חדשות    

מיטב דש: החלטה על הסגר – בשורה מרגיעה למשקיעים

מעודכן ל-09/2020

למרות הנזק הכלכלי, החברתי והנפשי שהסגר גורם, ההחלטה עליו שמה קץ לתקופת אי וודאות שהביאה לביצועים נמוכים של שוק המניות בישראל – כך טוען הכלכלן אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש בסקירתו השבועית.

הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס זבז’ינסקי, מתייחס היום בסקירת המאקרו השבועית להחלטה להטיל סגר על מדינת ישראל וקובע כי למרות הנזק הרב שההחלטה גורמת למשק – מבחינה כלכלית, חברתית ונפשית, מבחינת המשקיעים היא אמורה להיות מרגיעה דווקא.

עלייה במספר הנדבקים בישראל ובסיכון להטלת מגבלות בחודשים האחרונים הובילה לתת ביצוע של שוק המניות המקומי ביחס למדד MSCI World. ניסיון הסגרים בעולם ובישראל מלמד שתוך שבועות אחדים כמות הנדבקים צפויה לרדת ולאפשר חידוש פעילות בכלכלה, בשאיפה להגיע עד להמצאת פתרון רפואי בלי סגר נוסף.

תפיסה זו מוצאת ביטוי גם בהתנהגות השווקים המקומיים: שוק המניות בישראל הציג בשבועיים האחרונים ביצועים די טובים ביחס לעולם, במיוחד ת"א 90 למרות שהמגבלות הוחמרו. מרווחי אג"ח הקונצרניות כמעט לא עלו בשבוע שעבר וגם בחודש האחרון.

נמשכת מגמת ההיחלשות של השקל מול הדולר, שהחלה בתחילת ספטמבר ובמהלכה ירד שערו של השקל כמעט ב-4%. אולם לא נראה שיש כאן ביטוי מובהק של בהלת המשקיעים, מפני שלא מעט מטבעות נחלשו בשיעור גבוה מהשקל. היחלשות השקל מתרחשת תוך עלייה מסוימת במחזורי המסחר במט"ח של המשקיעים המקומיים, אך לא הזרים.

ייתכן שניתן לראות ביטוי כלשהו למצבה של מדינת ישראל בעלייה של בין 0.1% ל-0.15% במרווחים של האג"ח הדולריות הארוכות של ישראל מעל האג"ח האמריקאיות.

גם עלייה בתלילות העקום השקלי בחלק הארוך שלו משקפת עלייה מסוימת של הסיכון. רק יש לזכור ששוק האג"ח הממשלתי והקונצרני "מנוהלים" היום במידה מסוימת על ידי בנק ישראל ולכן יש  לפרשן התנהגות שלהם בזהירות.

סגר הדוק צפוי להוריד האינפלציה

הטלת סגר הדוק יחסית, כמו זה שהוטל בחודשים מרץ-מאי, צפויה לגרום לירידה באינפלציה, אך  ההשפעה לא בהכרח תהיה זהה לסגר הקודם. הפעם אין ירידה חדה במחירי הנפט. כמו כן, לא צפויה עלייה משמעותית במחירי המזון, מאחר שהחשש ממחסור פחת. יש לזכור שהמחירים כבר ירדו במחצית השנה האחרונה, אולם גם היכולת הכלכלית של הציבור נפגעה עוד יותר, לעומת המצב לפני הסגר הראשון.

שינוי מצטבר במדד המחירים ללא אנרגיה ומזון בחודש מרץ-מאי השנה היה נמוך כמעט ב-1% לעומת הממוצע של השנים 2017-19. ההערכה היא שהשפעת הסגר על המדדים תהיה קטנה משמעותית הפעם.

כלכלני מיטב דש מותירים תחזית האינפלציה לחודש ספטמבר על מינוס 0.2% מכיוון שמראש הורידו אותה בציפייה להטלת מגבלות. התחזית לאוקטובר יורדת מ-0.2% ל-0%. התחזית ל-12 חודשים ירדה מ-0.5% ל-0.3%.

תלילות העקום השקלי עלתה לאחרונה כביטוי לעלייה בסיכון. לעומת זאת, נרשמה ירידה בתלילות של החלק המקביל בעקום הצמוד. עקרונית, שני העקומים מגלמים את אותם סיכונים מלבד סיכון האינפלציה שאמור לבוא לידי ביטוי רק בעקום השקלי. אולם ספק שהכיוונים המנוגדים של שיפועי העקומים משקפים עלייה בסיכון האינפלציה לטווחים מאוד ארוכים דווקא כאשר ציפיות האינפלציה לאורך  שאר הטווחים ירדו בחדות תקופה האחרונה.

בעולם – התעשייה המשיכה לצמוח בספטמבר

מדדי מנהלי הרכש בעולם לחודש ספטמבר מצביעים שברוב המדינות נמשך שיפור בתעשייה. מדד מנהלי הרכש בתעשייה באירופה עלה בעיקר בזכות עלייה חדה בגרמניה. גם בארצות הברית המדד מצביע על התרחבות בפעילות. רק ביפן המדד נשאר נמוך מ-50. התרחבות בפעילות התעשייתית מלווה בשיפור במגזר הבנייה והתאוששות ביצוא.

בתחום השירותים השפעת נגיף הקורונה ניכרת יותר. מדדי מנהלי הרכש ירדו באירופה בגלל התפרצותו, כאשר בארצות הברית הפעילות במגזר השירותים ממשיכה להתרחב.

הבעיה היא שגם בארצות הברית ניכרת עלייה במספר הנדבקים. מספר המדינות שבהן עלה מספר הנדבקים היומי הממוצע ב-10% לפחות בחודש האחרון הגיע כבר לכ-35 (תרשים 10). עלייה קודמת בחודשים יוני-יולי הובילה להיחלשות בפעילות בעיקר במגזר השירותים, מה שעשוי לקרות גם הפעם.

מיטב דש: הכלכלה העולמית ממשיכה להתאושש – אך באיטיות