חדשות    

מי זכאי לקבל פיצויים עקב המצב הביטחוני

צילום: דובר צה"ל, חיילים
מעודכן ל-11/2019

המצב הביטחוני מעורר שאלות רבות, מי ישלם על ימי העבודה שאבדו, מי ישלם על נזקים ישירים ועקיפים, האם עצמאי שאיבד לקוחות יפוצה? האם שכיר? ועוד שאלות.

נזק עקיף

בעיקרון עד 40 ק"מ מרצועת עזה עסק רשאי לתבוע פיצוי על שכר ששולם לעובדים שנעדרו, הן בשל הוראה על סגירת ארגון לא חיוני, והן כדי להשגיח על ילדיהם מתחת לגיל 14 ,בשל סגירת מוסדות החינוך.

עם זאת אין מענה לעסקים מעל 40 ק"מ מהרצועה, והנושא נבחן בממשלה. "מצב מיוחד" מוגדר נכון לעכשיו באזור עד 80 ק"מ מרצועת עזה. מדברים על חקיקה גם עבור עסקים שנפגעו בטווח זה, אך אם ללמוד מהחלטות האוצר וניסיון העבר נראה שאף אחד לא יפצה את העסקים, במיוחד לא לאור הגירעון הגובר ומצב ארוך של ממשלת מעבר.

נזק ישיר

 עסק עד 7 ק"מ מהרצועה שנפגע ישירות יפוצה על הנזק מהפגיעה אם מדובר בפיצוי על הנזק מהפגיעה, לכל התקופה עד להחזרת הנכס לפעילות מלאה.

זמן הגשת  וקבלת התביעה

אם נזק עקיף נגרם ביולי־דצמבר השנה, ניתן לתבוע עד 20.4.30.עם זאת יש לעקוב אחרי שינויים ותיקונים בחוק. במקרה שלא התקבלה החלטת קרן הפיצויים של מס רכוש תוך 45 יום מהגשת התביעה במלואה, תשולם לתובע מקדמה של חצי מהפיצוי לו הוא זכאי, בהתאם לתנאים שבתקנות. עם זאת, לעיתים בדיקת תביעה נמשכת זמן רב, ועד היום יש תביעות קודמות.

מסלולי קבלת פיצויים


המסלולים הקיימים הם מסלול שכר לענפי המסחר, תעשייה, שירותים, חקלאות, תיירות ודבורים, מסלולי מחזורים לתיירות ולדבורים.

רכוש פרטי

אם נפגע רכוש צריך להתקשר למס רכוש ולבקש ששמאים יגיעו לבית או למכונית או לשטח חקלאי שנפגע מירי טיל, שריפה עקב פעילות מלחמתית ונזקים מפעולת טרור. הם מגיעים ביום הפגיעה או למחרת. צלמו את הנזקו אל תיגעו ברכוש. רכב שניזוק אין להסיע. אין להשתמש ברכוש שניזוק. אם לא ניתן לגור בבית שניזוק רשות המסים והרשות המקומית יסדרו מקום מגורים חלופי לדייריו, אחרי שייצרו איתן קשר. רוב חברות הביטוח מיריגות מעשי טרור מביטוח מבנה ותכולה. עם זאת, אפשר להרחיב כיסוי ביטוחי כך שישלם את ההפרש מהפיצויים של מס רכוש.

הפיצוי נמדד לפי מספר הנפשות בבית. הפיצוי על התכולה חלקי ביותר, ומי שרוצה לקבל פיצוי אמיתי צריך לגשת למשרדי מס רכוש לפני המלחמה ולהרחיב את הכיסוי תמורת פרמיה.

פיצוי עקב ביטול או אי הגעה לטיסה

חברות התעופה לא מפצות את הנוסעים שלא מגיעים לטיסה. נוסע שנשאר  בבית בשל ההוראות עם זאת עקב עיכובים ואיחורים של החברות החברות צריכות לפצות את הנוסעים. אם זה קרה בגלל סיבות שאינן בשליטתן, כמו סגירת המרחב האווירי, הן לא מחויבות בפיצוי לנוסעים, אבל צריכות לתת להם החזר על הכרטיס, או לדאוג לטיסה חלופית.

יצרנית התרופות פרדו פארמה הגישה בקשה לפשיטת רגל

איפה אפשר לשכור או להשאיל ציוד עזר רפואי?