מדריכי השקעות    

מה זה ביטוח לסיכוני "זנב"?

מה זה ביטוח לסיכוני "זנב"? גידור לסיכוני "זנב"?

ביטוח/ גידור מפני סיכוני זנב – Tail Risk Hedging, זו אסטרטגיה נדירה, לרוב גם לא רווחית, אבל שהיא הופכת לרווחית אז היא רווחית בגדול. מדובר בפועל על אסטרטגיה שנועדה  להגן על תיק השקעות במקרה של אירוע נדיר וקטסטרופלי, כזה שהסיכויים להתממשותו זעירים – צניחה של השוק בתוך ימים ספורים; נפילה של המערכת הבנקאית בארה"ב; משבר נדל"ן חמור מאוד באירופה; הפיכה בסין ועוד.

ה"זנב" מבטא את הסיכוי הנמוך, את הסיכוי האפסי, ויש לזה גם ביטוי גרפי – מדובר בזנב של  התפלגות נורמלית. הגרף של התפלגות נורמלית בנקודות הקצה שלו – "הנקודות הלא נורמליות" נראה כמו זנב.  אגב, מרכז הגרף, מרכז הפעמון הוא בעל ההסתברות הגדולה ביות ר- המקרה הנורמלי ביותר.

סיכון זנב מוגדר בספרות כאירוע שסיכויי התממשותו רחוקים בשלוש סטיות תקן מהאירוע החציוני. מה המשמעות? ובכן מדובר באירוע בעל סיכויי התרחשות של 0.03%  (1 ל–3,000). אלה סיכויים זניחים שרוב האנשים יעדיפו להתעלם מהם. אגב, כל אחד יכול לבחור את "הזנב" שלו. יש קרנות גידור שמבחינתן סיכוי של 1 ל-1,000 ולא 1 ל-3,000 שווה גידור, ויש כאלו שאפילו יבחרו לגדר מקרים של 1 ל-100.

כשמדברים על גידור של מקרים כאלו, בעצם מדברים על ביטוח. ביטוח מפני מקרי אסון. האם זה נחוץ? זו כבר שאלה אישית. כל אחד בוחר מה רמת הסיכון שהוא יכול לשאת, ומה הוא מגדר/ מבטח. אלו שמגדרים את מקרי הזנב, עושים זאת פשוט מכיוון שאין באמת דרך לדעת מתי ואיך התרחישים האלו יקרו ואם הם יקרו אז למה להישאר בלי כלום?  הכל עניין של עלות תועלת וזה תלוי כמובן בעלות הגידור והביטוח.

מעבר לכך, יכול להיות שהשוק סבור שהסיכוי למפולת היא 1 ל-3,000, אבל מנהל מסוים יחשוב שמדובר על סיכוי של 1 ל-100 ולכן הוא יגדר את התיק. כלומר, זה כמובן עניין של הערכה אישית.

שיטות הגידור הן מגוונות – אפשר לגדר זרך אופציות פוט ואסטרטגיות שונות באופציות (הרחבה – מדריך אופציות) . ככל שנבחר באופציה רחוקה מאוד מהכסף, אזי התרחיש שנגן עליו הוא תרחיש זנב. אפשר גם להגן בשורטים שונים, על מדדים או על מניות ספציפיות, ודרך תעודות סל בשורט. אבל זו כבר לא בהכרח אסטרטגיית גידור מפני מקרה זנב, אלא גידור כללי.

אז אולי זה נראה לכם מיותר לגדר מפני מקרים נדירים, אבל צריך לזכור שהמשבר ב-1929 חיסל השקעות של רבים, והמשבר ב-2008 היה נורא ואיום להרבה גופים. אם הם היו מגנים על התיק, הם היו שורדים.

מנגד, מדובר כאמור בעלות תועלת. הגידור הזה עולה כסף, ומנהל ההשקעות המגדר יכול למצוא את עצמו משלם על הביטוח הזה סכום נכבד מדי תקופה, דבר שפוגע בתשואה של הקרן/ ההשקעה.

קרנות גידור – כל מה שצריך לדעת

השקעה במניות – איך? למה? וכמה?