עיריית ירושלים ומשרד התחבורה יוציאו בקרוב לפועל את תכנית האב לפיתוח שבילי אופניים בבירה. התכנית תשלש את מספר הק"מ של שבילי האופניים הקיימים בבירה . מעיריית ירושלים נמסר כי השבילים ייבנו בהדרגה בכל שנה ויושלמו תוך 5 שנים בהשקעה של 150 מיליון שקל.

במסגרת התכנית המקודמת במימון משרד התחבורה, באמצעות תכנית אב לתחבורה ירושלים יושקעו כ- 150 מיליון שקל בחמש השנים הקרובות בסלילת עשרות ק"מ של שבילי אופניים בעיר שישלשו את מערך שבילי האופנים בירושלים מ- 43 ק"מ כיום ל- 123 ק"מ בשנת 2023.

מעיריית ירושלים נמסר כי התכנית החדשה תיצור מארג שבילי אופנים בירושלים המתחברת לשבילי אופנים קיימים, כשבמרכזם שביל האופניים בפארק המסילה ושביל "תחנה לתחנה" הנסלל כיום והמחבר בין תחנת רכבת מלחה לתחנה המרכזית שברחוב יפו דרך רחוב הרצוג וגן סאקר.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי "נגמרו הימים שאמרו שירושלים היא עיר עם עליות רבות שלא מתאימה לאופניים. המצאת האופניים החשמליים לצד היתרונות הרבים של אופניים ככלי מהיר, בריא, זול וידידותי לסביבה יצרו מציאות שמחייבת אותנו להתאים את התשתיות לרוכבים הרבים ולאפשר להם רכיבה בטוחה. גם אני מגיע ללשכתי לא פעם באופניים ונהנה מהיתרונות הרבים. התכנית לרישות ירושלים לאורך ולרוחב בשבילי אופנים תאפשר רכיבה בטוחה יותר ומהנה יותר. אני מודה לשר התחבורה ישראל כץ ומשרדו על השותפות וההתגייסות התקציבית לקידום התכנית לרווחת תושבי העיר והמבקרים בה".

שלבי התוכנית

בשלב הראשון עד סוף 2019 יסללו 13 ק"מ של שבילי אופניים בשכונות קריית יובל, רמת שרת, רחביה, המושבה הגרמנית, שביל הטבעת המזרחי מהחאן לקמפוס הר הצופים ועוד. (רחובות: עגנון-טשרניחובסקי, דובנוב-שופן, בגין עמק הצבאים, קדיש לוז-תורה ועבודה, רופין, לורך, טבעת מזרחית)

בשלב השני עד סוף 2020 ייסללו 37 ק"מ של שבילי אופניים בשכונות קריית מנחם קריית יובל, שביל אופנים טבעת מערבי סובב עין כרם, קרית הלאום, רמת שלמה, בית וגן, גבעת מרדכי ועוד (רחובות: בורלא, קוליץ, דוד המלך, חיבור לפסגת זאב, משה שרת, חיבור לגילה, עין כרם, צומת פת, פארק שטרן, שער יפו, גן סאקר, חיבור הכניסה לעיר לטבעת, שפע חיים, רמת שלמה, טבעת מערבית)

בשלב השלישי עד סוף 2021 יסללו 18 ק"מ של שבילי אופניים בשכונות גילה, מלחה, גבעת שאולף בית צפאפה ועוד. (רחובות: משה ברעם, מודעי, שמואל בן עדיה, גולומב, פלמ"ח חלקי, גילה, כנפי נשרים, אש וינר, בייט ועוד)

בשלב ברביעי עד סוף 2023 יסללו 12 ק"מ של שבילי אופניים בשכונות רמות, דרך חברון, הר חוצבים ועוד.

כלכלני לאומי מפרסמים סקירת מאקרו תוך התייחסות למדד המחירים לצרכן ולגובה שכר דירה. כלכלני לאומי מעריכים כי סביבת האינפלציה בישראל עדיין נמוכה וכי צפוייה התמתנות בקצב עליית מחירי הדיור. שימו לב, לא מדובר על ירידה במחירים אלא בירידה בקצב עליית המחירים השנתית. כמו כן, בלאומי מעריכים כי סביבת אינפלציה נמוכה כזו איננה תומכת בהעלאה קרובה של הריבית.

כלכלני לאומי מיציינים כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר ב-0.1%, שיעור מעט גבוה ממרבית ההערכות המוקדמות. העלייה נתמכה בעיקר בעליית הסעיפים: מזון, שקצב העלייה השנתי שלו עלה ל-1.3% – הגבוה ביותר מאז סוף 2013, ודיור.

