ביוני 2020 התמוטט חלקו העליון של אחד משני בנייני קירור המים המיתולוגיים, שאינם פעילים זה כעשור ■ לאחר קבלת חוות דעת ממומחים בתחום, הוחלט להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן
פרידה מסמל: ביום ראשון הקרוב (27.6) תחל מלאכת פירוק מבנה ה"לבניה" המפורסם שקרס בחודש יוני 2020. תהליך הפירוק צפוי להימשך שבועות אחדים. בזן תבחן בהמשך הצעות לאזכור ה"לבניה" בסמיכות למקום שבו הייתה ממוקמת.
במסגרת הפירוק נעשה שימוש במכשיר המכונה "קראשר", מכשיר הידראולי למעיכה כירורגית של בטון, שנבחר לטובת המשימה כדי להבטיח את הטיפול הבטיחותי ביותר. ההריסה תבוצע ברצועות טבעתיות, בכל שלב כשני מטרים, כאשר שמירת הסימטריה של המבנה היא הערובה ליציבותו.
ההריסה תבוצע בארבעה שלבים: בשלב א' תבוצע "תספורת" של ראש הלבניה להסרת כל החלקים הרופפים. בהמשך תבוצע הריסה זהירה ליישור הלבנייה למפלס תחתית החריץ, מפלס 48.5 מ'. בשלב ב' תבוצע הריסה עד גובה מפלס של 25 מ'; בשלב ג' יותקן ה"קראשר" על גבי באגר שימשיך את ביצוע ההריסה ברצועות, ובשלב ד' – האחרון – יפונו ההריסות לאחר השלמת הפעולות.
ההחלטה על הפירוק הייתה בלתי נמנעת, לאחר שלפני כשנה, ב-12.6.20, נפל חלקה העליון של ה"לבניה", אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים, שאינם פעילים למעלה מעשור. בעקבות האירוע פנתה בזן לקבל חוות דעת, והמומחים בתחום המליצו להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן. העבודות שיתבצעו על ידי חברת ציוני המתכת קיבלו את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, כולל צו הריסה שהתקבל מעיריית חיפה.
משה קפלינסקי, מנכ"ל בזן, מסר: "פירוק הלבניה נעשה בלב כבד. אירוע הקריסה היה כואב, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאחר קבלת הממצאים החד משמעיים שעלו מחוות הדעת, נקטנו בכל האמצעים לבצע את הפירוק באופן מהיר ובטיחותי".
חיפה: תקלה גרמה לשריפה בבתי הזיקוק
אושרה תוכנית לפינוי בתי הזיקוק בחיפה
פאויקט אקה פרימיום בשכונת רוממה
מעודכן ל-06/2021על חורבות המבנה שהפך לאחד מסמלי ירושלים ועמד נטוש בשנים האחרונות ייבנה פרויקט מגורים יוקרתי
הבוקר, לאחר 53 שנים, נהרס אחד הבניינים המפורסמים בירושלים- בניין הטלוויזיה במתחם רשות השידור, שהפך עם הזמן לסמל בעיר הבירה. בניין רשות השידור הוקם בשנת 1968 ונסגר לפני חמש שנים, עת הוקם תאגיד השידור הישראלי. בשנים האחרונות, עמד המתחם נטוש וכאמור הבוקר החלה הריסתו לטובת בניית aka premium, פרויקט מגורים יוקרתי שתבנה חברת אקה נדל"ן.
הפרויקט ייבנה בנקודה הגבוהה ביותר בשכונת רוממה ויכלול 6 בניינים מפוארים בני 11 קומות ובהם 308 דירות. תמהיל הדירות יכלול דירות 6-3 חדרים, דירות גן, דופלקסים גן, פנטהאוז דופלקס ופנטהאוז טריפלקס הצופים לנוף המרהיב של ירושלים.
247 דירות מתוך 308 הוגרלו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן ו-61 דירות יימכרו בשוק החופשי. חברת אקה נדל"ן זכתה במכרז לבניית הפרויקט לפני שנה וחצי, ושיווק הדירות אמור להתחיל בעוד כ-5 חודשים.
מחירי הדירות במסגרת מסלול "מחיר למשתכן" משקפים "הטבה משמעותית" לזוכים של קרוב ל-1 מיליון שקל לדירה בממוצע.
היקף ההשקעה בפרויקט (לרבות עלות המקרקעין) עומד על סך הקרוב ל-700 מיליון שקלים, ועל תכנון הפרויקט הופקד משרדו של האדריכל איל איצקין, המתמחה בתכנון פרויקטים למגורים. הפרויקט יבוצע על ידי חברת "אשטרום" המקיימת שת"פ אסטרטגי וארוך טווח עם חברת אקה נדל"ן, במסגרתו בונה "אשטרום" את רוב הפרויקטים של החברה.
אקה נדל"ן, בבעלות אלי קליין, מתמחה בייזום ובניית מגוון רחב של פרויקטים לכלל הקהלים בישראל ובעולם היהודי כולו. לחברה רזומה רחב של פרויקטים מובילים הכולל למעלה מאלף דירות שנבנו ואוכלסו. בין היתר יזמה ובנתה החברה את הפרויקטים: SHALEM TOWER, האחוזה, מצפה נוף, פסגות ירושלים, משכנות קרית משה ומשכנות התכלת.
