זכויות עובדים    

מחפשים עבודה חדשה לפני שהתפטרתם – האם מותר לכם?

מעודכן ל-08/2021

בשוק הקשוח של היום, עובדים שמעוניינים לעבור לעבודה אחרת, מעדיפים לרוב שלא להתפטר לפני שהתקבלו למקום חדש האם זה חוקי, ומה עלולות להיות ההשלכות? כל המידע על זכויותיכם בתקופת חיפוש עבודה בכתבה שלפניכם

חיפוש עבודה הוא לא עניין של מה בכך ולעיתים מדובר בתהליך ממושך למדי. על כן, עובדים רבים מעדיפים לעשות אותו בעודם ניצבים על "קרקע בטוחה", ומנהלים את החיפוש עוד בטרם עזבו את מקום עבודתם הנוכחי. לעיתים קרובות הדבר נעשה בחשאי, כדי להימנע מאי נעימות, אבל מה קורה אם אתם "נתפסים"? האם מעבר למבוכה יש לכך גם מניעה חוקית?

אם אתם מחפשים עבודה, יש חוקים וזכויות משפטיות שכדאי לכם להכיר מבעוד מועד ולפעול על פיהן. אם תפעלו כך, תוכלו לנהל את תהליך חיפוש העבודה עם פחות לחצים וחששות, ובבוא העת תיכנסו לתפקיד החדש בראש שקט וללא דאגות.

האם אתם רשאים לחפש עבודה אחרת בעודכם מועסקים במקום מסוים?

התשובה לשאלה זו היא חיובית – מובן שמותר, אלא שיש דרך חוקית ומקובלת להתנהל בנוגע לכך.

ראשית, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא ליידע את המעסיק הנוכחי, על מנת לאפשר לו להספיק להיערך לכך ולמנות לכם מחליף. עם זאת, החשש לספר הוא מובן, שכן במקרים מסוימים, אם המעסיק ידע שאתם מחפשים עבודה חדשה, הוא יכול לנקוט פעולה מצדו ולפטר אתכם באופן מיידי, לפני המועד הרצוי לכם – וכך תישארו קירחים מכאן ומכאן – וזה אכן החשש העיקרי של עובדים שבעטיו נמנעים מלעדכן בכך את המעסיק.

מכיוון שכך, ככל שהחוזה האישי שלכם אינו אוסר עליכם לחפש עבודה אחרת, אתם יכולים לחפש עבודה חדשה וליידע את המעסיק רק אחרי שמצאתם אחת. עם זאת, אם אתם מעוניינים לסיים בצורה נאותה את תפקידכם, להישאר ביחסים טובים עם הבוס ולא להסב לו נזק שיכול לפגוע גם בהמלצות שלו עליכם, חשוב שתתריעו על העזיבה מספיק זמן מראש, על מנת לאפשר למעסיק למצוא לכם מחליף.

האם ניתן לחפש עבודה על חשבון שעות העבודה במקום הנוכחי?

ראשית, לא כדאי לחפש עבודה חדשה ממקום העבודה הקיים כשהמעסיק אינו מעודכן בכך שאתם מחפשים עבודה. מכיוון שאם הדבר יתגלה, תהיה בכך משום פגיעה חמורה באמון, מה שעלול להביא לפיטורים מיידיים ואפילו לפגוע בזכויותיכם הכספיות, וכמובן למנוע מכם המלצות למקום העבודה החדש.

אולם גם אם החלטתם לשתף את המעסיק הנוכחי ברצונכם למצוא עבודה אחרת וזכיתם לברכתו, לא יהיה זה ראוי שתבצעו את חיפוש העבודה ממקום העבודה הנוכחי.

האם ניתן להשתמש במשאבים של מקום העבודה, דוגמת דואר אלקטרוני/אינטרנט, לצורך חיפוש מקום עבודה?

בית הדין שנדרש לסוגיה זו בעבר כי קבע כי אמנם העובד זכאי לבצע שימוש פרטי בהיקף סביר בתיבת הדואר האלקטרוני שהועמדה לרשותו, וכן זכאי לפרטיות בכל הנוגע לתכתובות שבוצעו בה, אולם למעסיק זכות משלו לפקח על השימוש שנעשה בדואר האלקטרוני לצרכים פרטיים, באמצעות בדיקת היקף השימוש, ובמקרים מסוימים אף קיימת לו זכות לעיין בתוכן ההודעות עצמן, לצורך התמודדות משפטית.

האם עובד רשאי לעבור לעסק מתחרה?

ככל שקיים סעיף הגבלת עיסוק בחוזה אישי או במסמך התחייבות אחר שעליו חתם העובד, עלול העובד למצוא עצמו ב"מלחמה" משפטית ממושכת ויקרה. אולם גם אם סעיף שכזה איננו קיים, מעבר למקום עבודה מתחרה יהווה איום על המעביד מבחינה עסקית, בשל חשש מהדלפת סודות מסחריים, ולכן לא יתקבל בהבנה. במקרה כזה יכול המעסיק לנקוט בצעדים משפטיים, במטרה למסות ולמנוע את המעבר למקום העבודה החדש. ישנם מקרים שבהם יקבע בית הדין לעבודה כי יש להגן על זכויותיו של שחושש כי העובד שלו לשעבר פוגע בסודותיו המסחריים, או פועל להעברת לקוחותיו או עובדיו למקום העבודה החדש.

חיפוש מקום עבודה לאחר פיטורין – בתקופת ההודעה המוקדמת

החוק מגדיר כי על המעביד לתת לעובד הודעה מוקדמת על פיטוריו (בהתאם למשך הזמן בו עבד העובד). מטרת ההודעה המוקדמת היא לאפשר לעובד, לאחר שהודיעו לו על סיום עבודתו, לתכנן את צעדיו ובין היתר לחפש מקום עבודה חליפי, בזמן שהוא עדיין עובד ומקבל משכורת.

אם קיבלתם הודעה מוקדמת על פיטוריכם ממקום העבודה הנוכחי, כמובן שיש לכם זכות מלאה לחפש עבודה חדשה. כך תוכלו להמשיך ולהגיע למקום העבודה, על מנת שלא לפגוע בהכנסות החודשיות, ובמקביל תעשו מאמצים למצוא עבודה חדשה.

בתקופת ההודעה המוקדמת, דרך המלך היא לתאם עם המעביד את הקדשת הזמן לחיפוש העבודה – מתוך הנחה שהמעביד ישתף פעולה עם העובד, לצורך מציאת מקום עבודה חלופי, ובמקרה כזה יקל על העובד אף לקבל המלצה ממעבידו הקודם.

לעיתים המעביד יוותר על נוכחותו של העובד ועל עבודתו בתקופת ההודעה המוקדמת. במקרה כזה – בין שהעובד עבד בפועל ובין שלא עבד – חייב המעביד לשלם לו את שכרו, והעובד יהיה חופשי לחפש עבודה בשעות הנוחות לו.

מדריך: חיפוש עבודה בימי קורונה – כל מה שצריך לדעת