חדשות    

לראשונה: הוצאות ביטוח לאומי עולות על ההכנסות – מה ההשלכות?

המוסד לביטוח לאומי

ביטוח לאומי לראשונה לפני גירעון תפעולי, משמע ההוצאות עולות על ההכנסות. לאחרונה דוח של בנק ישראל הראה שאם לא יהיה שינוי עד 2050 ביטוח לאומי צפוי לצאת מאיזון, ועתה סממנים ראשונים.

הכנסות הביטוח הלאומי, לא כולל ריבית על היתרות האקטואריות, צפויות להסתכם ב־161 מיליארד שקל ואילו ההוצאות על קצבאות, ביטוח בריאות ומנהלה, צפויות להיות גבוהות ב־1.25 מיליארד שקל בהשוואה להכנסות.

הביטוח הלאומי מפקיד את יתרות הכספים שלו, המיועדות להבטיח את התשלומים לציבור, אצל האוצר ומקבל על הכספים ריבית. כרגע עומד הסכום על כ־250 מיליארד שקל והאוצר משתמש בו כמקור לתקציב המדינה. וכעת מתנהל ויכוח בין האוצר לביטוח לאומי על המועד שבו ייוותר גירעון שוטף והמועד שבו יאזלו היתרות, אז ביטוח לאומי יקרוס.

הפתרון המיידי הוא קיצוץ בקצבות ומעבר מקצבאות אוניברסליות לקצבאות סעד רק  במקרים חמורים. אפשרות אחרת היא להעלות את דמי ביטוח לאומי כבר עתה. עוד נושא בדיון הוא העלאות גיל הפרישה לנשים, מה שאומר שיידחו קצבאות הזקנה כמה שנים קדימה. זה כמובן לצד הליכי ייעול במוסד עצמו. שום החלטה לא קלה ולכולן השלכות פוליטיות.

הדו"ח האקטוארי של הביטוח הלאומי ל־2018 קבע כי הוא עתיד להתחיל לכרסם ביתרות ולהיכנס לגירעון שוטף כבר בעוד שלוש שנים, ב־2022. עם סיום היתרות, ב־2037, המוסד ועלול לקרוס. תחשיבים שערך בנק ישראל במהלך השנה טענו שהמועדים שבהם זה יקרה רחוקים בהרבה: כניסה לגירעון שוטף תתרחש רק ב־2037 ואילו קריסה תתרחש ב־2056.

ונראה שכל אחד לוקח את המושכות לאינטרס שלו, ביטוח לאומי שמעוניין בעוד תקציבים מציג את התחזית הפסימית יותר ואילו האוצר שמעוניין דווקא להפחית בתקציבים מציג תחזית פסימית הרבה פחות.

העימות בין האוצר לביטוח לאומי החל מזמן ובשנה שעברה אף סירב להעביר יתרות לאוצר בשל חשש שהיתרות לא יחזרו וכי הריביות בשוק הפרטי גבוהות הרבה יותר.

כיוון שהכסף איננו מופקד בשום מקום אלא משמש לתקציב המדינה, המשמעות של הפסקת העברת היתרות היתה חור של כ־20 מיליארד שקל בתקציב. בעיה נוספת היא שהחוב של האוצר לביטוח הלאומי אינו נכלל בחישובי החוב הלאומי.אם יבוטל ההסכם הגירעון יתפח. ביטוח לאומי כבר החל להוציא מכרז עבור חברות השקעות והדברים עומדים כעת בפני דיון מדיני ומשפטי.

הגירעון בביטוח לאומי – כבר ב-2022!

ביטוח לאומי: עד 2050 המערכת תצא מאיזון

החזר מביטוח לאומי, לשכיר ולעצמאי – איך זה עובד