הלוואות    

מה אסור למלווים לעשות

pexels

 

זה מדעי, משנה לשנה אנחנו לוקחים יותר יותר הלוואות שונות, בסופו של דבר המחירים עולים לא בקצב של המשכורות והרבה אנשים נאלצים לקחת הלוואות. חברות האשראי לכן פועלות באמצעות שיווק אגרסיבי ויזום. כלומר לא מחכים ללקוח שיבקש הלוואה.  במקרה זה  יש מגבלות על הגופים המלווים. גם על הבנקים יש מגבלות של הפיקוח שלא מיועדים רק ללקוחות אלא גם כדי להגן מפני קריסת בנקים עקב לקוחות שלא יכולים להחזיר הלוואות.

איסורי הלוואה החלים על הבנקים

לבנקים אסור לפנות לפנות מיוזמתם ללקוחות בקשיים כלכליים שיהיה קשה להם להחזיר את החוב במאמץ סביר. עם זאת, אם הלקוח פונה מעצמו מותר להתאים לו מסלול הלוואה אם הבנק סבור שיעמוד בהחזר.

לבנקים גם אסור לפנות ללקוח שאינו מעוניין שהבנקים יפנו ביוזמתם. וזאת ללא תלות במצב הפיננסי של הלקוח. אסור גם לנסות להציע לכם שוב ושוב הלוואה אחרי שסירבתם.

לבנקים גם אסור להציע מיוזמתם  הלוואות ללקוחות צעירים מאוד או מבוגרים מאוד, כי אלו נחשבים ככקלים ללקיחת הלוואה, גם אם אין בה צורך וגם אם לא יוכלו להחזיר. עם זאת, לא מצוין הגיל בהוראות הפיקוח.

בעבר בנקים נקנסו על שיווק הלוואות לסגירת המינוס. כאן בנק ישראל אומנם לא אסר שיווק הלוואות מעין אלו,  אבל ריבית ההלוואה צריכה להיות זולה יותר מהריבית על המינוס .וכמובן שהלוואות ביוזמת הבנק לא יכולות להיות יקרות מאותו מוצר שמקבל מי שפנה לבנק.

חובות הלוואה החלות על הבנקים

לצד האיסורים יש גם חובות. על הפקיד בבנק ליידע את הלקוח על החובות, על הפיקדונות וחסכונות, ולהסביר לו את הפערים בין הריבית שישלם על ההלוואה לעומת הריבית בפיקדונות. כך שישתמש בחסכונות לפני שפונה להלוואה. גם הוא חייב ליידע אותו על ההטבות בכל מסלול.

בכל הלוואה, גם בבקשת הלקוח, הבנק חייב לתת מידע מלא על שיעור הריבית, תקופת ההלוואה ועמלות שונות. אם הבנק פונה קודם, התנאים יוזכרו בשלב מוקדם של השיחה. מובן שהסכם ההלוואה צריך להיעשות בכתב.

גופים חוץ בנקאיים: הוראות אלו חלות גם על גופים חוץ בנקאיים שגם הם פועלים באישור בנק ישראל ובפיקוחו

ומה לגביכם? מתי כדאי לקחת הלוואה ומתי כדי להימנע? תוכלו לקרוא במדריכים הבאים:

מה צריך לדעת לפני שלוקחים הלוואה

איך לוקחים היום הלוואה

איך בוחרים ממי לוקחים את ההלוואה?