עליית סעיף הדיור חלה על רקע עלייה של 0.8% בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים מתחדשים וחדשים). כלכלני לאומי מסבירים כי מדובר בנתון המשקף שיעור עלייה גבוה ביחס לעונתיות האופיינית לחודש זה לאורך השנים, זאת לאחר עליות נמוכות מהעונתיות בחודשים יולי-אוגוסט. לאור זאת, קצב העלייה השנתי של מחירי חוזי השכירות (מתחדשים וחדשים) עלה ל-2.3% מ-1.9% בחודש הקודם. עם זאת, מעריכים כלכלני לאומי , בחודשים הקרובים צפויה התמתנות בקצב העלייה השנתי של מחירי השכירות, בין היתר, על רקע מספר גורמים שעשויים למתן הביקוש לשכירות, ובהם: ירידה מסוימת בכוח הקנייה של משקי הבית לאור עליית מדד המחירים לצרכן ללא דיור, ירידה במחירי הנכסים הפיננסיים והריאליים של הציבור באחרונה, יציאתם הצפויה של רוכשי דירה ראשונה משוק השכירות עקב עליית הנתח שלהם בסך העסקאות ועוד. בנוסף, מעריכים בלאומי, העלייה בגמר הבנייה צפויה להגדיל באופן מסוים גם את היצע הדירות להשכרה, ולתמוך בהתמתנות קצב עליית המחירים. בלאומי טוענים כי לאור משקלו הגבוה של תת-סעיף זה במדד (כ-19%), מגמה זו צפויה לפעול להתמתנות האינפלציה בחודשים הקרובים ובמהלך 2019. במקביל, מציינים בלאומי,  כי שיעור השינוי השנתי של מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן) עומד על מינוס 1.1%, והוא מצוי סביב ה-0% בחודשים האחרונים (ראה/י תרשים). התפתחות זו, משקפת את הקיפאון במחירי הדיור מתחילת השנה על רקע חוסר הוודאות בשוק זה שצפוי להימשך גם בתקופה הקרובה.

לסיכום, למרות עליית המדד בחודש ספטמבר, "סביבת האינפלציה", שמביאה בחשבון את שיעור עליית המחירים בפועל ב-12 החודשים האחרונים וגם את הציפיות ל-12 החודשים הבאים, נותרה נמוכה. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (ספטמבר 2018 לעומת ספטמבר 2017) נותרה על 1.2%, והתחזיות של לאומי ל-12 החודשים הבאים משקפות קצב עליית מחירים נמוך ואף מתון יותר בהשוואה לתחזית מהחודש הקודם (0.5% לעומת 0.7%). במבט קדימה, האינפלציה (במבט ל-12 החודשים האחרונים) צפויה להישאר בחודשים הקרובים סביב 1%, כלומר קרוב לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, ולהתמתן במהלך 2019. "סביבת אינפלציה" נמוכה זו, אינה מצביעה על התבססות בתחום היעד ועל כן, במסגרת גישה צרה של ניהול מדיניות מוניטארית על פי יעד האינפלציה, היא אינה תומכת בהעלאה קרובה של הריבית. עם זאת, מכלול שיקולים רחב יותר עשוי להילקח בחשבון בעתיד ולתמוך בהעלאת הריבית, אף אם האינפלציה תישאר נמוכה.

שכר הדירה – לאן?

לידר – התמתנות בקצב עליית שכר הדירה

 

אפליי שניסתה לגייס מהציבור 8 מיליון שקל ויותר, נאלצה להסתפק ב-5 מיליון שקל שהונפקו לפי מחיר המינימום בהנפקה – 2.54 שקל למניה.

אפליי רכשה לאחרונה את זכויות המיעוט בטוטליק כנגד הקצאת 393 אלף מניות (ערך של 1 מיליון שקל), והפכה לבעלת הבית בחברה.

על רקע זה דירקטוריון החברה החליט לפני מספר ימים לבצע גיוס הון בדרך של הנפקת מניות בהיקף משוער של עד 8 מיליון שקל. הכספים ישמשו למימון המשך פעילות ופיתוח פעילות החברה וטוטליק.

בפועל כאמור גוייסו רק 5 מיליון שקל – השאלה אם בקרוב מתוכננת הנפקה נוספת?

טוטליק עוסקת בשיווק, הפצה ומוניטיזציה של מוצרים ושירותים בכלל ומוצרי מובייל ממותגים בפרט, בפלטפורמות מסחריות ודיגיטליות שונות. כמו כן, פעילת טוטליק בתחום פתרונות פרסום וטכנולוגיה דיגיטליים חוצי ערוצים המיועדים למפרסמים ולבעלי תוכן.

אפליי דיוחה על תוצאות מאכזבות במחצית הראשונה של 2018. הכנסות החברה (בעיקר דרך טוטליק) הסתכמו ב-8 מיליון שקל, וההפסד גדל ל-2 מיליון שקל. בשנת 2017 כולה הסתכמו ההכנסות במעל 27 מיליון שקל וההפסד הסתכם ב-600 אלף שקל. ההון העצמי של החברה, ירד בהתאם והוא מסתכם בכ-3 מיליון שקל – לכן נאלצה החברה לעשות הנפקה – השאלה כאמור אם זה יספיק לה?

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

קופות הגמל להשקעה – למה זה כדאי? ומי מובילה בתשואות?

 

רציו פטרוליום תחפש נפט בפיליפינים. החברה מדווחת כי נשיא רפובליקת הפיליפינים חתם על הסכם חיפוש והפקה (Agreement Sharing Production) עם חברה בת של רציו בבעלות מלאה – רציו גיברלטר. מדובר על חיפושים באזור  4 הנמצא בים סולו, מזרחית לאי Palawan בפיליפינים.

