פרישה    

מחקר חדש: העלאה במשכורת עלולה לפגוע בפנסיה

מעודכן ל-10/2020

קיבלתם העלאה? לא הכול ורוד. לפי מחקר חדש, העלאה עלולה להשפיע לרעה על דמי הפרישה שלכם. אינטואיטיבית זה נראה לא הגיוני, הרי אם אחוז ההפרשה קבוע, אתם מפרישים סכומים גבוהים יותר. אלא שלפי מחקר שערכה מורנינגסטאר, חברת מחקרים, המצב מסובך יותר.

בדוח נכתב "העלאה והדרך שאנו מבזבזים אותה עלולה להקשות על ימי הפרישה". הסיבה היא מה שהם מכנים Lifestyle Creep, שיפור ברמת החיים עקב העלאה בשכר או ירידת מחירים וכך מה שהיה מותרות הופך למצרך הכרחי. זה קורה למשל עם ירידת המחירים של כלי טכנולוגי חדש כמו טלפון או מחשב או עם העלאה בשכר ואיתה הוצאה על רכב חדש או הגדלת הדירה.

כך כשאנו מבזבזים כסף על רכב חדש או הגדלת הדירה הדבר בא על חשבון דמי הפרישה שלנו. "זה לא משהו חד-פעמי", אומרים במורנינגסטאר, "זה חשבון מתמשך שאתה משלם לכל התקופה שבה רמת החיים שלך עולה. מרבה נכסים מרבה דאגה".

לעומת זאת, שיעור ההפרשה לפנסיה והזכויות הסוציאליות נשארים יציבים ומתקדמים לאט יותר מקצב ההעלאה בשכר. בנוסף הם עלולים אפילו להתכווץ בהתאם לצרכים חדשים (למשל עלייה בתוחלת החיים וחקיקה). גם כשעולים, היחס בין בין שיעור עלייה לשיעור ההוצאות יכול לקטון.

לרוב למרות הצרכים החדשים והעלייה ברמת החיים שיעור ההפרשה לפנסיה נשאר אותו דבר, ורוב האזרחים לא בוחרים להעלות אותו. במקום, אומרים החוקרים, צריך להעלות את שיעור ההפרשה עם ההעלאה בשכר.

עם זאת, יש כלל אצבע שעשוי לעזור בפרישה, הכפילו את השנים הנותרות לכם לפנסיה בשתיים, וזה יהיה אחוז ההפרשה משיעור העלאה בשכר. כך בן 37 יפריש 60% מסכום העלאה לפנסיה, ובן 47 40%, בתנאי שגיל הפרישה לגברים יישאר 67.עם זאת, מבוגרים הקרובים לגיל הפרישה, לפי המחקר, צריכים להפריש שיעורים גבוהים יותר של העלאה לפרישה, גם אם חסכו הרבה, כי קשה לחשב כמה חסכונות יצטרכו בגיל הפרישה.

כמובן מדובר רק באסטרטגיה שמהווה נקודת פתיחה ולא מהווה תחליף ליועץ פנסיוני, הבודק את שיעור ההוצאות שלכם, הבריאות שלכם, כמה משק הבית מכניס ועוד גורמים נוספים.

בעקבות העלאת גיל הפרישה לגברים: גם בנות הזוג ממשיכות לעבוד

העלאת גיל הפרישה מגדילה את היצע העבודה