בימים אלו, אקה נדל"ן יוזמת ומתכננת שורת פרויקטים חדשניים נוספים אשר ייצאו לשיווק בעתיד הקרוב וביניהם: KEDMA פרויקט בוטיק יוקרתי מול חומות העיר העתיקה ופרויקט היוקרה JERUSALEM THE CAPITAL בו החברה משלבת זרועות עם החברות המובילות בישראל להקמת פרויקט עירוב שימושים בכניסה לירושלים הכולל מגדל משרדים בן 30 קומות מגדל מגורים בן 34 קומות ומבני מסחר נוספים.
אלי קליין, יו"ר ובעלים של אקה נדל"ן, מסר: "אנחנו נפרדים כיום מנכס היסטורי שהיה חלק בלתי נפרד מהעיר ירושלים למעלה מ-50 שנים. מתחם רשות השידור עמד נטוש ומוזנח בשנים האחרונות, והיום אנחנו מתחילים בהקמתו של פרויקט aka premium, אשר יכניס חיים חדשים למתחם ששוב יהפוך לשוקק ופעיל. אנחנו מבינים את הערך הסנטימנטלי של המבנה והלב נצבט עם ההריסה, בעיקר עבור מי שהמבנה היה חלק בלתי נפרד מחייהם ועבודתם ברשות השידור, אך ההחלטה להרוס את המבנה ולקדם במקומו פרויקט מגורים היא החלטה של ממשלת ישראל.
"המבנה הנטוש הפך בשנים האחרונות למפגע בלב שכונת המגורים, היו בו כמה שריפות והוא הפך למקום משכנם של הומלסים. הפרויקט שאנחנו מקימים כאן יספק דירות חדשות ומודרניות במרכז העיר ירושלים לרוכשי דירות זכאים, ויתרום להתחדשות השכונה".
מעודכן ל-06/2021
הקבוצה התקשרה עם לקוח קיים – יצרנית חלקים למנועים תעופתיים מובילה באירופה, בסיכום לייצור חלקים למנוע סילון חדש, על פני תקופת חיי המנוע המוערכת ב-21 שנות ייצור לפחות ■ לפרויקט פוטנציאל גידול לכ-58 מיליון דולר
חברת מנועי בית שמש מודיעה כי חתמה על הסכם מסגרת עם לקוח קיים של הקבוצה, יצרנית חלקים למנועים תעופתיים מובילה באירופה, במסגרתו הקבוצה תפתח ותייצר חלקי מנועים מתקדמים ללקוח לאורך תקופת חיי המנוע. הערכת החברה לתקופת חיי המנוע היא כ-21 שנים לפחות.
במסגרת העסקה החדשה שעליה דיווחה היום (ג') החברה, היא תפתח ותייצר מוצר חדש נוסף עבור הלקוח למנועים מתקדמים. סך היקף הסכם המסגרת מסתכם בכ-45 מיליון דולר, עם פוטנציאל להגדיל את היקף הפרויקט לכ-58 מיליון דולר.
ההסכם נחתם עם לקוח אסטרטגי של הקבוצה, מהמובילים בתחום ייצור חלקי מנוע לעולם התעופה והוא מהווה נדבך חשוב לכניסת הקבוצה לתוכנית מנועים חדשה והגדלת הפעילות מולו.
מנועי בית שמש שבשליטת קרן פימי, הינה חברה ותיקה ובעלת ניסיון מוכח בתחומה. פעילות הקבוצה מתבצעת במנועי בית שמש (בית שמש) ובחברות הבנות – חישולי כרמל בע"מ (חיפה), ו- LPO (סרביה). השירותים והמוצרים שמספקת הקבוצה מיועדים לשוק התעופה האזרחי ולשוק התעופה הצבאי. כיום מרבית מכירותיה של הקבוצה הן לשוק האזרחי.
החברה פועלת בשני תחומים:
מגזר יצור החלקים – ייצור חלקים למנועי סילון לרבות עיבוד שבבי, ייצור יציקות מדויקות וחישול של חלקי מתכת למנועי סילון. לחברות הקבוצה מוניטין רב ושם עולמי בתחום זה.
מגזר מנועים – שיפוץ, הרכבה והנדסה של חלקים שונים למנועים ופיתוח וייצור של מנועי סילון.
רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש מסר: "אנו שמחים על ההסכם ורואים בו הבעת אמון חשובה ביכולותיה ובמקצועיותה של קבוצת מנועי בית שמש. הקבוצה ממשיכה במאמציה לבחון את הרחבת שיתופי הפעולה עם לקוחותיה האסטרטגיים במקביל להרחבת העסקים ומנועי הצמיחה שלה".
מנועי בית שמש – ירידה קלה בהכנסות אך שיפור משמעותי של 16% ברווח הגולמי ל-4.1 מיליון דולר
מעודכן ל-06/2021
זאת לעומת 4%- במחצית השנייה של מאי ■ בסעיף המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה חלה ירידה מ-16% ל-4%
במחצית הראשונה של חודש יוני, מדד אמון הצרכנים עומד על 6%-, כאשר במחצית השנייה של מאי הוא עמד על 4%-, כך נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
כתוצאה ממשבר הקורונה, נצפו שינויים משמעותיים בעמדות הנדגמים משבוע לשבוע, ולכן הוחלט בלמ"ס לפרסם, בנוסף לאומדן החודשי, גם אומדנים דו-שבועיים עבור שתי מחציות החודש.