אזור 4 הינו אזור עם היסטורית חיפושי נפט מועטה, הכוללת מספר קידוחים ללא תגליות. בכוונת רציו גיברלטר לרכוש את הנתונים הקיימים, ללמוד אותם ולבצע עבודות פיענוח ראשוניות בהתאם לתכנית העבודה.

רציו פטרוליום, הפכה לציבורית בתחילת 2017. אז גייסה 105 מיליון שקל. רציו פטרוליום היא חברה אחות של שותפות חיפושי הגז רציו (המחזיקה ב-15% ממאגר הגז לוויתן).

רציו פטרוליום מתמקדת בחיפושי נפט וגז בגיאנה, שנמצאת בצד הצפון-מזרחי של דרום אמריקה, וזיכיון לחיפוש נפט וגז במלטה. בגיאנה לפני מספר שנים, גילתה ענקית האנרגיה אקסון מוביל את מאגר הענק ליזה (LIZA) המוערך כיום בכ-4 מיליארד חביות נפט. המאגר הזה נמצא בסמוך לרישיון של רציו (Kaieteur)

אקסון מוביל צפויה להתחיל להפיק נפט משדה "ליזה" במהלך 2020, ועד 2025 עשויה התפוקה מהשדה להגיע לכ-750 אלף חביות נפט ביום. אקסון תבצע בצע עבור השותפות אקספלורציה בשדה שבו שותפה רציו, שמשתרע על שטח ימי בהיקף של של כ-5,700 קמ"ר.

בגיאנה מחזיקה רציו ב-25% מהזכויות, לצד Esso המחזיקה ב-35%, שותף מקומי עם 25% וחברת Hess שהצטרפה לרישיון לפני חמישה חודשים ומחזיקה ב-15%. החברה מחכה  לתוצאות סקר פענוח, שצפוי להתקבל במחצית הראשונה של 2019.

בנוסף, מחזיקה רציו בזיכיון במלטה בשטח של כ-8,800 מ"ר (אזור 5).  נתוני פענוח של הסקר צפויות להסתיים עד לסוף השנה.

כמו כן, קיימים פעילויות חיפושי נפט וגז בסורינאם (20% בזיכיון) באירלנד, בפיליפינים ובים הצפוני. בפיליפינים כאמור מתכוונת החברה להתרחב גם לחיפושים באזור 4.

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

קופות הגמל להשקעה – למה זה כדאי? ומי מובילה בתשואות?

הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) לא חושש מטראמפ. בהמשך לעליית ריבית לפני מספר שבועות, ולמרות שטראמפ כינה את הפד – "הם משוגעים", בכירי הבנק המרכזי דבקים בהעלאות ריבית.

לפי הפרוטוקולים של הפגישה האחרונה של הפד, בכירי הבנק בטוחים כי המשך מדיניות העלאת הריבית היא הדרך הטובה והנכונה ביותר לשמור על יציבות הכלכלה. במפגש, הועלתה כזכור הריבית לטווח של 2% עד 2.5%

הכוונה של הפד להמשיך בהעלאות הריבית, "זכתה" לביקורת חסרת תקדים מצד טראמפ וזאת בניגוד לנשיאי עבר ששמרו על הפד כעצמאי ומנותק מהפוליטיקה.

בפד אגב, המשיכו וטענו כי מדיניות טראמפ בקשר למסחר עם סין מסוכנת, והיא עלולה לפגוע בנתוני הצמיחה הגבוהים של הכלכלה האמריקאית. "למרות האופטימיות, ישנם מספר גורמים שעלולים להשפיע לרעה על אפשרויות והיקף הייצור או ההשקעות, בהם מחסור בכוח עבודה וחוסר וודאות לגבי מדיניות הסחר. הדברים אמורים בעיקר במכסים על אלומיניום ופלדה, שמחסורם או עליית מחירם יובילו לירידה בהשקעות חדשות בסקטור האנרגיה".

האם הפד יעיז להעלות ריבית שוב? ולהתעמת עם טראמפ?

השווקים קורסים; טראמפ מאישם את הפד לא היה צריך להעלות את הריבית. הם השתגעו

טראמפ נגד העלאות ריבית

הפד העלה את הריבית ב-0.25%; בקרוב אצלנו

 

הרפורמה בתחום תעודות הסל משנה את תעשיית קרנות הנאמנות. מעבר לכך שתעודות הסל יהפכו לקרנות סל, גם קרנות מחקות יהפכו (ברוב המקרים) לקרנות סל.

תעודות סל נזכיר הן מכשיר התחיבויותי ולכן רשות ניירות ערך ניסתה (ארוכות) לשנות אותו לסוג של קרן נאמנות שבה אין התחייבות של המנפיק (ובהתאמה גם סיכון כתוצאה מתלות באיתנות פיננסית של המנפיק). השינוי יהיה דרך הפיכה התעודה לקרן סל – כמו קרן נאמנות מבחינה משפטית שנסחרת באופן שוטף בבורסה (כמו נייר ערך). ההבדל הנוסף הוא שתעודת סל מחוייבת לתת את תשואת המדד ואילו קרנות סל לא מחוייבות אלא עושות את מירב המאמצים לספק את תשואת המדד שהן עוקבות אחריו.

