חדשות    

מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.4%

pexels
  • מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% בחודש אוקטובר 2019, בהשוואה לחודש ספטמבר 2019 והגיע לרמת מדד של 101.2 נקודות (הבסיס: ממוצע 100.0 = 2018 נקודות). מדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה ב-0.5% והגיע לרמת מדד של 100.7 נקודות, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.4% והגיע לרמת מדד של 101.4 נקודות ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.3% והגיע לרמת מדד של 101.0 נקודות.
  • עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הלבשה והנעלה 6.9%, ירקות ופירות 2.0% ומזון 0.7%.
  • ירידת מחירים נרשמה במיוחד בסעיף תרבות ובידור 1.2%.
  • מתחילת השנה עלו מדד המחירים לצרכן ומדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה באחוז אחד כל אחד, מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.9% ומדד המחירים לצרכן ללא דיור עלה ב-0.8%.
  • בשנים עשר החודשים האחרונים (אוקטובר 2019 לעומת אוקטובר 2018) עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב-0.7%, מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלה ב-0.3%; לעומתם מדד המחירים לצרכן ללא דיור נותר ללא שינוי.
  • בחודש אוקטובר 2019 מדד המחירים לצרכן בניכוי עונתיות עלה ב-0.2%. מדד המחירים לצרכן ללא דיור בניכוי עונתיות ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות וללא דיור בניכוי עונתיות עלו ב-0.1%, כל אחד.
  • על פי נתוני המגמה לתקופה שבין יולי 2019 – אוקטובר 2019, הקצב השנתי של מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי; לעומתו קצב הירידה השנתי של מדד המחירים לצרכן ללא דיור הגיע ל-0.6% וקצב הירידה השנתי של מדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות וללא דיור הגיע ל-0.3%.

מחשבון מדד המחירים לצרכן

 

 

 קבוצות מוצרים ושירותים שהשפיעו באופן ניכר על המדד בחודש זה:

קבוצות מוצרים / שירותים אחוז שינוי התרומה לשיעור השינוי במדד
הלבשה 7.0 0.1580
דלק ושמנים לכלי רכב 1.8 0.0586
בשר, עופות, דגים ומוצריהם 1.6 0.0554
הנעלה 6.4 0.0380
פירות טריים 3.2 0.0350
ירקות טריים 1.4 0.0210
מלונות ובתי הארחה 8.1- 0.0483-

שינויים עיקריים בסעיפי הצריכה הראשיים

מזון (ללא ירקות ופירות)

מדד מחירי מזון עלה ב-0.7%.

התייקרו במיוחד: ריבה, דבש וכדומה (4.6%), טחינה (3.8%), בירה לבנה (3.7%), קקאו (3.7%), מוצרי בצק (3.4%), דגים (3.4%), חמאה (3.2%), גלידות (2.8%), עוגות מוכנות (2.7%), עופות (2.6%), מוצרים לאפייה וקישוט העוגה (2.3%), גבינות מלוחות (2.1%), תה (1.8%), קפה (1.8%), דגן ומוצרי דגן (1.5%), בשר בקר טרי (1.4%), מיונז (1.4%), משקה סויה או חלב בטעמים (1.3%), משקאות קלים (1.1%), נקניק, פסטרמה ונקניקיות (אחוז אחד), שימורי דגים ודגים מעובדים (אחוז אחד) וקפה נמס (אחוז אחד).

הוזלו במיוחד: עוגיות וביסקוויטים (3.0%), קרקרים שונים (2.0%), בשר בהמה אחר: כבש וחזיר (1.7%), אבקות מרק ותבשילים מוכנים (1.5%) ומוצרי ותחליפי בשר ועוף מוכנים וקפואים (1.4%).

ירקות ופירות

מדד מחירי ירקות ופירות עלה ב-2.0%.

מדד מחירי פירות טריים עלה ב-3.2% ומדד מחירי ירקות טריים עלה ב-1.4%. מדד מחירי ירקות קפואים, כבושים ומשומרים עלה ב-1.8% ומדד מחירי פירות יבשים, משומרים וקפואים עלה ב-1.5%.

מבין הפירות הטריים התייקרו במיוחד: ענבים (23.3%), אפרסקים ונקטרינות (22.7%), פומלה (12.8% לעומת אפריל 2019), שזיפים (8.1%), מלון (6.6%), אפרסמון (1.9% לעומת פברואר 2019), אגסים (3.7%), תפוחי עץ (1.6%) ולימונים (1.2%).

הוזלו במיוחד: קיווי (8.8%), תפוזים (7.8% לעומת אוגוסט 2019), אבוקדו (7.7%), בננות (5.4%) ומנגו (3.9%).

מבין הירקות הטריים התייקרו במיוחד: פלפלים (9.2%), בצל (5.2%), קלחי תירס (4.8%), גזר (4.2%), ברוקולי (3.4%), סלק (2.9%), עגבניות (2.8%), מלפפונים (2.5%), שעועית (2.1%), ארטישוק (1.5%) וחצילים (1.2%).

הוזלו במיוחד: כרובית (3.5%), ירק עלים (3.4%), קולורבי (3.3%), קישואים (3.1%), שומר (2.0%), חסה (1.1%) ודלעת ודלורית (אחוז אחד).