לשם כך, המדגם החודשי חולק לשני תתי-מדגם מאוזנים בתכונות הנדגמים, והפקידה של כל אחד מהם מבוצעת במחצית אחרת של החודש. בסיום פקידת כל תת-מדגם מחושב מדד
אמון הצרכנים ומאזני ארבע השאלות המרכיבות אותו באותה שיטה שבה מחושב המדד החודשי,
עם התאמה לכך שיש במחצית חודש מספר קטן יותר של נדגמים.
מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של יוני 2021 חלה החמרה בשניים מתוך ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד.
ערכי המאזנים המרכיבים את המדד:
המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד ל-4% מ-16% במחצית השנייה של מאי. עם זאת, על פי הלמ"ס, ערכיו החיוביים של מאזן זה מאז המחצית השנייה של פברואר 2021, מצביעים על אופטימיות זהירה.
המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד ל-5% מ-14% במחצית השנייה של מאי. גם במקרה זה ניתן לומר כי הערכים החיוביים של המאזן מאז המחצית הראשונה של נובמבר 2020, מצביעים על אופטימיות זהירה.
המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, עומד על 17%- (לעומת 23%- במחצית השנייה של מאי).
המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לבצע רכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 14%- (לעומת 22%- במחצית השנייה של מאי).
ניצנים של תקווה: עלייה במדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-KANTAR בחודש מרץ 2021
מעודכן ל-06/2021החודש הגיעה לארץ משלחת מ-Geely – מותג הרכב המוביל בסין, לצורך היערכות להשקת הדגם החשמלי הראשון של היצרן בישראל, בשיתוף יבואנית המותג, חברת גיאו מוביליטי מקבוצת יוניון
בראשית יוני נחתה בישראל משלחת מ-Geely , מותג הרכב הנמכר ביותר בסין, כחלק מההיערכות לקראת השקתו הצפויה של הרכב החשמלי החדש בתחילת 2022. המשלחת, שתלווה על ידי מנכ"ל Geely ישראל, רונן יבלון, צפויה לשהות בארץ כחודש.
בין נציגי היצרן שהגיעו לישראל מנהלים מתחומי השיווק, שירות וטכני ומנהל איזור המזרח התיכון. במהלך שהותם, אשר צפויה להימשך מספר שבועות, יבצעו בדיקות התאמה לרכב הניסוי, יבקרו במתחמי המכירה והשירות אשר נבנים כעת עבור המותג, ייפגשו עם לקוחות מוסדיים פוטנציאלים ויבצעו הדרכות טכניות לצוותי היבואנית.
לפני שבועות אחדים נצפה בישראל רכב GEELY ראשון, אשר נחת בארץ לצורכי ניסוי ובדיקות בישראל. ג'ילי רואה בהשקת המותג בישראל כצעד חשוב ומשמעותי, ומשקיעה בפיתוחים ובבדיקות קפדניות טרום השקת הרכב בישראל.
הדגם הראשון שישווק בישראל וייהנה ממערך השירות והתמיכה של קבוצת יוניון הוא ה-Geely Geometry C, רכב קרוסאובר המצויד במנוע חשמלי מתקדם עם הספק מרבי של 204 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות וסוללות בקיבולת של 53KW או KW70.
הרכב, אשר צפוי להיות משווק בישראל בראשית 2022, יכלול טווח נסיעה מרשים, יכולת טעינה מהירה במיוחד, מערכות בטיחות אקטיביות ורמות אבזור מרשימות וגבוהות. Geely תשווק בישראל באופן סדיר ובתקינה אירופית מלאה.
GEELY היא יצרנית הרכב המובילה בסין המשווקת רכבים תחת המותג GEELY Auto, Zeekr ו-Geometry ומחזיקה בין היתר בבעלות מלאה על VOLVO, וב-50% ממותגי הרכב Lynk & Co. ו- LOTUS. הקבוצה מעסיקה כ-50 אלף עובדים ב-12 מפעלים וב-5 מרכזי מו"פ בסין, שוודיה, אנגליה וגרמניה. כמו כן מחזיקה GEELY במרכזי עיצוב בשנחאי, גטבורג, ברצלונה, קליפורניה וקובנטרי. לקבוצת הרכב GEELY AUTO זרועות גלובליות ואינספור שיתופי פעולה אשר הופכות אותה לשחקן משמעותי ומוביל בענף הרכב העולמי.
דודי כהן מנכל נעמן גרופ צילום: שירה רז
מעודכן ל-06/2021הסניפים של מותגי הפרימיום החדשים ממוקמים בירושלים, רמת גן, מישור אדומים ואשקלון ■ החנויות החדשות משתרעות על שטח כולל של כ- 500מ"ר, ובהקמתן הושקעו כ-2.5 מיליון שקל
נעמן גרופ ממשיכה לצמוח ולהתרחב בקצב מואץ ומשיקה ארבעה סניפים חדשים של מותגי הפרימיום לעיצוב הבית, נעמן וורדינון. לצד זה הושקעו כ-3 מיליון שקל בהרחבת רשת הלאנז'רי Bonita de Mas שנרכשה לאחרונה על ידי הקבוצה כחלק מאסטרטגיית הפיתוח המואץ והצמיחה שלה.
4 החנויות החדשות שנפתחו בחודשיים האחרונים: 2 של המותג נעמן (בקניון עופר מרום בר"ג וברחוב יפו בירושלים) ו-2 חנויות קונספט המשלבות את 2 המותגים יחד (בקניון דיזיין סנטר במישור אדומים ובצומת סילבר, אשקלון) משתרעות על פני שטח כולל של כ-500 מ"ר ובכל אחת מהן בא לידי ביטוי העיצוב הייחודי והעכשווי שהושקעו בו כ-2.5 מיליון שקלים.