ההבדל הזה קריטי – עכשיו כבר יהיה הבדל בין הגופים השונים, הבדל שקשור ליכולת הניהול שלהם! עכשיו כבר לא כדאי לרכוש תעודה באופן עיוור ולא משנה מי המנפיק, עכשיו יש חשיבות למנהל של התעודה.

במקביל לתהליך הפיכת התעודות לקרנות סל, צפוי כי גם הקרנות המחקות שעוקבות אחרי מדדים שונים יהפכו לקרנות סל – כך נודע להון. עם זאת, לא ברור אם כל הגופים יעשו זאת.

בני חדד מנכ"ל קסם של אקסלנס סבור כי יש משמעות גדולה בקרנות הסל למקצועיות של הגוף המנהל – "לרפורמה בשוק תעודות הסל שיפכו לקרנות סל יש משמעות למשקיע. המשקיע מקבל מוצר שעוקב אחרי המדד והמבנה המשפטי הוא של קרן נאמנות כפי שמקובל במדינות רבות אחרות. בנוסף – בישראל יש מנגנון שלא קיים בעולם — רצועת הגנה שמשאירה את הקרן כמה שיותר קרובה למדד. יתרון נוסף הוא שבעוד התשואה של תעודת סל של שני מנפיקים שונים היא זהה, בקרן סל צפויים להיות הבדלים בתשואות בין מנפיקים שונים",

קרנול הסל הן למעשה ניירות ערך סחירים שעוקבים אחר נכס בסיס. בניגוד לתעודות הסל, בהן הנכסים הם בבעלות החברה המנפיקה שבעצם מנפיקה חוב למשקיעים (חוב שצמוד/ שעוקב אחרי המדד ), בקרנות סל הנכסים בקרן הם בבעלות מחזיקי היחידות.

במסגרת הרפורמה (תיקון 28,) שהחלה בתחילת אוקטובר יוסבו 700 תעודות סל וקרנות מחקות  לקרנות סל שהן תת קטגוריה בקרנות הנאמנות. התהליך ייארך כמה חודשים טובים במעל 10 שלבים – בכל שלב יוסבו כמה קטגוריות לקרנות סל.

מדריך קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

קרנות מחקות – האם כדאי?

מדריך קרנות סל – יתרונות וחסרונות



 

 

 

 

גמידה סל הגישה טיוטת תשקיף פומבית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) לקראת ביצוע הנפקה ראשונה לציבור – IPO, בארה"ב וביקשה לרישום מניותיה למסחר בבורסת Nasdaq. טיוטת התשקיף כוללת את תנאי ההנפקה על בסיסה תתחיל בהליך road show למשקיעים בארה"ב.

על פי טיוטת התשקיף, גמידה סל צפויה לגייס כ- 50 עד 60 מיליון דולר תמורת הקצאה של כ- 3.6 מיליון מניות במחיר של 13 עד 15 דולר למניה. עוד צוין בטיוטת התשקיף, כי בעלי המניות הקיימים של גמידה סל, כולל Novartis, הביעו אינדיקציה על כוונתם להשתתף בהנפקה בהיקף של כ- 30 מיליון דולר. תנאי ההנפקה האמורים לעיל משקפים לגמידה סל שווי לאחר ההנפקה של כ- 280 עד כ- 340 מיליון דולר.

מכלל ביוטכנולוגיה נמסר כי  התנאים הסופיים של ההנפקה הם אלה שיפורסמו בתשקיף הסופי שיפורסם לאחר הליך ה- road show.

ביולי קיבלה תרופת הדגל של גמידה – NICORD – מעמד של תרופת יתום לטיפול בהשתלת מח עצם זאתלאחר שהתרופה קיבלה מעמד תרופת יתום לטיפול בסוגים של סרטן דם בשנת 2015.

חתמי ההנפקה של גמידה  הם BMO Capital Markets ו-RBC Capital Markets. החתמים המשניים הם נידהם ואופנהיימר. בעלי המניות העיקריים בגמידה הם נוברטיס (21%) כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (18.6%) ואלביט מדיקל (18%). מחזיקות נוספות – שביט קפיטל כ-13%, קרן IHCV, 11.3%, קרן סמארטמיקס כ-10%.

גמידה סל, מנוהלת על-ידי ד"ר ג'וליאן אדמס. החברה מפתחת מוצרים מבוססי תאי גזע לטיפול במחלת הסרטן. והמוצר הראשון שלה, NiCord, מיועד לטיפול בסרטן הדם. המוצר עבר בהצלחה את שלב I/II של הניסויים הקליניים –  נמצא כי הוא משפר את מהירות קליטת השתל בחולים שעברו תהליך של הרס מערכת החיסון ושיקומה מחדש באמצעות השתלת דם טבורי. בניסוי, שכלל 36 חולים, נקלט השתל תוך 21 ימים בממוצע, כחצי מן הזמן הממוצע לקליטת שתל מדם טבורי המוכר בספרות המקצועית. גמידה סל כבר נמצאת במהלך ניסוי שלב III במוצר, ומצפה לתוצאות ב-2019.

