חדשות    

מחירי הפירות עולים? אל תקנו

close up of a coconut

מחירי הפירות עלו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות – למה זה קורה ואיך מתמודדים?

בעקבות עליית מחירי הפירות שזינקו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות אומר יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "אל תקנו". הקונים סופגים אומנם גם את מחירי כל המתווכים שבדרך, אבל גם הסוחרים סובלים. אלו טוענים שמתקשים להרוויח מהסחורה שהם קונים.

אם נלקח למשל לדוגמה אגס, זה עולה לסיטונאי כ-7 שקלים, הוא כבר ימכור לחנויות ב-8.7, שלצרכן יסתכמו ב-13.5 ובקצת פחות מעשרה קלים בחנויות דיסקאונט מחוץ לעיר.

תפוז החלקאי מוכר בכ-3 שקלים, וזה נמכר לחנוית בכמעט 4 שקלים, לצרכן זה עולה יותר מ-6 שקלים בעיר וכ-4.7 בחנויות הדיסקאונט.

הבעיה כרגיל בפערי התיווך העצומים.  לאחרונה אף התפרסם דו"ח של מבקר המדינה, שעסק בריכוזיות בשוק ובעלייה המטורפת של פערי התיווך, משום שהמדינה לא רוצה לשבור את הריכוזיות באמצעות התאמת שוק סיטונאי חדש. התוצאה היא כמובן פגיעה בביקושים, במיוחד בפירות היקרים יותר כמו אבטיח. ובסופו של דבר גם המוכרים נפגעים מזה. פתרון מהממשלה לא נמצא כי אף אחד לא רוצה להתעסק עם זה ובורחים ממשרד החקלאות כמו מאש .בעיה אחרת של החקלאים היא מחסור יזום במים, מה שבהכרח יעלה את המחירים. בענף החקלאות אומרים שהמטרה היא להגביר את היבוא, בעיקר של תפוחים וגבינות.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "מחירי הפירות והירקות בחנויות, רשתות השיווק ובשווקים אינם בפיקוח מחיר של המדינה, ומכאן מתנהלים כ'כלכלה חופשית'. אין ספק כי שתי החוליות החלשות בשרשרת הן החקלאי מחד והצרכן מאידך. המכס המוטל על יבוא אינו מהווה חסם לייבוא, כאשר יש עליית מחירים בשוק המקומי.

"כך לדוגמה, בימים אלו מוכר החקלאי את התפוחים ב-4-5 שקלים לקילו בממוצע, אך בפועל, עלות התפוח לצרכן היא פי כמה וכמה. גם בהתייחס לרוב זניה של התוצרת המיובאת, עלויות הפירות והירקות המגיעים לישראל יחסית זולות, אך גורמים שונים המחזיקים בסחורה עד להגעתה לביתו של הצרכן גורמים לעליות מחירים.

"לנוכח זאת, משרד החקלאות פועל במגוון רחב של חזיתות שיסייעו להפחתת יוקר המחייה ומרווחי השיווק, בין היתר: על ידי פלטפורמות שונות לשיווק ישיר מהחקלאי לחנויות, או לצרכן; שקיפות לציבור והעצמת מעמדו של החקלאי. לצד אלו, יש לציין כי קיימים פירות הנמצאים כעת בתחילת העונה ורוב התוצרת הנמכרת בשווקים נסמכת על הייבוא בלבד. לחלופין, ישנם פירות הנמצאים כעת בסוף עונתם ובשל כך גם עלויותיהם גבוהות יותר ביחס לשאר חודשי השנה.

"הפירות מתנהלים כשוק חופשי, משרד החקלאות אינו יכול לומר לחקלאי חסר מנגו אני מחייב אותך לשתול מנגו, משרד החקלאות לא רשאי ולא רוצה להגיד לחקלאי באיזה מחיר ימכור את סוג א' של מנגו ואיזה מחיר ימכור את סוג ב' של המנגו ומהי ההנחה במחיר שיעשה למי שקונה בכמות גדולה, בשוק חופשי איכות הפרי, ההיצע והביקוש, וניהול מו"מ נבון הוא המתכונת לקבל מחיר סביר לפירות שמוכר. הטבע לא מאפשר שבכל השנה יהיה ניתן לבצור ענבי מאכל, ולכן באמצע העונה כשיש הרבה ענבים מחירם נמוך ובתחילת העונה או בסיומה ההיצע קטן ומחירם גבוהה, מחוץ לעונה מייבאים ענבים בטיסה ומחירם גבוה, מי שרוצה כל יום לאכול ענבים שישלם, מי שחכם או שרוצה לחסוך מכספו ולנסוע לחו"ל לא קונה ענבים שייבאו מחו"ל במחיר של 40 שקל לקילו".

מחירי פירות – נתוני משרד החקלאות

 

שם המוצר ירושלים
שכיח
אבוקדו האס מותג
14.13
 
אבוקדו האס סוג א

 

9.00
 
אבוקדו ריד מובחר
אשתקד:
14.00
13.25
אגסים ספדונה ק' 6 מותג
אשתקד:
8.50
7.87
אגסים ספדונה ק' 6.5 מותג
אשתקד:
11.63
9.12
אגסים ספדונה ק' 7 מותג
אשתקד:
12.25
10.38
אננס סוג א
אשתקד:
27.17
24.50
אפרסקים וויט ליידי כלבן קוטר 6.5
אשתקד:
6.50
14.50
אפרסקים וויט ליידי לבן קוטר 6
אשתקד:
8.00
12.00

איפה קונים היום פירות וירקות – מאפליקציות, קבוצות רכישה ועד קנייה ישירה מחקלאים

קניית פירות וירקות – איפה קונים? איך חוסכים? ככה תחסכו מאות שקלים בחודש