דודי כהן, מנכ"ל נעמן גרופ, ציין: "אנו ממשיכים להשקיע בהגברת הנוכחות של המותגים שלנו, בדגש על מיקומים אסטרטגיים ואזורי הביקוש שאנו מזהים בשטח. בקרוב צפויה הקבוצה לפתוח עוד סניפים חדשים של מותגי הבית נעמן וורדינון במרכז הארץ ובפריפריה. מאז השקת מועדון הלקוחות החדש NV Club המאחד את שני המותגים, עשרות אלפי חברים חדשים הצטרפו אליו במהלך שבועות ספורים. אנו שמים בראש סדר העדיפויות הקמת חנויות קונספט המשלבות את נעמן וורדינון יחד, במטרה להנגיש לחברי המועדון בפרט ולכלל לקוחותינו את עולם הלייף סטייל ולהעניק להם חווית קנייה הוליסטית תחת קורת גג אחת".
"במקביל לפריחת מותגי הפרימיום שלנו אנו עובדים במרץ על שדרוג והרחבת רשת הלאנז'רי Bonita de Mas שרכישתה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיית הצמיחה וההתרחבות של קבוצת נעמן. בקרוב תשיק הרשת חנויות בקונספט חדש וייחודי שפותח במיוחד כדי לאפשר ללקוחות לבחור באווירה אינטימית ומזמינה את המתאים והנוח להן ביותר ממגוון מוצרים עשיר ואיכותי", הוסיף כהן.
המבצעים המוחבאים של אמזון ישראל
אפי שפיטלני, טל תפוחי, ליאור נבון ואיתי בן זאב – צילום: מאגמא פוטו
מעודכן ל-06/2021החברה שהוקמה ב-2006 הצטרפה ל-63 החברות שהנפיקו בבורסה מתחילת 2006 וגייסו יחד כ-7.8 מיליארד שקל
הנהלת חברת גמלא-הראל נדל"ן למגורים פתחה הבוקר את המסחר, לרגל ההנפקה בבורסה לניירות ערך.
גמלא-הראל מצטרפת ל- 63 החברות שהנפיקו בבורסה בתל אביב מתחילת 2021, אשר גייסו יחד כ- 7.8 מיליארד שקל. גמלא-הראל הצטרפה לתת-ענף "אשראי חוץ בנקאי", הכולל 15 חברות בשווי שוק כולל של כ-9 מיליארד שקל.
חברת גמלא-הראל הוקמה בדצמבר 2006 על ידי קבוצת גמלא שבבעלות משפחת שפיטלני, ועל ידי קבוצת הראל ביטוח. החברה מנוהלת החל מיום היווסדה בידי טל תפוחי, שמאי מקרקעין, ונחשבת מחלוצות ענף ה"מזנין" בישראל.
חברת גמלא-הראל עוסקת בהעמדת מימון הון עצמי ליזמים וקבלנים בענף הבנייה, הנדרש להם לצורך קבלת ליווי פיננסי לפרויקטים בתחום הבנייה. הלוואות אלו, המוכרות בשם "הלוואות מזנין", מהוות בדרך כלל 70%-50% מההון העצמי הנדרש מהיזמים, וניתנות בדרך כלל לתקופה של בין שנתיים ל-4 שנים. בנוסף לכך החברה מעניקה הלוואות גישור והלוואות לצורך השלמת פרויקטים.
יתרת תיק ההשקעות של החברה עומדת על למעלה מ- 500 מיליון שקל, עם 0% בשיעור הדיפולט בהחזר ההלוואות, ועם הכנסות בשנת 2020 שהסתכמו בכ-58 מיליון שקל.
דירקטוריון החברה החליט לאחרונה לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד, שתחול ממועד הדוחות הכספיים לשנת 2021, של עד 50% מהרווח הנקי השנתי מידי שנה.
החברה הנפיקה לגופים המוסדיים בדרך של הצעה לא אחידה כ- 122 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ- 407 מיליון שקל, והיא אף בוחנת הנפקת איגרות חוב.
מניית החברה צפויה להיכנס בתום יום המסחר של ה-5 באוגוסט 2021, במועד העדכון החצי שנתי, למדדי הבורסה: ת"א-צמיחה, ת"א-פיננסים ות"א-ביטוח ושירותים פיננסים.
טל תפוחי, מנכ"ל גמלא הראל נדל"ן למגורים, מסר: "פעילותה של גמלא-הראל היא נגזרת של שוק הנדל"ן המקומי. אנו חשים היטב את צרכי ההון ההולכים וגדלים בשוק נדל"ן צומח ומתפתח ללא הפסקה. מתוך מטרה להמשיך ולצמוח להתפתח יחד עם לקוחותינו בזירה תחרותית זו, החלטנו כי נכון יהיה להרחיב את מקורות המימון שלנו באמצעות הנפקה – ולאפשר ללקוחותינו ליהנות מתנאי מימון תחרותיים, גמישים ובהיקפים גדולים יותר".
ליאור נבון, מנהל יחידת המכירות ופיתוח שווקים בבורסה, אמר: "הבורסה בתל אביב, כבית של הכלכלה הישראלית, היא הבית עבור החברות הישראליות המבקשות לצמוח ולהתפתח. אנחנו שמחים לראות חברות חדשות רבות ממגוון הסקטורים במשק, המצטרפות לבורסה בתל אביב, ומשתמשות בפלטפורמת הבורסה לגיוסי ההון כמנוע לצמיחתן, הן לטובת המשק הישראלי והן לטובת ציבור המשקיעים. אנו מאחלים להנהלת החברה ולעובדיה המשך הצלחה, ושתמשיכו לצמוח ולממן פרוייקטי נדל"ן במדינת ישראל, וזאת לטובת המשק הישראלי כולו".