מבין הירקות והפירות המעובדים התייקרו במיוחד: ירקות קפואים (3.5%), בוטנים (2.9%), אגוזים ופיסטוקים (2.1%), שימורי קטניות וירקות (1.8%), פירות יבשים (1.8%) וזיתים (1.6%).

דיור

מדד מחירי דיור ירד ב-0.1%.

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים ירד ב-0.2%; לעומתו מדד שכר דירה עלה ב-0.1%.

שירותי דיור בבעלות הדיירים

במדד שירותי דיור בבעלות הדיירים בחודש אוקטובר 2019, נרשמה ירידה בהשוואה לחודש ספטמבר 2019. ירידה זו מבטאת את השינויים במחירי שכר דירה שנקבעו בחוזים שנחתמו בחודשים ספטמבר 2019 – אוקטובר 2019, לעומת חוזים שנחתמו בחודשים אוגוסט 2019 – ספטמבר 2019.

 

מחשבון מדד המחירים לצרכן

תחזוקת הדירה

מדד מחירי תחזוקת הדירה עלה ב-0.2%.

התייקרו במיוחד: חומרים לניקוי ורחיצת כלים (2.2%), נפט וסולר לחימום הדירה (1.9%), חומרי כביסה אחרים כגון סבון ומרכך כביסה (1.2%), אמצעי ניקוי אחרים כגון ספוגית לרחיצת כלים (1.2%), מוצרי חיטוי והדברה (1.1%) וצורכי משק בית אחרים כגון נרות, גפרורים ושקיות (1.1%).

ריהוט וציוד לבית

מדד מחירי ריהוט וציוד לבית ירד ב-0.2%.

הוזלו במיוחד: כלי בישול ואפיה (2.5%), ריהוט לגן ולמרפסת (1.9%), מקפיא (1.9%), אביזרי אמבטיה (1.8%), כסאות (1.7%), ציוד אחר לתינוק כגון טיולון ועגלה (1.5%), חפצי קישוט לבית (1.5%) וכלי אוכל (1.3%).

התייקרו במיוחד: תנורי חימום (4.6%), ארונות (3.1%) וכלי מיטה ומגבות (2.0%).

הלבשה והנעלה

מדד מחירי הלבשה והנעלה עלה ב-6.9%; בניכוי השפעות עונתיות עלה המדד ב-0.1%.

מדד מחירי הלבשה עלה ב-7.0% ומדד מחירי הנעלה עלה ב-6.4%.

בסעיף הלבשה התייקרו במיוחד: בגדי ספורט והתעמלות (16.6%), צרכי הלבשה שונים, כגון: כובעים, צעיפים ועניבות (13.2%), הלבשה תחתונה (7.3%) והלבשה עליונה (6.7%).

בסעיף הנעלה התייקרו במיוחד: הנעלה לילדים, ילדות ותינוקות (10.3%) והנעלה לנשים (9.8%).

בריאות

מדד מחירי בריאות עלה ב-0.2%.

התייקרו במיוחד: מוצרי היגיינת הגוף (5.2%) ומוצרי היגיינת הפה (1.8%).

הוזלו במיוחד: עדשות מגע ותמיסות (1.8%).

חינוך, תרבות ובידור

מדד מחירי חינוך, תרבות ובידור ירד ב-0.5%.

מדד מחירי תרבות ובידור ירד ב-1.2%; לעומתו מדד מחירי שירותי חינוך עלה ב-0.3%.

הוזלו במיוחד: מלונות ובתי הארחה (8.1%).

יצוין כי בחודש אוקטובר 2019 נערכה מדידה ישירה של מחירי לימודים אקדמיים באוניברסיטאות ובמכללות לשנת הלימודים תש"ף. בהשוואה לשנת הלימודים הקודמת, תשע"ט, עלה שכר הלימוד במוסדות אקדמיים ב-0.7%.

עוד התייקרו במיוחד: מנוי לסדרת מופעי תרבות (1.5% לעומת אוקטובר 2018), מגורים במעונות סטודנטים (1.1% לעומת אוקטובר 2018) וספרי קריאה (אחוז אחד).

תחבורה ותקשורת

מדד מחירי תחבורה ותקשורת עלה ב-0.3%.

מדד מחירי תחבורה עלה ב-0.3%; לעומתו מדד מחירי תקשורת ירד ב-0.5%.

התייקרו במיוחד: דלק ושמנים לכלי רכב (1.8%).

הוזלו במיוחד: שירותי הובלה (5.9%) ומוצרים ותיקונים לטלפון (2.4%).

שונות

מדד מחירי שונות עלה ב-0.1%.

התייקרו במיוחד: מוצרי החתלה ואביזרים לתינוק (2.3%), כלי גילוח, תכשירי גילוח והסרת שיער (1.4%), תיקים, תרמילים, ילקוטים וכדומה (1.4%) ומוצרי טואלטיקה ורחצה (1.3%).

הוזלו במיוחד: קרמים, בשמים ומוצרי טיפוח לפנים (אחוז אחד).

 

 

מחשבון מדד המחירים לצרכן