חדשות    

הכלכלן הראשי של אקסלנס- איך הבחירות ישפיעו והאם הדולר ימשיך לרדת

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

ההחלטה על פיזור הכנסת, שהזניקה את הסיכוי לבחירות רביעיות, לא הזיזה, כצפוי, לפרמיית סיכון החוב של ישראל (CDS) שנשארה ללא שינוי, ובטח לא לשקל שרק המשיך להתחזק. סוכנות הדירוג מודיס' הותירה את דירוג החוב של ישראל ללא שינוי ברמה גבוהה (A1) כשהיא לא באמת היתה יכולה לצאת נגד השוק. נזכיר כי השוק באופן עיקבי לא נותן משקל משמעותי לפוליטיקה פנימית, ובצדק, כשהשפעתה על יכולת שירות החוב שולית. למעשה, באופן פרדוקסלי תקציב המשיכי עשוי דווקא להקטין את החשש לפריצה תקציבית וסיכוי יכולת שירות החוב.

השקל ממשיך לזנק, גם על רקע שגשוג ענף הטכנולוגיה, שישראל שופעת בו. למעשה, בהתחשב ב"בום" של תעשיית הטכנולוגיה התחזקות השקל נראית די צנועה, וקשורה בעיקר בהיחלשות הדולר בעולם.

לפי דיווחים בתקשורת בנק ישראל המשיך ביום שישי לרכוש מט"ח בהיקף של "מאות מיליארדים", אך ללא הועיל. נזכיר שהבנק המרכזי בשוויץ נגרר ב-2014 להפחתת הריבית לשלילית בעיקר בגלל שלא הצליח לעצור את התחזקות המטבע בדרך יעילה אחרת. עם זאת, הזינוק בשקל עובר עד כה בשלום מבחינת הכלכלה המקומית, אך הוא בהחלט מרחיק את בנק ישראל מעמידה ביעד האינפלציה שלו.

בארה"ב ציפיות האינפלציה מזנקות, על רקע המשך היחלשות הדולר בעולם, ציפיות גוברות לחבילת סיוע פיסקלית, ציפיות שגם הפד, בפגישתו בעוד 11 יום יודיע על הרחבת המדיניות המוניטרית, צפי לרפורמות אינפלציוניות של ממשל ביידן ושילוב זמני של ביקוש מתפרץ מול שיבושים בשרשרת האספקה. הציפיות ל-10 שנים טיפסו לראשונה מאז תחילת 2019 מעל 1.9%. עליית ציפיות גם באירופה, כשאלה ל-10 שנים בגרמניה מתקרבות ל-1.0%.

התשואה ל-10 שנים בארה"ב מרחק נגיעה מחציית רמה עגולה של 1.0%. כלכלני נומורה מעריכים לפי בחינה היסטורית כי ברמת תשואה של-1.02% רוב בעלי פוזיציות הלונג על הנכס יקפלו אותן, כשמהלך רחב כזה יוביל להערכתם לזינוק מהיר של התשואה ל-1.2%. העניין שתשואה כזאת מגלמת מתווה ריבית שהסיכוי אליו נראה כיום מאד לא סביר, אך לא בטוח שבשלב כזה, של אופטימיות בשוק, יהיו מספיק רוכשים פוטנציאליים מלבד הפד שיוכלו לקלוט כאלה היקפים.

עליות ציפיות האינפלציה והתשואות מגיעות גם על רקע נתונים רעים-טובים משוק העבודה האמריקאי: ייצור המשרות החדשות בסקטור הפרטי האט לקצב חודשי של 344 אלף נמוך משמעותית מהציפיה ל-540 אלף. קשה להעריך כמה מהבלימה קשורה לעליה המחודשת בהגבלות הקורונה וכמה לאיבוד המומנטום, אבל זה כרגע לא ממש מעניין, אלא רק זה שהנתון החלש יספיק כנראה כדי להצדיק חבילת תמריצים פיסקליים מהירה.

נתוני התעסוקה בארה"ב הראו שכמעט חצי מגיוסי העובדים בסקטור הפרטי היו למשרות הובלה ומחסנאות, על רקע המעבר לקניות אונליין. באופן דומה התברר גם כי היקף ההזמנות למשאיות הובלה זינק בנוב' ל-52 אלף, גידול של כמעט 200% ביחס לשנה שעברה! מצד שני, חנויות הקמעונאות המשיכו לפטר.

נתוני נוספים שפורסמו בארה"ב ביום שישי ולימדו על המשך איבוד מומנטום ההתאוששות היו הזמנות ממפעלים, שהאטו לגידול חודשי של 1% וזאת למרות זינוק של 23% בהזמנות לציוד צבאי.

סך הנתונים המצטברים אומנם מלמדים על איבוד המומנטום, אך בחצי הכוס המלאה מראים שגל הקורונה השני לא החזיר את הכלכלה העולמית למיתון. כלומר, גם ללא חיסון הכלכלה מצליחה לצמוח בתוך גל קורונה. בישראל נראה שהאוצר כן מניח התכווצות ברבעון הרביעי לאור תחזית הצמיחה שלו ל-4.2%- השנה.

הדולר ימשיך לרדת?

הערכות: ירידת הדולר עדיין לא הסתיימה השקל צפוי להמשיך להתחזק מול הדולר