ארקיע נכנסת לבורסה בתל אביב, תמוזג לשלד של חברת קנזון
למידת מכונה מיושמת כיום בטווח רחב של תחומים. ארגונים מכל המגזרים מתוודעים היום לכוח החישוב האדיר שמאפשר הכלי הזה ומיישמים אותו כדי לזהות דפוסים ומגמות בתוך אוקיינוס רחב ידיים של נתונים. מעיבוד תמונה ועד ליצירת עוזרים וירטואליים שיוכלו לנהל שיחה קלילה וטבעית, יכולת הלמידה העצמית ועיבוד הנתונים בנפח גבוה שמציעים פתרונות AI, מהווים לא פחות ממהפכה טכנולוגית. עם זאת, יכולות היישום של המערכות הללו ממש לא נעצרות כאן.
גורמים מובילים בעולם הפיננסים והביטוח עושים כיום שימוש במערכות AI על מנת לנהל סיכונים באופן מדויק ומוקפד מאי פעם. כאשר ניתן לעבד כמות אדירה של נתונים במהירות וביעילות חסרת תקדים, עומד לרשותן של חברות נשק רב עוצמה שיאפשר להן לנווט בבטחה במים הבוגדניים של תנאי השוק..
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
כיצד AI מסייע במשימה הזו?
קיימים אינספור יישומי AI המוטמעים כבר היום במערכות הניהול של מגוון שירותים פיננסיים. פתרונות אלו יכולים לזהות דפוסים ותבניות שבני אדם אינם יכולים לאתר עקב כמות הנתונים האדירה. יכולת החישוב הפנומנלית של מערכות אלו מיושמת באמצעות אלגוריתמים מתקדמים, מאפשרת לשפר ולהעצים תהליכים פיננסיים ולהניעם קדימה באמצעות גיבוי בנתונים בשטח, בהיקף שבעבר פשוט לא היה אפשרי.
זוהי בדיוק הסיבה שבנקים משקיעים כיום בטכנולוגיות מתקדמות ובעיקר בתחום הבלוקצ'יין והבינה המלאכותית. כאשר עומד לרשותך מנוע אדיר דרכו זורמים מדי יום נהרות של נתונים, עומד לרשות של גורמים מובילי שוק כלי חסר תקדים המאפשר חיזוי סיכונים מדויק, עדכני ויעיל מאי פעם.
כלי בעל חשיבות לאין ערוך בתנאי השוק המודרניים
הבנקים המסורתיים ומוסדות מונוליטיים אחרים בעולם הפיננסיים והביטוח, ניצבים כיום בפני אתגר אדיר. מוסדות פיננסיים צעירים ועדכניים מביאים עמם פתרונות דיגיטליים חדשניים שמושכים לקוחות ומציעים פתרונות רבי עוצמה שמספקים להם יתרון אדיר. ככל שגורמים מסורתיים אלו בשוק לא יפעלו כדי ליישם את החידושים שמציעה טכנולוגיית העתיד, הם עשויים לפנות את מקומם לאלו שהשכילו ליישם את פתרונות ה-AI מהרגע הראשון.
ההתמקדות באוטומציה, ביג דאטה, אנליטיקה וחדשנות שאומצה במגזרי כלכלה רבים, לרבות עולם הפיננסים, דורשת מומחים לארכיטקטורת מערכות והיכרות עם כלי ניהול נתונים עוצמתיים. לקוחות מתוודעים במהירות לפתרונות הטכנולוגיים הזמינים להם כיום והם מעוניינים לקבל מענה דיגיטלי ויעיל לכל הצרכים הפיננסיים שלהם. רוב הצרכנים כיום, ובעיקר אלו מתחת לגיל 35, מצפים לכך שהמוסד הפיננסי שלהם יוכל לספק להם פתרונות מקוונים חכמים שידרשו מהם מאמץ מינימלי ושירות יעיל ונוח מאי פעם.
לאור כל זאת, ברור כשמש כי טרנספורמציה דיגיטלית מקיפה ומעמיקה היא תנאי הכרחי להישרדותם של גופים פיננסיים במאה ה-21. ככל שהזמן חולף, היקף הנתונים נעשה נרחב יותר ונדרש עיבוד נמרץ ומעמיק יותר שלהם. פתרונות הדמייה ווירטואליזציה יהפכו לחשובים מאי פעם ויספקו ערך מוסף חשוב לתהליכי ניהול והערכת סיכונים בחברות.
כיצד הדברים באים לידי ביטוי?
כיום רוב הבנקים וחברות האשראי מתחילים להשתמש ב-AI ככלי בלעדי לניהול סיכונים. מחקרים מראים כי שליש מהשירותים הפיננסיים המובילים בעולם כבר עושים שימוש בטכנולוגיות זיהוי קולי וחיזוי נתונים מבוססי AI ככלי בלעדי.
המנוע האדיר הזה עשוי לספק למשקיעים, בנקאים ולחתמים בחברות הביטוח כלי יעיל מאי פעם להעריך ביעילות סיכונים ולקבל החלטות מושכלות המבוססות על המתרחש בשטח בזמן אמת. הימים בהם נאלצנו להתבסס על הערכות או מדגמים מגיעים אל קיצם והמציאות בה ניתן יהיה לנתח את הדברים על פי נתונים אמיתיים נעשית בהירה וחדה מאי פעם.
