מדריכי דירה ומשכנתא    

מהי תוכנית המתאר הארצית המאוחדת – תמ"א 1

מעודכן ל-06/2019

מהי תמ"א 1 – התוכנית שמאחדת יותר מ-300 תכניות מתאר?

תוכנית המתאר הארצית האחודה – תמ"א 1, היא תוכנית שקידם מינהל התכנון בשנים האחרונות ויצאה לדרך. התוכנית מאחדת יותר מ-300 תוכניות מתאר ארציות שונות, כגון תמ"א 13 להגנת החופים, תמ"א 37 לתכנון צינורות הגז ועוד, שהיו קיימות עד היום ומחליפה אותן.

עד היום הרצף התכנוני היה מורכב ממקטעים והיה כמעט בלתי אפשרי לראות את התמונה המלאה. עם אישור התוכנית אפשר לקבל את התמונה המלאה בלחיצת כפתור, כך שלמתכננים יהיה פשוט ומהיר יותר להגיש תוכניות על סמך התוכנית המלאה, ולכן היזמים האזרחים ישלמו פחות על התכנון ויזכו לתוכניות בתוך זמן קצר יותר.

מבנה התוכנית מודולרי, כך שניתן יהיה בעתיד לצרף לתוכה תוכניות מתאר נוספות שיאושרו. התוכנית כוללת שתי חטיבות – חטיבת תשתיות וחטיבת שטחים פתוחים. כל אחת מהן מאגדת בתוכה פרקים בתחומים שונים: מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים.
עם זאת, התוכנית כוללת תכנון תשתיות ותכנון שטחים פתוחים. התוכנית מתייחסת רק ליישובים על חוף הים. יש לזה השפעה על מהירות התכנון ביישובים הללו. אך ליישובים רבים התוכנית הזו פחות נוגעת, כי היא לא עוסקת בשכונות מגורים בשלב זה. הכוונה היא לעבות אותה בהמשך. ההחלטה העקרונית היתה שכל תוכנית מתאר שתתקבל מעתה והלאה תהיה בתמ"א 1. כך שיקודמו תחומים נוספים והם יצטרפו לתמ"א הזו,כדי שהציבור או היזמים, יפתחו מסמך אחד ולא יצטרכו לחפש אחרי עשרות מסמכים

מכלל תוכנוית המתאר הארצית היחידה שנשארה רלוונטית היא תמ"א 1 לצד תמ"א 35 – תוכנית המתאר הארצית לבנייה, פיתוח ושימור. עם אישור תמ"א 35  במועצה הארצית, תעבור התוכנית לאישור הממשלה.

מנהל התכנון  הסביר כי התוכנית מביאה בשורה סביבתית גדולה- במסגרת התוכנית נוספו עוד כחצי מיליון דונם של שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם. עוד אמרו שאישור תמ"א 1 הוא תוצר של עבודה יסודית שבה מינהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו.

מטרת תמ"א 1 היא לאזן בין צורכי הפיתוח, לצורך בשמירת השטחים הפתוחים. במסגרת התמ"א, מאות אלפי דונמים נוספים קיבלו הגנה, באמצעות שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות ומכלולי חוף.

פסיקה: זכויות מתוקף תמא 38 קודמות לתוכניות עירייה

תוכנית מתאר תא/5000 – מה היא אומרת? ומה הבעייתיות בה?

תוכנית לבניית אלפי דירות בחיפה נעצרה