מוצרי מזון    

איפה קונים היום פירות וירקות – מאפליקציות, קבוצות רכישה ועד קנייה ישירה מחקלאים

 

מעודכן ל-03/2019

יותר ויותר צרכנים מעדיפים לוותר על רשתות השיווק ולשלם יותר עבור סחורה טובה וטרייה יותר

היום פחות בוחרים את הירקות אחד אחד ומעדיפים לקנות באינטרנט ולחסוך זמן, מלבד הירקניות קונים באתרי אינטרנט לממכר ישיר של ירקות ופירות , אתרים של שווקים ואתרי ירקניות. דווקא רשתות השיווק הגדולות פחות מומלצות על ידי הקונים.

דרך אחרת היא חקלאים שמביאים תוצרת עד הבית וכן קבוצות רכישה של צרכנים, שהתארגנו יחד לשם קנייה ישירה מחקלאים. אותן אפשר למצוא בקבוצות וואטסאפ ופייסבוק של אנשים שקונים במשותף ישר מהחקלאי, מורידים מחירים ומתפעלים את המשלוחים בעצמם. אומנם המחירים יותר גבוהים אבל הסחורה טובה יותר.

 

שוקבוק – מכירה ישירה מחקלאים

קנייה מחקלאים  החלה כמחאה של חקלאים נגד רשתות השיווק וגופי השיווק שמרווחי השיווק שלהם עומדים על מאות אחוזים, כשלחקלאי נותרים  אחוזי רווח בודדים. אחד האתרים המובילים בתחום הוא שוקבוק

 

כיום  דווקא הצרכנים מגדילים את התחום. כלומר, אם הרשתות לא מספקות לצרכן את מה שהוא רוצה, הוא יחפש ויארגן ויגדל את זה בעצמו. כיום יותר צרכנים מעדיפים את האיכות על המחיר ולכן עוזבים את רשתות השיווק. אבל עדיין מדובר במעט, רק5%  מהשוק. אם כי משנה לשנה השוק הזה צומח יותר.

יש חקלאים שכבר בסדר גודל של שופרסל אונליין בחיר, אך בהשוואה לרמי לוי יותר יקרים.

קבוצת הפייסבוק 801010

עוד קבוצה שאפשר לקנות בה מוצרים חקלאיים היא  קבוצת הפייסבוק 801010 – תזונה טבעונית וחיה. בקבוצה חברים יותר מ-30 אלף איש. היא גם מארגנת קבוצות רכישה של פירות וירקות בגבעתיים. היא אחת מלפחות 10 קבוצות נוספות, בין היתר בפ"ת, רשפון, הוד השרון, ירושלים ות"א.

 

בננות אורגניות עולות 18 שקל לק"ג ובקבוצת רכישה 30% ו-80% פחות,מנהלת הקבוצה מדווחת כי היא יוצרת קשר עם ספקים, מגיעה לשדות ולמשקים שלהם ונוצר עמם קשר אישי. אם יש פרי או ירק שעומדים להבשיל, הם מיידעים אותה.

 

בתחילת השבוע  המארגנות מפרסמות רשימה של התוצרת בפייסבוק ובקבוצת הוואטסאפ. אנשים מזמינים עד יום שלישי. ביום שלישי הן מעבירות הכל לחמישה עד שמונה חקלאים , תלוי בעונה ובחמישי הם מגיעים לנקודת איסוף ואנשים מגיעים לאסוף את הסחורה שלהם במהלך היום מדירה של אחד המארגנים. כל שבוע קונים כמה עשרות ובקבוצה חברים כמה מאות.

כך הכמויות גדולות יותר,  המחירים נמוכים יותר ויש זנים שאין ברשתות השיווק.

 

קבוצת הענתיות

קבוצת רכישה אחרת היא  "הענתיות" בפייסבוק, המתקיימת בהוד השרון. המתמקדת בפירות וירקות. היוזמה נולדה כניסיון לארגן קבוצת רכישה לליצ'י מאלמגור.  לאחר הליצ'י הגיע תור המנגו  ואז כמה זני פירות באופן שוטף  לפי העונה מהחלקאים ברחבי הארץ.

לפי מארגנות הקבוצה יש  כל שבוע 120 הזמנות מרשימת תפוצה של 850 איש בוואטסאפ. העמלה שנגבית היא 15%-10%

 

בננות אורגניות נמכרות  ב-11-12 שקל לק"ג ופפאיות אורגניות ב-15-16 שקל לק"ג. עגבניות שרי אורגניות ב-20 שקל לק"ג

אפליקציית Farmer – מכירה ישירה מהחלקאי לצרכן

 

יובל לנגה מריץ בימים אלא את פארמר (Farmer),אפליקציית מפה, על גביה מופיעים כל המשקים שמוכרים ישירות לצרכן. כל צרכן שמשתוקק לפרי וירק, יכול לאתר חקלאים בקרבתו.  שם מצהירים שהם האיביי של החקלאות. כל חלקאי יכול להקים חנות באפליקציה ולקבל שירותי סליקה ומשלוח. בלי עמלת תיווך. כיום יש בה 600 חקלאים.

Gmunch – סחורה סוג ב' נמכרת

מיזם נוסף שמתוכנו בקרוב הוא Gmunch :www.Gmunch.com פלטפורמה שמתווכת בין חקלאים לבין צרכנים שמוכנים לקנות גם סחורה סוג ב'. כך למשל, גדלים לא סטנדרטיים או תוצרת עם כתמי שמש.  ומטרתה לזרוק פחות מזון . 100 חקלאים מעוניינים להצטרף לשירות, על פי מפתחי הפלטפורמה.

ירקניות אונליין

כל המעבר לקניית ירקות ופירות אונליין גרם לירקניות מסוימות להשיק אתר. כך בחנות טבע שוק בת"א מדווחים שקונים סחורה שנקטפה יום קודם לכן ישירות מחקלאים וגם משווקים סיטונאים.ואף נמכרים באתר.

מועדוני לקוחות

חקלאים שלהם צרכנים רבים  אף מפתחים מועדוני לקוחות עם מחירים משתלמים. כך למשל אחד חקלאים מדווח שצרכנין משלמים תשלום חד פעמי של 39 שקל ומקבלים הנחה מיידית ובהמשך 10% הנחה על ירקות ופירות בכל קנייה ו-5% הנחה על מוצרים יבשים, כמו דגנים וקטניות.

מחירים שפויים בבתי חולים? משרד הכלכלה יוזם הפחתת מחירי המזון במקומות ציבוריים

איך להציל את המזון שנזרק

אבוג'ן מקימה חברה בת נוספת – לביא שתתמחה בשיפור איכות המזון