חדשות    

מיתוסים נפוצים על נטילת משכנתא

מיתוסים קיימים כיום כמעט בכל תחום בחיינו אבל כשזה מגיע לנטילת משכנתא, חשוב שתדעו על מה תוכלו להסתמך ועל מה – כלל לא. הנה כמה מהנפוצים יותר שכדאי להכיר

זאב נחמנזון

כמות העצות, התובנות והטיפים שנרעיף על אחרים או נקבל מהם במהלך חיינו, בין אם נבחר בכך ובין אם לא, גדולה במיוחד. כל טיפ יותר מבלבל מקודמו ולעיתים עשוי הדבר לעורר לא מעט בלבול ואף להביא אותנו למצב שבו לא נדע מה נכון וטוב עבורנו באמת. כשהדבר נוגע למה חשוב יותר שימצא במפרט הטלוויזיה הבאה שאתם קונים למשל, זהו עניין יחסית זניח ושכיח אך כשזה מגיע לכזה כמו המשכנתא שאותה אתם מתכננים לקחת, ההלוואה הגדולה והחשובה מכולן ואחד מהגורמים המשפיעים ביותר על אורח ואיכות חייכם בשנים הבאות, הצעות וטיפים מכאלו שאינם מבינים באמת בתחום לא בהכרח יקדמו אתכם. למרות הרצון הטוב לסייע לכם, מה שמתאים עבורם לא בהכרח יהיה נכון גם עבורכם. אז איך בכל זאת ניתן לקבל את ההחלטה המתאימה בנושא חשוב כמו זה?

לעיתים הדבר הנכון ביותר לעשות הוא פשוט להיעזר בכלי מקצועי או גורם ניטרלי או במדריך משכנתא מהימן ומפורט למשל – כזה שימקד אתכם, יעניק לכם את הידע הדרוש לכם וחשוב יותר, יחשוף בפניכם את זה המוטעה. לפניכם כמה מהמיתוסים הנפוצים אודות נטילת משכנתא שחשוב להכיר ויסייעו לכם להימנע מביצוע טעויות מיותרות.

לקחת משכנתא גבוהה ממה שדרוש לכם כדי להתמודד עם עלויות נלוות

אחד מהטיפים הנפוצים יותר שיגיע לאזניכם הוא לקחת משכנתא גבוהה יותר מהסכום הדרוש לכם לרכישת דירה כדי להתמודד עם העלויות הנלוות שתגענה במהלך העסקה. מצד אחד, נשמע הדבר הגיוני למדי אך מאידך, זו למעשה תוספת להלוואה ולמרות שהתנאים בה אמורים להיות מיטביים, זה עוד כסף שתידרשו להחזיר לצד התחייבות נוספות. לכן, עוד טרם נקיבת סכום המשכנתא הדרוש חשוב לבחון את מקורות המימון הפוטנציאליים שתוכלו להיעזר בהם וביניהם משפחה או חבר קרוב ואפילו קרן כזו או אחרת שעומדת להיפתח בקרוב. השתדלו לא להשקיע את כל הסכום שברשותכם במשכנתא אלא בדקו את כלל האפשרויות וההון העצמי העומד לרשותכם מבעוד מועד.

כלל הבנקים יציעו לכם משכנתא באותם התנאים

הנחת היסוד היא שכל גוף מוסדי בישראל דומה רבות למתחריו נפוצה במיוחד אך יחד עם זאת, גם שגויה. בבואכם לקחת משכנתא תשמעו לא אחת את הטיעון כי כל הבנקים יציעו לכם את אותם התנאים, או לחלופין תקבלו המלצה על בנק ספציפי, בפרט כי הממליץ נטל בו את המשכנתא. לכל בנק יש משנה סדורה ומדיניות ברורה לפיה הוא מתנהל ומכאן שחשוב שתקבלו לפחות 3 הצעות מבנקים שונים, תשוו ואף לא תחששו להתמקח בעת הצורך. בדיוק כפי שישנם מבצעים על מעדנים בסופר, כך ישנם לא מעט גם עבור לוקחי משכנתאות אותם תוכלו לנצל לטובתכם כדי לחסוך סכומים לא מבוטלים.

בסניף ההוא טוב בהרבה

מיתוס מוכר הוא שבכל סניף בנק עובדים אנשים שונים, נחמדים יותר או פחות, ולכן תוכלו לקבל בהם תנאים שונים – אז זהו, שלא. אמנם המרדף המתמשך אחר השגת הצעה טובה יותר חשוב אך בכל בנק שתפנו אליו, ההצעה שתקבלו תירשם ותתועד במערכת. אם תסעו לסניף המרוחק 3 שעות ממקום מגוריכם אולי תפגשו אנשים נחמדים יותר, אך יתכן והצעת המשכנתא שתוצע לכם תהיה זו האחרונה שקיבלתם בסניף הקרוב.

ריבית טובה היא הפרמטר החשוב ביותר

אמנם היא אכן חשובה אך לא משאר הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בנטילת משכנתא. בשיח בין חברים על משכנתא, גובה הריבית יהיה העניין העיקרי אבל התנאים, הפריסה, מאפייני ההלוואה – חשובים לא פחות. בסופו של דבר, תמהיל המשכנתא הוא זה שיקבע באיזו מידה היא טובה ומשתלמת עבורכם. לכן, חשוב להיעזר במדריך המשכנתא המתחשב בכלל הנתונים והפרמטרים ולקבל תמונה ברורה יותר.

ריבית קבועה עדיפה תמיד על פני כזו משתנה

מרבית נוטלי המשכנתאות מעדיפים ללכת על בטוח ולבחור בריבית קבועה על פני ריבית משתנה. על פניו, יש בכך היגיון אך לא מדובר בבחירה חד משמעית. ריביות משתנות לכאן ולכאן והשוק הישראלי תנודתי מאוד כך שבחירה במשכנתא בריבית משתנה, עשויה להביא חיסכון של סכום משמעותי שיכול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים. זו בהחלט אחת מהסיבות העיקריות להתייעץ עם גורם מקצועי ולהיעזר בכלים שקופים בעלי יכולת ניתוח ואפיון קדימה ואחורה להשוואה בין שני סוגי הריביות, ובכך להעניק לכם שיקולים ריאליים ועדכניים להתאמת המשכנתא.

לסיכום, המיתוסים שהועלו כאן הם רק חלק ממגוון גדול ומציף בתחום בעל חשיבות כלכלית רבה. בעודכם מגיעים לרגע האמת, תוכלו להיעזר באנשים מוכרים אך חשוב להסתמך גם על כלים מעשיים יותר ובפרט, לבצע את הבחירה הטובה ביותר עבורכם.

בהצלחה!