מדריכי השקעות    

מהו תיק קטסטרופה – על בניית תיקים סולידיים בתקופת משבר

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-10/2019

בתקופות המשבר הכלכלי שהחל ב-2007, ונודע בשם משבר הסאב-פריים, בתי השקעות החלו להסביר ללקוחותיהם שעכשיו זה לא עידן של רווחים, אלא עידן של שמירת הכספים שלא יברחו. בימים אלו אנו עדים לסממנים חוזרים לתחילת משבר או לפחות מיתון. הורדות הריבית בעולם מובילות משקיעים לסחור בסחורות ובהשקעות אלטרנטיביות ולא במניות, הברקזיט ומלחמת הסחר הכניסו את השוק לסחרחורת של אי ודאות,, ולאחר שנים של האטה, יש סממנים של התחלה של מיתון – שני רבעונים של ירידה בצמיחה – בכלכלות החזקות. כמו כן תשואות האג"ח הגיעו לשפל של 120 שנה, לצד האטה בארצות הברית המאותתת על מיתון ורבעון של צמיחה שלילית בבריטניה.

לכן תיק סולידי הופך להיות חשוב יותר בתקופה זו. ב-2011 המליצו ראשי הבנק השוויצרי Wegelin. על רקע השחיקה בהון ובחסכונות והריבית האפסית על תיק הקטסטרופה: תיק זה היה מורב משליש מזהב, שליש ממניות דפנסיביות  – שהירידה שלהן צפויה להיות קטנה יותר -של חברות גדולות ושליש באג"ח ממשלתי. ההשקעה בקרנות הזהב – להבדיל מבסחורה – החזירה את עצמהץ

התיק הזה אפיין לדעת מנהל הבנק את הפרנואידים ואת מי שחוו משבר כלכלי במזרח אירופה. אז בנקאים אחריםהמליצו לייצב את התיק על 25-30% של מניות, לעומת 40% לפני המשבר הפיננסי.

עוד התמודדות עם שבר הייתה שיותר ויותר עשירים עזבו את ההשקעות המקומיות לטובת השקעות בחו"ל, כך במדינות אירופה שסבלו ביתר שאת מהמשבר וכן במזרח התיכון שסבל מהאביב הערבי. אז העדיפו את לונדון. היום כנראה היו מחפשים אופציה אחרת. כיום יותר ויותר משקיעים מעדיפים להשקיע במזומן וכן בנדל"ן.

עם זאת, מחקר של ג'ימי וורטון מאוניברסיטית  וורטון על תקופת השפל הגדול מצא שדווקא אם יהמשקיעים משקיעים היו במניות לטווח ארוך היו משיגים תשואה גבוהה יותר. לפיו, אם אנו מניחים שמחירי המניות יחזרו בשלב מסוים לרמה שבה היו לפני המשבר, תיק מפוזר של מניות בעלות תשואת דיווידנד גבוהה אמור להניב תשואה גבוהה משמעותית ביחס לאלטרנטיבות חסרות הסיכון.

העשירים בורחים מהמניות והספינה טובעת? סממנים למשבר

מנורה מנצלת את ציבור ההדיוטות – מעלה דמי ניהול בקרן מנורה תיק סולידי

ב-2018 התיקים המנוהלים סבלו ממניה דפרסיה

 

 

פוליסת חיסכון – כל מה שצריך לדעת

 

קופת גמל להשקעה – לכו על זה