לימודים    

למה כדאי (ומשתלם) ללמוד עיצוב חוויית משתמש?

FREEPIK
מעודכן ל-04/2021

המקצוע החדש שנולד עם כניסת האפליקציות לחיינו הוא לא רק אחד המקצועות המעניינים והיצירתיים אלא גם מתוגמל בשכר גבוה במיוחד וזוכה לביקוש רב

עיצוב חוויית משתמש (UI / UX) הוא אחד התחומים הנחשקים עבור צעירים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריירה ומתלבטים מה ללמוד. הכתבה שלפניכם תסייע בידיכם להכיר מעט יותר את התחום היחסית חדש הזה, להבין מדוע משתלם ללמוד אותו, כיצד ניתן להשתלב בשוק העבודה ומה השכר שלו תוכלו לצפות.

אז מה זה בעצם עיצוב חוויית משתמש?

חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) היא החוויה שחווה משתמש קצה בזמן פעילותו במערכת (כגון אתר, תוכנה ואפליקציה), מוצר או שירות. חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (UI). מדובר בתפקיד חדש שקיבל חיים עם כניסתן של האפליקציות לעולמנו. מעצבי חוויית משתמש בעצם אמונים על הפיכתן של האפליקציות והאתרים ל"ידידותיים למשתמש". מעצב UX אחראי להיבט הוויזואלי של המוצר הטכנולוגי אך גם לאופן שבו המוצר עובד ולממשק המשתמשים.

במסגרת תהליך פיתוח המוצר הטכנולוגי נותנים דגש מיוחד להיבטים הסביבתיים והחברתיים. עיצוב המוצר מאפשר ליוזם סיפוק והנאה ומסייע למעצב התעשייתי להפוך רעיונות ומחשבות למוצרים חדשים ולמציאות אמיתית. כל זאת במטרה לשפר את איכות החיים של האדם ובמקביל ליצור רווחים כלכלים גם עבור היוזם.

מדוע כדאי ללמוד עיצוב חוויית משתמש?

מדובר במקצוע בעל פוטנציאל תעסוקה עצום. בשנים האחרונות חלה בשוק עלייה בדרישה למעצבי UX. יותר ויותר חברות הכפילו ואף שילשו את כמות המעצבים שלהן, מתוך הבנת החשיבות של חוויית המשתמש. הקורונה האיצה את המציאות הזאת עוד יותר. המרחב הבלתי אמצעי נעלם מחיינו, ואפילו פעולה פשוטה כמו קניית מוצרי מזון לבית עברה למרחב הדיגיטלי. רובנו חיים במציאות וירטואלית מקוונת, ולכן הצורך במוצרים דיגיטליים רק הולך ועולה וכך גם הביקוש למי שמעצב את המוצרים הללו והופך את השימוש בהם לפשוט, נוח ויעיל יותר.

מה צריך ללמוד כדי להיות מעצב חוויית משתמש?

יש שני מקצועות שלומדים כדי לדעת לעצב חוויית משתמש. בחלק מהמקומות לומדים את המקצועות הללו יחד ובחלק מהמקומות לומדים כל אחד מהם בנפרד. התהליך של עיצוב חוויית משתמש מורכב משני חלקים בסיסיים. החלק הראשון נקרא עיצוב UI. עיצוב זה הוא למעשה שלב האפיון. בשלב האפיון המעצב מאפיין את כל חלקי המוצר וממה הוא יהיה מורכב על מנת שיהיה נוח וקל לשימוש עבור הלקוחות.

החלק השני בתהליך עיצוב מוצרים הוא ux שכאן למעשה יוצרים עיצוב למוצר. העיצוב שיוצר מעצב ה-ux הוא עיצוב שימשוך את קהל הלקוחות להעדיף מוצר מסוים על פני מוצר אחר והוא משתמש בידע רחב על צבעים, שילובים שלהם והעברת מסר באמצעותם. כמו כן, הוא משתמש גם בידע בנושא טיפוגרפיה (סוגי פונטים).

כדי ללמוד עיצוב ui יש לדעת עיצוב גרפי ברמה מתקדמת. כלומר, להכיר מקרוב את שלוש התוכנות המרכזיות – פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין. וזהו תנאי מקדים לקבלה ללימודים. מעצבים גרפיים שמעוניינים לעסוק בתחומי ההייטק, לאחר שעברו כברת דרך בעולם העיצוב, ילמדו חוויית משתמש ux-ui ויעסקו בשני הדברים יחד בעולם ההייטק.

בתעשייה מחפשים לרוב בוגרי תואר בתקשורת חזותית, אך החשוב מכל הוא היכרות מעמיקה עם עולמות עיצוב המוצר, רקע בחוויית משתמש ובממשקי UX/UI ורצוי שיהיה ניסיון מעשי משמעותי. התואר כמובן מקנה יתרון, אך גם קורסי הסבה נלקחים בחשבון.

איפה לומדים עיצוב חוויית משתמש?

עיצוב UI ניתן ללמוד כחלק מתוכניות המלמדות חווית משתמש UI / UX

ניתן לעשות קורס בתחום במכללות שונות, וכמו כן ניתן אפילו ללמוד חוויית משתמש אונליין מהבית.

מדובר בלמידה מקוונת עם מורה פרטי מטעם המכללה המלמדת, שיכול להקנות לתלמיד את תחומי העיצוב הגרפי וגם קורס חווית משתמש ux-ui – בהתאם לדרישות הענף. ככל שהסטודנט נחשף בקורס ליותר תוכנות, כך הוא יהפוך למקצועי יותר יהיה לו קל להשתלב בשוק העבודה ולדרוש שכר הולם תמורת הידע שלו.

כיצד ניתן להשתלב בשוק?

ההשתלבות במשק בתחום עיצוב חוויית משתמש אפשרית הן כשכיר והן כעצמאי. ניתן להשתלב בחברות היי טק המעניקות שירותים למתכנתים, בניית אפליקציות ותוכנות. בנוסף ניתן להשתלב בתחומי הרפואה, חברות שיווק של מזון ופרסום ברשת ברשתות חברתיות, הטמעת עסקים, מבצעים והנחות, בניית אתרים ועוד.

בנוסף, במכללות שבהן נלמד המקצוע מתחזקים קבוצות פייסבוק של "דרושים בתחום", בהן מתפרסמות מדי יום ביומו עשרות משרות רלוונטיות.

כמה תרוויחו בתחום זה?

השכר של מעצבי חוויית משתמש כיום מתחיל ב-20 אלף שקל לחודש למעצב מתחיל, וכאשר מדובר במשרות בכירות השכר יכול לטפס ל-35 אלף שקל בחודש ואף למעלה מכך.

מומלץ לעבוד בחברות הייטק, שם השכר גבוה יותר ותנאי ההעסקה משופרים, ולאחר שרוכשים ניסיון וביטחון ניתן לעבור ולעבוד כעצמאים.

איך לצלוח את תקופת הלימודים בנוחות כלכלית

העתיד לפי ZOOM: הלימודים ישארו היברידיים, הבנקאות תהיה וירטואלית