יישום נוסף של AI בבנקאות כחלק מניהול הסיכונים הוא זיהוי ומניעת ניסיונות הונאה. חברות היי טק רבות משתפות פעולה כיום עם עסקים מובילים בעולם ומפתחים עבורם פתרונות מבוססי למידת מכונה ובי דאטה המאפשרים לזהות פעילויות הנחשדות כהונאה. מעקב מתמיד אחר דפוסי התנהגות המשתמש מאפשרות למערכות אלו לזהות דפוסים חשודים ולמגר ניסיונות אלו לפני שיהפכו לסיכון ממשי.
AI משנה את כללי המשחק מן היסוד
למידת מכונה ובינה מלאכותית הופכות כיום לשחקניות הראשיות בתחום ניהול הסיכונים. בין אם מדובר במוסדות המתמחים במימון, בביטוח או בהשקעות, הפתרון הטכנולוגי מציע יעילות שבעבר הייתה בלתי אפשרית. המשבר הפיננסי של העשור הקודם נתן לחברות שירותים פיננסיים העביר אל קדמת הבמה את האתגרים המרכזיים עמם מתמודדים שירותים פיננסיים. אם בעבר היה עליהם להתבסס על הערכות פשטניות המבוססות על משוב הלקוחות, או על סקרים שאינם משקפים באמת את המציאות, כיום עומדת לרשותם מערכת שעוברת על כלל הנתונים במערכת ומספקת תמונה מדויקת וריאליסטית.
לאור התפתחות הטכנולוגיות הדיגיטליות וירידות בעלויות אחסון הנתונים, הבינה המלאכותית הופכת לחלק בלתי נפרד מתהליכים עסקיים. למידה ממוחשבת מאפשרת טיפול וניתוח נתונים לא מובנים וחוסכת זמן וכסף רב לחברות שירותים פיננסיים ולשירותי ביטוח ברחבי העולם. אין ספק, אנו נמצאים רק בנקודת הפתיחה הראשונים למה שצפוי להיות מהפכה כוללת ברמת השירותים הפיננסיים שנוכל לקבל ובהזדמנויות שחברות יוכלו להפיק מהטכנולוגיה.
למידע נוסף על ניהול סיכונים בטכנולוגיית AI
יורם כהן, מנכ"ל נגה – ניהול מערכת החשמל – צילום: MARIA TROYANKER
מעודכן ל-06/2021במסגרת קול קורא שפרסמה, חברת נגה מזמינה יזמים וגופי מחקר להגיש בקשה למימון עבודות בנושאים הקשורים לתחומי פעילותה, בהיקף של עד חצי מיליון שקלים
נגה – ניהול מערכת החשמל מפרסמת קול קורא, שבמסגרתו ניתן להגיש בקשה למימון עבודות מחקר בהיקף של עד כחצי מיליון שקלים לכל זוכה, בנושאים של תכנון וניהול מערכת החשמל; אגירת אנרגיה; סביבה וקיימות וכל נושא אחר הקשור לתחומי פעילות החברה.
חברת נגה – ניהול רשת החשמל, לשעבר חברת ניהול המערכת, האמונה על תכנון, פיתוח וניהול משק החשמל בישראל, יצאה בקול קורא לקבלת הצעות מחקר בתחומי ניהול, תכנון ופיתוח מערכת החשמל בישראל. במסגרת היוזמה החדשנית יוענקו עד כחצי מיליון ₪ לכל הצעת מחקר שתיבחר, מבין שלל תחומי הפעילות של חברת נגה. בין תחומי המחקר השונים שבהם מתעניינת החברה ניתן למצוא את תכנון וניהול מערכת החשמל; אגירת אנרגיה; סביבה וקיימות; אנרגיות מתחדשות; רשת חכמה וכל נושא אחר הקשור לתחומי הפעילות של החברה עפ"י רישיונה. את הבקשות יש להגיש עד לתאריך 10.7.21.
יורם כהן, מנכ"ל נגה – ניהול מערכת החשמל: "המטרה שלנו היא לעודד יזמים וגופי מחקר שונים לסייע בקידום התכנון והפיתוח של משק החשמל העתידי של ישראל, תוך שימוש במתודולוגיות חדשות וכלים חדשניים מהמתקדמים בעולם. אנו רואים את עצמנו לא רק כגוף האחראי על הניהול השוטף של משק החשמל, אלא גם כגוף אחראי על מחקר ופיתוח בתחומי תכנון ופיתוח משק החשמל. השינויים הצפויים במשק החשמל מחייבים אותנו להכיר וללמוד את תחומי המחקר הרלוונטיים ולהיערך מתודולוגית וטכנולוגית למימוש היעדים המאתגרים של משק החשמל העתידי".
החברות חתמו על הסכם עד שנת 2023 – המאפשר ללקוחות העולמיים של Alibaba.com לרכוש שירותי הובלה ימית ולוגיסטית מצים על פלטפורמת המסחר האלקטרוני
צים שירותי ספנות משולבים, חברת ספנות והובלה ימית גלובלית, ו-Alibaba.com, פלטפורמת המסחר האלקטרוני B2B המובילה בעולם ויחידה עסקית של קבוצת עליבאבא, הודיעו היום כי יאריכו את הסכם שיתוף הפעולה ביניהם עד סוף שנת 2023.
