חדשות    

מרכז טאוב: "קשה יותר לקנות דירות מפעם, אבל לא בהרבה"

מהדוח של מכון טאוב  עולה כי בין 1995 ל-1997 היחס בין מחירי הדיור להכנסה הפנויה של משקי-הבית היה מעט גבוה מהיחס הנוכחי

בפתיחה של מכון טאוב בפרק הדיור נכתב: "היכולת לקנות דיור הולכת ופוחתת, אולם במידה מתונה ממה שנהוג לחשוב" – הדברים מתוך הדוח השנתי של המכון על מצב המדינה. לפי הדוח בין 1995 ל-1997 היחס בין מחירי הדיור להכנסה הפנויה של משקי-הבית היה מעט גבוה מהיחס הנוכחי. אין בפרק עדכונים מהותיים מבשנה שעברה.

המגמה הפוכה למדינות המפותחות – OECD – כי בעוד אצלן עשור הראשון של שנות האלפיים הייתה בועת נדל"ן, ישראל חוותה גל ירידות ארוך, שנמשך עד 2007. ואז קרתה המגמה ההפוכה, המחירים במערב החלו לרדת בעקבות התפוצצות הבועה והמחירים בישראל תפחו.  וכך גם היחס בין ההכנסה הפנויה למחיר הדיור הפוך בין ישראל למדינות המערב.

לפי מכון טאוב, הקושי לרכוש דירות נמוך מעט ממה שהיה בין 1995 ל-1997, ודומה למה שהיה בין 1998 ל-2000, בעוד שברוב מדינות ה-OECD היכולת לרכוש דירה ב-2017 נמוכה יותר מאשר ב-1995.

בחישוב חציוני מצבם של אזרחי OECD נשאר אותו דבר כמעט, ואילו של אזרחי ישראל הורע.

אלו הנתונים העיקריים מהמחקר:

  • בין 1998 ל-2016 ההכנסה הפנויה הממוצעת גדלה ב-2.3 אחוזים בשנה, ואילו השכר החודשי הממוצע גדל ב-1 אחוזים בלבד.
  • בין 1998 לשנים 2008–2007 הן ההכנסה הממוצעת הן השכר החודשי עלו – והיכולת לרכוש דיור השתפרה. אולם מאז המדדים ירדו ונעשה קשה יותר לרכוש דירה.
  • במרבית מדינות ה-OECD פחתה יכולתם של משקי בית לרכוש דירות ביחס ל-2005. המצב בישראל היה דומה אך עליית מחירי הדיור התרחשה כעשור מאוחר יותר.

להבדיל מחישובים אחרים המחשבים את מספר המשכורת הממוצע או החציוני בלבד, במכון טאוב כוללים בחישוב הכנסה ממקורות נוספים פרט לעבודה ואת מספר המפרנסים במשק בית.

עוד עולה מהמחקר:

    • הכנסה הפנויה של משקי בית צעירים (34–25) צמחה בשיעור דומה לממוצע במשק בשנים 1998–2016, כך שיכולתם לרכוש דיור נפגעה במידה דומה לזו שבכלל האוכלוסייה.
    • קבוצת הגיל שיכולתה לרכוש דירה נפגעה במידה הרבה ביותר היא 54–35, משום שהכנסותיהם של משקי בית אלו עלו במידה פחותה מהממוצע.
  • היכולת לרכוש דיור ירדה במידה הרבה ביותר בתל אביב, בירושלים ובמחוז הדרום. במחוזות הצפון, השרון וגוש דן
    (ללא תל אביב) היכולת לרכוש דיור פחתה במידה הדומה לממוצע הארצי.

בדומה לנתונים של בנק ישראל, גם במכון טאוב מוצאים כי רמת המינוף – היחס בין גובה הלוואה למחיר הנכס – עלתה, מה שיקשה בעתיד על קבלת אשראי.

  • רמת המינוף הממוצעת של משקי בית – גובה ההתחייבויות הכספיות (נטו) לגורמים מלווים כאחוז מהתמ"ג – עלתה מאז 2009, והדבר עלול להקשות עליהם לקבל אשראי נוסף בעתיד.
  • בבחינת המגמות באשראי שניתן למשקי בית נמצא כי האשראי לדיור כאחוז מהתמ"ג ירד מעט בין 2000 ל-2007, והתחיל לעלות שוב באיטיות בסביבות 2013. האשראי שלא לדיור עלה מ-10.1 אחוזים מהתמ"ג בשנת 2000 ל-13.4 אחוזים בשנת 2009, נותר יציב עד 2013 ואז החל לעלות שוב וניצב על 15.4 אחוזים ב-2017. האשראי נטו (הלוואות בניכוי חסכונות) צנח בחדות מ-27.1 אחוזים מהתמ"ג בשנת 2000 ל-10.7 אחוזים ב-2009, אולם לאחר מכן המגמה התהפכה והאשראי נטו זינק שוב ל-23.4 אחוזים מהתמ"ג בשנת 2017.
  • רמת המינוף הנוכחית נמוכה רק במעט מזו שהייתה בשנת 2000, השנה שבה נרשם שיעור המינוף הגבוה ביותר.

על מכון טאוב

מרכז טאוב נוסד ב-1982 והוא מספק לקובעי המדיניות המובילים בישראל ולציבור הרחב פרספקטיבה מקצועית בנוגע לתמונה הכוללת, וכן הצעות למדיניות בתחומי הכלכלה והחברה.

הפרסומים העיקריים של מרכז טאוב כוללים את "דוח מצב המדינה – חברה, כלכלה ומדיניות" מסדרת סינגר, ואת הפרסום החדש הנלווה אליו "תמונת מצב המדינה: תרשימים בנושאי חברה וכלכלה בישראל". פרסומים אלו כוללים סקירה קלה להבנה של האתגרים החברתיים והכלכליים העיקריים שישראל עומדת מולם. כמו כן המרכז מפרסם מעת לעת את החדשון ע"ש רוסהנדלר ותקצירי מדיניות, הכוללים ניתוחים קצרים ומקצועיים של סוגיות עכשוויות. החוקרים, עמיתי המדיניות והמומחים של מרכז טאוב כותבים מסמכי מדיניות המתפרסמים ומופצים לקהל נרחב בישראל ובחו"ל. פרסומי המרכז נגישים וחינמיןץ

מרכז טאוב חולק את ממצאי מחקריו עם מקבלי ההחלטות המובילים בישראל – לרבות שרים בכירים, חברי כנסת ואנשי סגל מקצועיים בכל הרמות, כלי התקשורת החשובים בישראל, ארגונים חברתיים וגורמים נוספים בישראל ומחוצה לה המתעניינים בעתיד המדינה. המרכז מסתמך על מגוון ערוצי תקשורת מסורתיים וחדשניים, לרבות פרסומים כתובים, הרצאות, פגישות אישיות, אירועים מיוחדים, כלי תקשורת בישראל ובעולם, סרטונים ומדיה חברתית, כדי לשלב את העובדות המרכזיות בדיונים מקומיים או בין-לאומיים על המדיניות בישראל.

מכון טאוב: שוק הדירות בבועה

משנות התשעים לא עלה הקושי בקניית דירה אבל סכום ההלוואות עלה

שוק ההלוואות הגדל פוגע בעניים