מדריכי צרכנות    

איך להציל את המזון שנזרק

מעודכן ל-03/2019

אנחנו זורקים מדי חודש מזון בשווי של כ-3,000 שקל המייקר את מחירי המזון. איך אפשר להציל אותו?

מנתוני ארגון לקט עולה  שמשפחה ממוצעת בישראל זורקת לפח כ-3,000 שקל בשנה  במזון שזורקים, שהם שווי ערך לחודש וחצי של צריכת מזון .אבל גם המזון שנזרק מחושב בצריכה ומשפיע על יוקר המחייה,  ובגינו המזון מתייקר ביותר  מ-10%.  לפי הדו"ח של הארגון, שווי המזון האבוד בישראל, בהיקף של 2.5 מיליון טון, עומד על כמעט 20 מיליארד שקל וניתן להציל חצי ממנו. כלומר 1.22 מיליון טון ובשווי של כ-7.2 מיליארד שקל. רוב המזון נזרק על ידי התעשייה אבל גם בצריכה הביתית אנחנו לא חוסכים במזון: לפי הדו"ח, האובדן בצריכה הביתית של משקי הבית בישראל הסתכם ביותר מ-8.5 אלף טון מזון, בשווי של כמעט 8 מיליארד שקל. לפי הנתון הזה, משפחה ממוצעת בישראל זורקת אוכל בשווי 3,000  שקל בערך –  האוכל שנזרק הוא בעיקר פירות וירקות (22%), דגנים וקטניות (15%), בשר (8%) ומוצרי חלב (7%) – בצריכה הביתית בלבד. אצל הקמעונאים נזרקים כמעט 4.5 מיליארד שקל, 11% ממנו הם פירות וירקות שנזרקים עוד לפני שנמכרו, 11% לחם ומאפים ו-5% הם בשר ביצים ודגים שפג תוקפם.

איך לא לזרוק מזון?

כדי להציל את המזון מעבירים עודפי מזון מחדרי האוכל המוסדיים לנזקקים – ב-2018 הציל לקט כ-2.2 מיליון ארוחות מבושלות מבסיסי צה"ל, בתי מלון, חברות הסעדה, מסעדות ועוד וכ-15.5 אלף טון תוצרת חקלאית בשווי כולל של כ-150 מיליון שקל. עודפי המזון הללו מועברים מדי שבוע לכ-170 אלף נזקקים באמצעות כ-200 עמותות ברחבי ישראל. עודפי המזון יכולים לשמש גם להאכלה של בעלי חיים ואפילו כקומפוסט. וכמובן יש עמותות נוספות שאפשר לתרום להן ולמצוא באינטרנט. חשוב לציין

כמו כן, אם אתם מכינים ארוחה גדולה חשבו מראש את כמות האנשים שמגיעה לארוחה ואת חישוב כמות המזון בהתאם. אפשר להכין טבלאות אקסל וכדומה. לפירות וירקות יש חיי מדף קצרים, לכן כדאי לחשב במדויק מה הצורך, כמה יש בבית ולא להתפתות למבצעים. הכינו רשימת קניות קבועה ובדקו מדי שבוע מה היה מיותר. בשר ודגים כדאי לרכוש על פי כמות ולא על פי משקל, ככה תוכלו לספור במדויק לפי האורחים, למשל 5 שניצלים לחמישה אורחים ולא חצי קילו.

כמו כן אפשר להקפיא אוכל שנשאר,  להכין סלטים, שייקים, עוגה או שקשוקה מאוכל שנשאר או מפירות וירקות רכים.  במיקרוגל אפשר להחזיר פריכיות לעוגיות.

אלו הכמויות הנאכלות בממוצע בארוחה רשמית:

כל סועד בארוחה רשמית אוכל:

 

• 120־100 גרם ממרחים וסלטים

 

• 100 גרם סלטים חיים של עלים וירקות חתוכים

 

• 300 מ"ל מרק

 

• דגים – פילה 1

 

• בשר/ עוף כ־240 גרם

 

• אורז – כ־120 גרם

 

• תפוח אדמה או בטטה 220 גרם

 

• קינוח – לכל אחד מנה אישית בכוס של 140 מ"ל או פרוסת עוגה מכובדת.

אבוגן מקימה חברה בת נוספת – לביא שתתמחה בשיפור איכות המזון

ירידה של 1.9% בפדיון רשתות השיווק במאי-יולי; ירידה של 3.3% ברשתות המזון