ההסכם המאפשר למוכרים בפלטפורמה של Alibaba.com להזמין ולרכוש הובלה ימית מצים ושירותים לוגיסטיים מ-ZIM Logistics China, חברה-בת בבעלותה המלאה של צים, הורחב כעת ויכלול גם את הקונים על פלטפורמת Alibaba.com. שיתוף הפעולה מסייע ל-Alibaba.com להציע ללקוחותיה חלופה כדאית בהשוואה להובלה אווירית, עם ממשק נוח לשימוש הזמין ישירות על פלטפורמת Alibaba.com. מערך הקווים הנרחב של צים, ובעיקר שירותי האקספרס הייעודיים עבור מטעני הסחר המקוון שצים השיקה לאחרונה, מספקים ללקוחות Alibaba.com שירותי הובלה מהירים, אמינים ואיכותיים, כמו גם תמיכה במוצרים ואופטימיזציה של המערכת. שיתוף הפעולה המוצלח שהחל בשנת 2020, והגידול המשמעותי של מסחר מקוון והביקוש להובלה ימית בשנה האחרונה, הובילו את הצדדים להעמיק את שיתוף הפעולה ביניהם.
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, ציין: "ההסכם הראשוני עם Alibaba.comהוכיח את עצמו מאז השקתו כשותפות מוצלחת ביותר ומועילה הדדית. אנו ממשיכים למצב את צים כמובילה במתן שירותים יעודיים לסחר המקוון תוך יצירת יתרונות משמעותיים ללקוחות. זהו חלק מהחזון האסטרטגי החדשני שלנו, ואנו גאים מאוד להרחיב את השותפות הזו עם Alibaba.com, בכדי לשפר את חוויית הלקוח ולהמשיך למנף את מגמת הצמיחה בתחום הסחר המקוון. "
Kuo Zhang, מנכ"לAlibaba.com , מסר: אנו שמחים להמשיך בשיתוף הפעולה שלנו עם צים, כדי לשפר את שרשרת הערך שלנו, שנועדה להעניק את השירותים הטובים ביותר ללקוחות גלובליים במהירות. בשלב הבא של שיתוף הפעולה נוכל להציע לרוכשים העולמיים על גבי הפלטפורמה אפשרויות נוספות לנהל ולייעל את שרשרת האספקה שלהם, ולשגשג ולהצליח לנוכח ההזדמנויות הגדולות שמאפשר הסחר המקוון B2B העולמי. "
החבילה תגיע בזמן? עלי אקספרס שכרה 700 טיסות להובלה מהירה של הזמנות לרחבי העולם
איתן יוחננוף – צילום: גבע טלמור
מעודכן ל-06/2021לאחר ההשקעה תחזיק רשת המרכולים ב-20% ממניות אלגוריטייל, המפתחת טכנולוגיה ייחודית לניהול מלאי באמצעות אינטליגנציה מלאכותית
יוחננוף, רשת מרכולי ענק, בוחנת השקעה אסטרטגית נוספת בתחום הטכנולוגיה בקמעונאות. החברה מנהלת משא ומתן להשקעה של כ-5 מיליון דולר ארה"ב (כ-16 מיליון שקל) לפי שווי של כ-25 מיליון דולר ארה"ב (כ-82 מיליון שקל), בחברת אלגוריטייל המפתחת טכנולוגיה ייחודית לייעול תהליכי ניהול המלאי ברשתות קמעונאיות. המערכת תסייע לביצוע רכש מדויק ואופטימלי להזמנת המוצרים מספקים. בנוסף, המערכת מונעת אובדן מלאי, תנהל את תהליך סידור וזמינות המוצרים על המדפים, דבר הצפוי לתרום לצמיחה במכירות, לצמצום ימי המלאי, לצמצום הפחת, לחיסכון בהוצאות התפעול, השכר והלוגיסטיקה ולשיפור הרווחיות.
כחלק מההיערכות להשקעה, התקשרה החברה בהסכם השקעה מקדימה לפיו תעביר לאלגוריטייל מקדמה בסך של כחצי מיליון דולר ארה"ב, אשר תשולם על חשבון תמורת ההשקעה ותומר למניות מאותו הסוג של המניות בהשקעה, ככל שהצדדים יסגרו הסכם מחייב. ככל שהסכם ההשקעה לא יושלם בתום תקופה שקבעו הצדדים, תהא לחברה אופציה לחייב את אלגוריטייל או את בעלי מניותיה לרכוש ממנה את המניות בחזרה.
אלגוריטייל הוקמה בשנת 2018 על ידי היזמים אריאל חוברה ושוקי שכטר, בעלי ניסיון רב בענף קמעונאות המזון ובעולם הטכנולוגי. המערכת של אלגוריטייל משתמשת בטכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה (Machine Learning) כדי לשדרג ולספק תהליכי אוטומציה לניהול המלאי ורצפת המכירה – משלב ההזמנה, ניהול האספקה, דרך המחסן ועד סידור המדף. המערכת מספקת תוצאות מדידות, לרבות אודות המלאי הקיים, חוסרים, הזמנות ופחת. אלגוריטייל פועלת ברשתות שיווק, מעדניות וסופרמרקטים ברחבי הארץ, ומתעתדת לפעול גם בשוק הקמעונאות העולמי. במהלך השנה צירפה אלגוריטייל לשורותיה את שחר דקה, אשר כיהן כסמנכ"ל התפעול של רשת יוחננוף. שחר מביא איתו ניסיון עשיר בעולם הקמעונאות, משמש כמשנה למנכ"ל אלגוריטייל, ואחראי, בין היתר, על כניסה ופיתוח השוק הבינלאומי.