גמידה סל הגישה תשקיף – מתכוונת לגייס 70 מיליון לפי שווי של 300 מיליון דולר

 

מעודכן ל-10/2018

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטבע הביטקוין נוצרו בשנת 2009, בעקבות המשבר הפיננסי הגדול של 2008, על ידי סאטושי נקאמוטו. בעצם, כנראה שאין אדם כזה באמת. מדובר בשם עט שנתן לעצמו האדם או הקבוצה אשר יצר את הביטקוין.

הרעיון העומד מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא שאין גורם מרכזי המנהל את המערכת. השליטה במערכת נעשית בעצם בהשתתפות כל החברים בה ולכן המטבעות האלו נקראים גם "מטבעות מבוזרים". האנשים המשתתפים בפיתוח הבלוקצ'יין בונים מעיין מאגר של נתונים מוצפנים על העברה של מטבעות ממשתמש למשתמש כאשר בכל זמן מסויים ננעל המאגר- הבלוק – ומצורף למעיין שרשרת וירטואלית של בלוקים – צ'יין. וביחד – בלוקצ'יין.

כל מטבע הנמצא במערכת דורש בעצם הסכמה חברתית לגבי דרך השימוש בו. כשמדברים על כסף רגיל, הסמכות להגדרת המטבע נמצאת בידי המדינה באמצעות הבנק המרכזי. במטבעות המבוזרים נדרשת הסכמה של רוב המשתתפים על כמות המטבעות של כל משתתף. יש אפשרות שמשתתפי הרשת יסכימו על הנפקת מטבעות קיימים. בביטקויין למשל ישנה תוספת קבועה של מטבעות בכל עשר דקות בערך. כמות המטבעות שמתווספת בדרך זו קטנה בכל ארבע שנים ואמורה להיפסק כליל ב-2040. למה? ככה קבעו מי שפתחו את המטבע. המטבעות המבוזרים מתבססים על יכולת מיחשוב היוצרת תשתית של משתתפים במטבע שלא בהכרח מכירים זה את זה או שיש להם רקע משותף כלשהו.

ההיסטוריה של הריפל

הריפל הוא המטבע הקריפטוגראפי עם שווי השוק השלישי בגודלו לאחר הביטקוין ואת'יריUם והוא עומד נכון להיום על כ-18.5 מיליארד דולר כשכל מטבע נסחר בשווי של בערך חצי דולר. בניגוד לביטקוין המתמקד בעיקר באחסנה ובהעברות כספים ואת'ריום המתמקד בחוזים קיימים (ניתן לקרוא על האת'ריום כאן), הריפל מתמקד בהצעת פתרונות למערכות תשלום.

כמו כן, הריפל הוא למעשה מטבע מרוכז שבעליו מוכרים. אסימוני ה-XRP פועלים תחת חברת ריפל, שהיא חברה פרטית. הריפל הוקם בשנת 2004 על ידי ריאן פוגר. המטרה העיקרית בהקמת הריפל היתה ליצור מערכת מוניטארית מבוזרת אשר תאפשר תשלום מאובטח בין חברי הקהילה שלו. בשנת 2012 הוקמה חברת OpenCoin על ידי כריס לארסן וג'ד מקלאב והיא פיתחה את הפרוטוקול הקרוי XRTP ואת המטבע XRP, הרי הוא הריפל.

ריפל חתמה במשך השנים על הסכמי שיתוף פעולה מבטיחים וגדולים עם מספר גופים מרכזים ובינהם גוגל ופנטרה ועם שורה ארוכה של גופים פיננסיים מובילים בינהם UBS ואמריקן אקספרס.

אז מה זה בעצם ריפל?

הריפל הוא פרוטוקול. כלומר, הוא אוסף של כללים המגדירים בקשת וקבלת נתונים במערכת. הכללים האלו מגדירים את ייצוג המידע, האימות שלו, תיקון שגיאות וכו'. הפרוטוקול של ריפל מבוסס על טכנולוגיית P2P ומטרתו היא להיות  תשתית נייטראלית לעסקאות. בריפל אפשר לבצע מסחר בכל דבר שהוא בעל ערך כולל מטבעות רגילים, מטבעות קריפטו וסחורות. הפרוטוקול של ריפל מחשב בכל זמן נתון את שער החליפין הזול ביותר עבור המשתמש.

קרה לכם פעם שנסעתם לחו"ל והתברר לכם שלא כדאי להמיר ישירות את השקלים שלכם למטבע של מדינת היעד אלא קודם להמיר ליורו וז להמיר למטבע המקומי? לא? לא חשוב. תדעו שזה יכול לקרות. מה שהריפל עושה זה פשוט לבדוק מהי הדרךך הכי יעילה למשתמש לבצע עיסקה ולבצע אותה עבורו בתוך שניות. התכונה הזאת של הריפל הופכת אותו לכלי חשוב לחברות פיננסיות ובנקים אשר יוכלו לשלב את הריפל בתוך המערכות שלהם ובכך יוזילו עבור לקוחותיהן ועצמם את המסחר.

