מדריכי דירה ומשכנתא    

מה הסיכוי שלכם לרכוש דירה בישראל?

מעודכן ל-06/2019

אם פעם בישראל רוב מוחלט של הבתים היו בבעלות, עליות המחירים של השנים האחרונות שינו את התמונה, ונדרשות הרבה יותר משכורות לקניית דירה, ובוודאי שכבר לא מספיקה משכורת של מפרנס אחד. גם סך ההכנסה הפנויה, כולל הכנסות שאינן ממשכורת, קטן ביחס למחירי הדירות, הליך הפוך ממה שקרה באירופה. מה הנתונים?

רק ל-46% מהישראלים יש דירה בבעלותם, 86%  גרים בה והשאר משכירים אותה וגרים בדירה אחרת. 53% מאלו שאין להם דירה גרים בשכירות והיתר אצל ההורים או אצל משפחה אחרת ומיעוט אצל חברים . חלק מהם מציינים  במפורש שגרים אצל המשפחה כדי לחסוך עד שתהיה להם אפשרות לרכוש דירה.

איך משיגים את הכסף? 

ההוצאה על דירה היא ההוצאה הגבוהה ביותר שישלם אדם בחייו, רוב הסיכויים. באזור הביקוש רוב הדירות המבוקשות עולות מעל מיליון שקל, כך שהלכה למעשה כל בעל דירה באזור ביקוש הוא מעין מיליונר.

הדרכים הנפוצות הן היעזרות בהורים, חסכונות וכמובן המשכנתא. בעוד סכום המשכתנא גדל וגם המינוף – היחס בין גובה ההלוואה למחיר הנכס – ההון עצמי – הסכום שמביא איתו הלווה – דווקא יורד. המשמעות היא הלוואות גדולות יותר  עם סיכון גבוה יותר, במיוחד אלו הפרוסות ליותר שנים ובהן הריבית גבוהה יותר  כך שסכום ההלוואה גבוה מערך הנכס.

לחשוב עם הפנים קדימה

אם אתם חושבים שכיום על סמך ההכנסות  וההוצאות שלכם אתם יכולים לעמוד בהחזר ההלוואה,  אולי אתם צודקים אבל כדאי גם לחשוב על הטווח הארוך יותר, האם ההכנסה הזו תישאר איתכם בזמן המשכנתא, האם המשפחה תתרחב, מה יהיה במקרה של הוצאות לא צפויות? יש לכם גיבוי? ועוד.

אז מה הסיכויים

בינתיים כאמור, הסיכויים לרכוש דירה יורדים, הן ביחס למשכורות והן ביחס להכנסה הפנויה. אבל כמה תוכניות משנות את הכיוון, מחיר למשתכן אומנם לא שינתה את מחירי הדירות בשוק החופשי, אך הזוכים בה  הצליחו לקבל דירות בבעלותם. בכל מקרה, מה שאמור להוריד את המחירים בטווח הארוך הוא הגדלת ההיצע של הדירות בישראל. יש לכך כמה וכמה תוכניות, אבל בישראל כמו בישראל, עד שהתוכניות יתממשו ייקח לא מעט זמן.

איך לחסוך כסף ברכישת דירה?

תב"ע – איך היא עוזרת לנו להחליט ברכישת דירה

רכישת דירה מקבלן – כמה משלמים לעו"ד של הקבלן? וכמה לעו"ד שלכם?