חדשות    

מהן תוכניותיו הכלכליות של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לאחר השבעתו היום

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן יושבע הערב לנשיאות ארצות הברית ויחליף באופן רשמי את הנשיא היוצא דונלד טראמפ. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מנסה לצפות מהן תוכניותיו הכלכליות וכיצד הוא מתכנן לעזור למשק האמריקאי לצאת משבר הקורונה.

בשלב הראשון הנשיא ביידן יציע חבילה תקציבית בסך של 1.9 טריליון דולר. מדובר במגוון רחב יחסית של צעדים הכוללים ובעיקר הגדלת משלוח הצ'קים לאזרחים מ-600 דולר לכל אדם הזכאי לכך לסך של 2,000 דולר (מדובר בכ-80-90% ממשקי הבית, תלוי בשינויים אפשריים בקריטריונים). מהלך משלוח הצ'קים יכול להביא לעלות תקציבית נוספת של עד כ-600 מיליארד דולר מעבר למסגרת שאושרה לשם משלוח של צ'קים בהיקף של 600 דולר לאדם. הסכום תלוי באפשרות של הרחבת תחומי ההכנסה הזכאים למענק (העלאת התקרה) וגם במידת ההעלאה של המענק לילדים (האם יזכו גם ל-2,000 דולר לילד).

עוד מרכיבים בהמלצות הם: סיוע באמצעות מסגרות תקציביות נרחבות לרשויות מקומיות ולמדינות בהיקף של עד כ-350 מיליארד דולר; תקצוב נוסף לבדיקות מהירות, למערכת הבריאות הציבורית, ולחיסונים בהיקף של עד כ-160 מיליארד דולר; עזרה נוספת למערכת החינוך בהיקף של עד כ-170 מיליארד דולר; מסגרות תקציביות לסיוע בתשלומי דמי שכירות וטיפול בילידים; העלאת שכר מינימום פדרלי ל-15 דולר לשעת עבודה ועוד.

נושאים נוספים העומדים על הפרק כוללים: ביטול חד-פעמי עד גובה מסוים של חובות סטודנטים (כנראה ביטול של כ-10,000 דולר, אך היו ידיעות על סכומים גבוהים יותר) וגם ביטול מגבלת הניכוי של מיסים מקומיים ששולמו מחשבון המס הפדרלי השנתי. מדובר במגבלת SALT שהגבילה את היקף הניכוי הזה ל-10,000 דולר.

נראה שמחיקת חובות סטודנטים וביטול מכסת SALT מהווים צעדים שיטיבו בעיקר עם משקי בית המאופיינים ברמות הכנסה גבוהות מלכתחילה (בעיקר לחמישון העליון וכמעט כלום לחימשון התחתון). ביטול מגבלת ה-SALT הוא הרגרסיבי ביותר וכמעט כל ההטבה שבביטול התקרה של 10,000 דולר לניכוי מיסים מקומיים ומיסי STATE מחשבון המס הפדרלי יועבר לחמישון העליון. מדובר לכן בסעיפים שנויים במחלוקת.

הנשיא ביידן ינסה להעביר את החבילה בתמיכה של רפובליקנים מתונים ונאום ההשבעה שלו יכלול פניות לאחדות דו-מפלגתית. מהלך ההדחה של מר טראמפ, והקרע שחשף במפלגה הרפובליקנית, תרמו עוד יותר לתקוות לעידן חדש של פשרה בין הדמוקרטים המתונים לרפובליקניים הסולדים מגישת הנשיא היוצא טראמפ. בעוד שרפובליקנים יתמכו בהצעת חוק עבור משלוח צ'קים בסך 2,000 דולר, סביר להניח שלא תהיה תמיכה נרחבת בסיוע ל- STATES ולרשויות מקומיות, הרחבת התעסוקה בסקטור הבריאות הציבורי, סבסוד ביטוח בריאות, והעלאת שכר המינימום הפדרלי.

מאחר ואין לנשיא ביידן "רוב מיוחד" בקונגרס, הרי שאישור מהיר של חקיקה כלכלית יכול להתקיים רק דרך הליך פשרה (Reconciliation), אך ניתן להשתמש "בקלף" זה רק פעם אחת בכל שנת כספים, כך שמר ביידן ייזהר "מלבזבז" זאת. לכן, ספק רב אם כל החבילה המוצעת תאושר בקונגרס. בסופו של דבר יתכן שמה יאושר יהיה בהיקף של עד כמחצית מן התכנית המוצעת, בהיקף של עד כ-4-5% תוצר. עדיין, זו תהיה הגדלה נוספת של הגירעון התקציבי של ממשלת ארה"ב.

מדובר במהלך שיגדיל את ההכנסה הפרטית הפנויה של משקי הבית בארה"ב, לרמה גבוהה במידה משמעותית מזו שהייתה לפני המגפה, זאת תוך כדי "תידלוק" נוסף של הביקוש הכבוש הממתין להתפרצות לאחר צמצום המגבלות השונות הנוגעות למגפה בעתיד. מלבד השפעות אינפלציוניות עתידיות אפשריות, ובכלל זה גם באינפלציה הצפויה לטווח הבינוני-ארוך, מהלך זה

צפוי לתמוך בכוחות הבסיסיים העתידיים לעליית תשואות בארה"ב. המימוש של כוחות אלו יהיה תלוי במידה שהפד יאפשר זאת ועד כמה הדברים יבואו לידי ביטוי בציפיות השוק לכך. נציגי הפד כבר מנסים להדגיש שלא יחולו שינויים מפתיעים במדיניות ההתערבות בשווקים, וככל שיחולו שינויים כאלו בעתיד, תהיה על כך הודעה ברורה מראש ויישום של מהלך הדרגתי.

ביידן וקונגרס מפוצל- טוב לשווקים, פחות לכלכלה

הכלכלן הראשי של אקסלנס- איך הבחירות ישפיעו והאם הדולר ימשיך לרדת