המטבע של ריפל

המטבע של ריפל. ה-XRP הוא מטבע המשמש כנכך ביניים ומתווך בעצם בין המטבעות השונים ובין הפרוטוקול של ריפל. היתרוןן הגדולל של הריפל הוא שזמן העיסקה בו קצר הרבה יותר ממטבעות אחרים, כ-4 שניות לעומת 15-20 שניות באת'ריום וכשעה בביטקויין. הפרוטוקול לשל ריפל גם מאפשר לבצע הרבה יותר עסקאות בשניה, כ-1,500 לעומת כ-17 באת'ריום ו-5 בביטקויין.

 

את'ריום – פלטפורמת בלוקצ'יין המאפשרת יצירת חוזים חכמים

הקלה לסוחרי הקריפטו; הרשות לא תתעקש על חישוב FIFO במיסוי הרווחים

 

ICO  – מה זה? ואיך זה קשור לביטקוין?

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?

אקספרס סקריפטס, אחת מחברות ניהול תרופות מרשם הגדולות בארה"ב הודיע כי תתן כיסוי לתרופות נגד מיגרנה החדשות של איליי לילי ואמג'ן ותוציא מכיסוי את התרופה המתחרה של טבע. נמסר כי החלטה התקבלה לאחר ניהול משא ומתן על המחיר עם שלשת החברות.

בתגובה לידיעה יורדת המניה של טבע בכ-2.5% במסחר בתל אביב לשער של 7822 שקל למניה ונסחרת בשווי שוק של כ-80 מיליארד שקל.

ההחלטה מהווה מכה לטבע אשר נמצאת במהלך של ארגון מחדש של החברה ואשר ציפתה לתפוס נתח משמעותי בשוק המיגרנות המוערך במיליארדים רבים של דולרים.

במאי זכתה אמג'ן ושותפתה לשיווק התרופה נוברטיס באישור ה-FDA ל-Aimovig הניתנת בזריקה לטיפול במיגרנה. Ajovy של טבע ו- Emgality של איליי לילי אושרו בספטמבר האחרון. שלשת התרופות, שהוכיחו יעילות משופרת לעומת התרופות מהדור הקודם פועלות באופן דומה – חסימת החלבון הקצר שאחראי על תופעת הכאב. התרופות הדור הקודם  לא מנעות את המחלה, אלא מטפלות בתסמינים.

לפני מספר שבועות נמסר כי  חברת איליי לילי צפויה לקבל אישור שיווקי של התרופה למגרנה שלה, ברחבי אירופה. הוועדה המייעצת לסוכנות התרופות האירופית ממליצה לאשר את שיווק התרופה Emgality של איליי לילי למניעת מיגרנה בחולים שסובלים לפחות מארבעה מקרי מיגרנה בחודש. מכאן, שטבע שקיבלה לאחרונה אישור שיווקי לתרופת המיגרנה, תיכנס לשוק צפוף יותר ותחרותי יותר.בסוף יולי 2018 את אישור השיווק לתרופה Aimovig שמטפלת במגרנה, במדינות אירופה.

רשות המיסים ממשיכה בפרסומים על תפיסות "פיקנטיות" של בעלי עסקים קטנים. הפעם מדובר בירקן בן 38 משוק מחנה יהודה החשוד בהעלמת קניות והכנסות בסך של כ-14.5 מיליון שקל בשנים 2010-2017.

בית משפט השלום בירושלים נעתר לבקשת רשות המסים ושחרר את החשוב בתנאים מגבילים.

מרשות המיסים נמסר כי במסגרת בדיקה של יחידת חקירות מס הכנסה בירושלים, אשר ניהלה את החקירה והגישה את בקשת המעצר, עלה חשד כי אביו של החשוד, ירקן בשוק מחנה יהודה העלים קניות והכנסות במיליוני שקלים בשנים 2017-2010. עוד הסתבר כי לאותו ירקן שלושה בנים העובדים עמו בשוק, אחד מהם הוא החשוד – יניב שמואל, אשר הובא שלשום יחד עם שני אחיו ולחקירה במשרדי החקירות של מס הכנסה ירושלים.

על פי הכתוב בבקשת המעצר, מעדויות שנגבו מספקים בשוק הסיטונאי עולה, כי מי שביצע את הקניות בפועל הוא יניב שמואל, אשר אישר בחקירתו כי אכן הוא זה שביצע אותן, וזאת לאחר שהוצגו בפניו כרטסות הספקים.

עוד נכתב בבקשת המעצר כי מבדיקת חשבונות הבנק של יניב ואשתו נמצאו הפקדות מזומנים בסך של כ-950 אלף שקל, בין השנים 2016-2011, כאשר החשד הינו כי מקור הכספים הוא מהעסק המתנהל בשוק. החשוד מסר בחקירתו כי הוא מושך משכורת מהעסק בסך אלף שקל (מאד משכנע, י.ב) בשבוע ואותם הפקיד בחשבון הבנק.  

השופט, אלעד פרסקי מבית משפט השלום בירושלים, אשר דן בבקשת המעצר, נעתר לבקשת רשות המסים וקבע, בין השאר, התחייבות עצמית בסך 150 אלף שקל, הפקדת מזומן בסך 20 אלף שקל ערבות צד ג' בסך 100 אלף שקל וצו מניעת יציאה מן הארץ למשך 180 יום.

