על ההתנהגות. ילדים עם סף תסכול נמוך לומדים להתמודד עם האתגרים שברכיבה, ולשאוב סיפוק רב מן ההצלחות הנחוות בחוגים.

מה עושים בשיעור הרכיבה?

תפקידו של מדריך הרכיבה היא לתמוך בתלמיד ולסייע לו להתגבר על הפחד הראשוני, לרכוש ביטחון וללמוד את המיומנות הנדרשות, כדי שיוכל לרכוב בעצמו באופן חופשי.

לאחר שהחששות נרגעו והאמון עם המדריך נבנה, יוצאים לרכיבה בשבילים ובמהלכה מתרגלים:

  • שמירה על שיווי משקלהילד ילמד לשלוט על האופניים תוך כדי שמירה על שיווי המשקל בצורה חופשית ומלאה. ויהיה מסוגל לרכוב באופן חופשי בשבילי אופניים.
  • איך מתחילים נסיעה – הילד ילמד איך להתחיל רכיבה באופן עצמאי ונכון וללא עזרה.
  • כיצד פונים –  הילד ילמד איך פונים ימינה ושמאלה ברכיבה על אופניים ואיך לשמור על הדרך בקו ישר בצד ימין של הדרך.
  • איך בולמים – הילד ילמד להשתמש בבלמים של האופניים ולעצור בצורה בטוחה וטובה תוך כדי שמירה על שיווי המשקל.
  • איך צולחים עלייה ונזהרים בירידה – כמו בחיים, גם ברכיבה יש עליות ומורדות ולכן הילדים מתנסים ברכיבה בעליות ובירידות ולומדים איך לשמור על שיווי המשקל.

למי מתאימים השיעורים?

הבשורה הטובה היא שאף פעם לא מאוחר להתחיל לרכוב על אופניים – ולכן הלמידה אפשרית בכל גיל. יש קבוצות לילדים, למבוגרים ואפילו לגיל הזהב.

כמו כן, ישנם מדריכים המתמחים בלימוד בעלי מוגבלויות, וכאשר מוצאים את המדריך הנכון, השמים הם הגבול.

לדברי מומחים, חוגי רכיבה מומלצים מאוד לילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפר אקטיביות, כיוון שפעילות זו משפרת את ויסות האנרגיה ותנועתיות היתר של הילד, תורמת לרגיעה ולחיזוק יכולת המיקוד וההקשבה. הלימוד מתאים גם לילדים בעלי סרבול מוטורי, חגורת כתפיים חלשה וכדומה, והרכיבה אף עשויה לסייע ולהועיל להם מאוד.

מה צריך להכין מראש?

אופניים – יש מדריכים שמספקים אופניים וקסדות לכל התלמידים. אחרים מבקשים מהמשתתפים להגיע עם אופני הרכיבה שלהם מהבית, והיתרון הוא שמדובר באופניים שאליהם הם רגילים והם אלה שישמשו אותם בשגרת היומיום.

בנוסף לכך יש להצטייד במים (בבקבוק לאופניים או בשקית שתייה), נעלי ספורט סגורות, ביגוד נוח לרכיבה ופנימית חלופית למקרה של תקר בגלגל.

למה כדאי לשים לב בעת בחירת המדריך?

כאשר בוחרים מדריך לרכיבה על אופניים לילדים, יש להקפיד על שמירה מקסימלית של בטיחות הרוכב. על המדריך להיות צמוד לילד לאורך כל זמן השיעור, לשמור על יציבותו ועל רכיבה בשבילים מותאמים המרוחקים מצירי תנועה ולהעניק לו תחושת ביטחון.

כמה זמן אורך התהליך?

תהליך לימוד הרכיבה הוא קצר ופשוט בדרך כלל.

מספר השיעורים הממוצע ללימוד רכיבה הוא 1-3 בילדים, ו-5-3 כשמדובר במבוגרים:

שיעור ראשון: הכירות ולימוד הבסיס.

שיעור שני: מתן כלים ושיווי משקל.

שיעור שלישי: חיבור החומר הנלמד בכל השיעורים.

​*כשמדובר בילדים בעלי מוגבלות התהליך יכול להיות ארוך מהרגיל ואורך כחמישה שיעורים בממוצע, בהתאם לקצב וליכולת של הילד.

כמה זה עולה?

חוג רכיבה על אופניים לילדים – 150-190 שקל

חוג רכיבה על אופניים למבוגרים – 170-230 שקל

שיעור פרטי ילדים/ מבוגרים – 200-240 שקל

לימודי שחייה לילדים – מה כדאי לדעת וכמה עולה?

רכיבה על סוסים: מה צריך לדעת וכמה זה עולה?