יוחננוף נמצאת כעת בשיא של צמיחה והתרחבות. ברבעון השני של שנת 2021 השיקה החברה לקהל הרחב ארבעה סניפים חדשים – בעפולה, בקרית שמונה, בטבריה ובחדרה. בשבועות הקרובים מתכננת החברה לפתוח שלושה סניפים נוספים: בבאר שבע, בקניון הבאר (ראשון לציון) ובתל-אביב (נחלת יצחק). בנוסף, לחברה 5 סניפים מתוכננים או בהקמה: באשקלון (צפוני) וכן סניפים נוספים על מקרקעין בבעלות החברה ביבנה, במישור אדומים, באופקים, בפתח-תקווה ובעפולה.
יוחננוף ממשיכה להשקיע בחברות טכנולוגיות המציעות פתרונות לרשתות קמעונאיות, כאשר טרם בחינת ההשקעה המדוברת, השקיעה יוחננוף בחברת A2Z המפתחת עגלות חכמות המייתרות צורך במעבר בקופת תשלום. ברבעון הראשון רשמה יוחננוף רווח של כ-43 מיליון שקל בגין שערוך ניירות הערך של A2Z.
בתחילת החודש גייסה החברה הון בסך של כ-350 מיליון שקל.
איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלים של רשת יוחננוף: "הטכנולוגיה היא כלי משמעותי בניהול אפקטיבי וחכם הן של הלוגיסטיקה והן של חוויית הקניה של הרשת. בראייה אסטרטגית הטמעה של מערכת אלגוריטייל הינה הכרחית לשמירה על רווחיות הרשת ושיפורה, וצמצום ימי המלאי ואובדן המלאי המהווים אתגר משמעותי ברשתות המזון. הרשת ממשיכה במימוש האסטרטגיה שלה להטמעה ולהנגשה של טכנולוגיה, בין היתר, באמצעות בחינת השקעה בטכנולוגיה מעת לעת, על מנת לייעל את ביצועי הרשת ולשפר את חוויית הקניה של הצרכנים".
רשת הסופרים יוחננוף בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי 1.8 מיליארד שקך
מעודכן ל-06/2021
החברה המפתחת טכנולוגיית מתכת-אוויר להפקת חשמל צפויה להשלים את הקמת המפעל ברבעון השלישי של שנת 2022, והוא עתיד לייצר כ-20 מגה-וואט בשנה
המפתחת טכנולוגיית מתכת-אוויר המאפשרת הפקת חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם מתכות (אלומיניום ואבץ), מדווחת היום על תחילת הקמת מפעל הייצור של החברה בכפר סבא.
המפעל שהקמתו צפויה להיות מושלמת והתחלת הייצור בפועל צפויה להתרחש במהלך הרבעון השלישי של שנת 2022, עתיד להיות בעל יכולת ייצור שנתית של 20 מגה-וואט (או כ-400 מגה-וואט שעה בשנה), שמתרגם להספק של כ-5,000 מערכות גיבוי של 4 קילו-וואט (ובעלות קיבולת של כ-80 קילו-וואט שעה) כל אחת בשנה.
הקמת המפעל תסייע לחברה לממש את האסטרטגיה העסקית שלה ולהשיג את יעדיה הכוללים, בין היתר, הגדלת היקף מכירות מערכות הגיבוי לאתרי טלקום בישראל ובעולם והרחבת שיתופי פעולה עם יצרני רכב.
פינרג'י היא חברה ישראלית הפועלת בתחום האנרגיה הירוקה, העוסקת בפיתוח מערכות לייצור, גיבוי ואגירת אנרגיה נקייה המבוססות על טכנולוגיית מתכת-אוויר. טכנולוגיית מתכת-אוויר מאפשרת הפקת חשמל משילוב של חמצן מהאוויר החופשי עם מתכות – אלומיניום ואבץ.
טכנולוגיית אלומיניום-אוויר הינה טכנולוגיית ייצור אנרגיה, ולה שני יישומים מרכזיים: גיבוי חשמל במתקנים חיוניים, והארכת טווח לרכבים חשמליים. טכנולוגיית אבץ-אוויר, הנמצאת כעת בשלב מחקר ופיתוח מתקדם, הינה טכנולוגיה לאגירת אנרגיה מתחדשת. שתי הטכנולוגיית – אלומיניום-אוויר ואבץ-אוויר – מאפשרות ייצור ואגירת אנרגיה באופן נקי אשר אינו פולט מזהמים לסביבה, וכן יעיל, חכם וחסכוני.
חברה פינרג׳י החלה להיסחר בפברואר 2021 בבורסת תל אביב וגייסה במסגרת ההנפקה, סכום של 200 מיליון שקל לפי שווי של 780 מיליון שקל לפני הכסף. החברה מעסיקה כיום כ-50 עובדים במשרדיה בכפר סבא.
לדברי דיוויד מאייר, מנכ״ל פינרג׳י: ״פינרג׳י ממשיכה ביישום תוכנית הצמיחה הגלובלית שלה ומתחילה בהקמת מפעל לייצור סדרתי אשר ישמש את החברה מול לקוחות פוטנציאלים איתם תחתום בעתיד על הסכמי אספקה ומול לקוחות קיימים. המפעל צפוי לתרום משמעותית להוזלת עלויות ייצור".
פינרג'י מתחילה שיתוף פעולה עם אריקסון והוכתרה כחברה פורצת דרך