 

משרד תיווך מואשם בהעלמת הכנסות בסך 1.7 מיליון שקל

שיפוצניק העלים מס – לא מפתיע; הפעם מס הכנסה מגיש כתב אישום

 

כים-ניר, חברת התעופה הפרטית שבבעלותו של אלכסנדר אכטמן, הפועלת בישראל מאז קום המדינה, הגישה בקשה להקפאת הליכים לאחר שנקלעה לחובות בסך של כ-24 מיליון שקל.

כים-ניר מפעילה מאז 2011 עבור מערכת הביטחון את טייסת כיבוי האש הלאומית בשיתוף עם אלביט מערכות.

מלבד שירותי הכבאות מספקת כים-ניר גם שירותי ריסוס אווירי, אמבולנס אווירי וטיסות פרטיות.

כים ניר מעסיקה כ-120 עובדים. כ-45 מהעובדים הם טייסים, 27 עובדי צוות קרקע וכ-30 מכונאי מטוסים. בבעלות הקבוצה 4 מטוסים ו-7 מסוקים, וכמו כן היא חוכרת 6 מטוסי ריסוס ומסוקים נוספים. טייסת כיבוי האש הלאומית כוללת 14 מטוסי כיבוי שבבעלות אלביט מערכות אותם מפעילה החברה.

מהבקשה להקפאת הליכים מתברר כי לכים ניר חוב של כ-8 מיליון שקל לבנק איגוד ועוד כ-14 מיליון שקל חובות לנושים שונים.

עוד נכתב בבקשה כי"משבר זה נוצר על רקע קשיים בהשלמת עסקה למכירת השליטה בקבוצה שנחתמה בפברואר 2018 לחברת טומהוק ט.מ אחזקות וחוסר רצונו של בעל השליטה להזרים כספים לקבוצה לאור הסכם המכירה".

עו"ד יריב שי ישינובסקי ועו"ד כרמי ליבוביץ שהגישו את הבקשה בשם כים-ניר ציינו את החשיבות שבהמשך הפעלתה של החברה: "המשך הפעלתה של הקבוצה הינו בעל חשיבות לאומית של ממש שכן הקבוצה הינה טייסת הכיבוי של מדינת ישראל והפסקת פעילותה משמעה הותרת מדינת ישראל ללא כיבוי אווירי וסיכון חיי אדם"

במקביל לבקשת החברה הגישו ו 87 עובדים בקשת פירוק למחוזי מרכז. במסגרת הבקשה  נטען כי "הקבוצה לא שילמה את כספי הניכויים שנוכו משכר העובדים לטובת קופות גמל/קרנות השתלמות. כמו כן על פי הודעת מנכ"ל הקבוצה אין באפשרותה של הקבוצה לשלם לעובדים את שכר עבודתם בגין חודש ספטמבר וכך גם את שכר אוקטובר 2018".

אלביט תסייע

עורכי הדין של החברה כתבו בבקשה כי: ""כיום, בשל הרישיונות הייחודיים הדרושים לשם הפעלת טייסת הכיבוי והטיפול במטוסי הכיבוי, אין גורם אחר שיכול להיכנס לנעלי הקבוצה לצורך הפעלת טייסת הכיבוי. חברת אלביט מערכות, שהינה בעלת מטוסי הכיבוי ושהקבוצה משמשת בתחום הכיבוי כקבלנית משנה שלה, הודיעה כי קיימת חשיבות מכרעת להמשך פעילות טייסת הכיבוי באמצעות הקבוצה. לאור זאת הודיעה אלביט, כי היא נכונה לסייע לקבוצה במהלך הקפאת ההליכים, ובלבד שיובטח לה שהקבוצה תמשיך להפעיל את טייסת הכיבוי באופן סדיר".

מדריך הוצאה לפועל – זה לא חייב להיות סוף העולם

 

מעודכן ל-10/2018

כמעט כולם שמעו על הביטקוין, בעיקר בהקשרים של התעשרות מהירה ואנשים שהרוויחו במשך השנים אלפי אחוזים כי ידעו לזהות מוקדם את הפוטנציאל. מי ששמע על הביטקויין, יכול להיות ששמע גם מונח נוסף – בלוקצ'יין. וחלק קטן מהאנשים יודעים שיש עוד סוגים של מטבעות קריפטו, כדוגמת הביטקויין, כמו האת'ריום למשל. אבל גם מי ששמע – לא בטוח שיידע להגיד מה ההבדל בין האת'ריום לביטקוין ולמה בעצם צריך יותר מהביטקוין? לא מספיק מטבע וירטואלי אחד? מה ההבדל?

כדי להבין צריך ללכת קצת אחורה להיסטוריה של הביטקויין וטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

הביטקוין והבלוקצ'יין

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטבע הביטקוין נוצרו בשנת 2009, בעקבות המשבר הפיננסי הגדול של 2008, על ידי סאטושי נקאמוטו. בעצם, כנראה שאין אדם כזה באמת. מדובר בשם עט שנתן לעצמו האדם או הקבוצה אשר יצר את הביטקוין.

למעשה טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת לשמור את המטבעות הדיגיטאלים בתוך ארנק דיגיטלי הממוקם במחשב מקומי או על שרת והיא זו המאפשרת מסחר במטבעות האלו. הבלוקצ'יין מבטיחים העברה תקינה של מטבעות מאדם לאדם.

הרעיון העומד מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא שאין גורם מרכזי המנהל את המערכת. השליטה במערכת נעשית בעצם בהשתתפות כל החברים בה ולכן המטבעות האלו נקראים גם "מטבעות מבוזרים". האנשים המשתתפים בפיתוח הבלוקצ'יין בונים מעיין מאגר של נתונים מוצפנים על העברה של מטבעות ממשתמש למשתמש כאשר בכל זמן מסויים ננעל המאגר- הבלוק – ומצורף למעיין שרשרת וירטואלית של בלוקים – צ'יין. וביחד – בלוקצ'יין. דרך הפעולה של הבלוקצ'יין מונעת בעצם רמאויות. אין אפשרות להכנס לתוך בלוק שכבר ננעל ולשנות בו נתונים, זה פשוט לא מעשי כי המידע נמצא אצל כל משתמשי הרשת ואם השינוי לא נעשה בכולם ובהסכמת כולם, אז הוא לא מתקבל.

ייתרון נוסף של מטבעות הקריפטו הוא שהם מאפשרים שימוש אנונימי בהם. להבדיל מכרטיסי אשראי, עסקאות הביטקויין אינן כוללות רישום של פרטי המשתמש. העובדה הזאת הפכה את המטבע לנפוץ ומבוקש גם בקרב בעלי עסקים מפוקפקים.

האת'ריום

בשנת 2013 הוחל בפיתוח מטבע קריפטוגרפי חדש בשם את'ריום (Ethereum). המטבע פותח על ידי ויטליק בוטרין, גיק מחשבים בן 19 בלבד באותה העת. על מנת לפתח את הפלטפורמה החדשה הוקם קמפיין מימון המונים שבמסגרתו גוייסו כ-14 מיליון דולר. המשקיעים בגיוס ההמונים הראשון קיבלו 60 מיליון מטבעות את'ר, שהוא המטבע של הפלטפורמה,  ו-12 מיליון מטבעות נוספים הוענקו לחברים בקבוצת הפיתוח.

הגירסה הראשונה של האתרים יצאה בסוף יולי 2015. מאז שהושקה הפכה האת'ריום לפלטפורמה העיקרית שבעזרתה מפתחים אפליקציות בלוקצ'יין. המטבע את'ר, המטבע של הפלטפורמה, הוא כיום המטבע הקריפטוגרפי הגדול ביותר אחרי הביטקוין עם שווי שוק של כ-21 מיליארד דולר.

האת'ר, המטבע של הפלטפורמה, נסחר כיום בסביבות ה-200 דולר לאחר שבשיאו הגיע לשער של 1,200 דולר.

למה צריך את האת'יריום? הביטקויין לא מספיק?

אתם בטח שואלים את עצמכם למה צריך עוד מטבע. יש את הביטקוין, זה לא מספיק?!

אז נכון שמדובר בשני מטבעות (ויש עוד הרבה יותר9 שמבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אבל בכל זאת ישנם הבדלים, ואפילו מהותיים בינהם.הביטקויין מציע יישום אחד שהוא מערכת תשלומים בין חברי הרשת המאפשרת העברת סכומים תוף אפשרות למעקב אחריהן וכן למעקב אחרי היתרות של כל  המשתמשים.

האת'ריום מבוסס גם הוא על בלוקצ'יין. אבל, בניגוד לביטקויין שאותו "כורים" המשתמשים באמצעות כח המחשוב שלהם, הכורים ברשת האת'ריום מתוגמלים במטבע את'ר בתמורה לתרומתם לרשת. הרשת של את'ריום מתמקדת בהרצה של קטעי קוד הנקראים "חוזים חכמים".

החוזים החכמים הם קטעי קוד המוצמדים לכל העברה של סכום. כאשר חוזה כזה נמצא על הרשת הוא דואג לבצע את ההעברה אשר רשומה לו בקוד. למשל אם אדם רוכש שירות מסויים עליו הוא צריך לשלם סכום מסויים בכל חודש הוא יכול להריץ חוזה חכם אשר יבצע העברה של הסכום בכל חודש לנותן השירות, שגם הוא צריך להיות חבר ברשת האת'ריום. ממש כמו הוראת קבע בבנק, רק בלי הבנק שגוזר עמלה בדרך.

התכונה הזאת לא קיימת בביטקוין שאיתו אפשר לשם תשלומים אבל לא ניתן לכתוב חוזים כמו ברשת האת'ריום.

לסיכום, האת'ריום נחשב לדור הבא של פלטפורמות הבלוקצ'יין ומרבית האפליקציות הקשורות לטכנולוגיה הזאת עושה בה שימוש. את המטבע של הפלטפורמה האת'ר, ניתן לקנות בבורסות השונות של המטבעות הוירטואלים אבל צריך לזכור. מדובר במטבעות ששעריהם נעים בתנודתיות גדולה מאד וקשה מאד להעריך את השווי הכלכלי שלהם.

הקלת מס על השקעה בביטקוין וביתר המטבעות הקריפטוגרפיים

בלוקצ'יין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה? איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?

ICO  – מה זה? ואיך זה קשור לביטקוין?

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?