חדשות    רכב ותחבורה    

חמישה כוכבי בטיחות – מה זה אומר בעצם?

pixabay
מעודכן ל-11/2019

האם קיים תקן מחייב, עד כמה אפשר לסמוך על המבחן הישראלי והאם מכוניות שהשיגו ציון טוב בעבר היו עוברות את המבחנים היום? כמה עובדות על המבחנים שקובעים אם הרכב שלכם בטוח

האם שאלתם את עצמכם פעם, בעודכם מקשיבים לנאום השכנוע חוצב הלהבות של איש מכירות הרכב, מה המשמעות של כוכבי הבטיחות?

נתאר למשל סיטואציה מציאותית לגמרי: במהלך ביקור באולם התצוגה של יבואן רכב כלשהו, אתם שואלים אותו את השאלה הראשונה שמעסיקה אתכם:"תגיד, זה אוטו בטוח?". איש המכירות מכחכח לרגע ומסביר בחשיבות ש"כן, יש לו דירוג ישראלי מצוין" – האם אתם יכולים לסמוך על זה?

ואם אתם ממשיכים ומבררים: "אבל איך הוא מדורג בעולם?", ואיש המכירות מסביר לכם שהרכב קיבל שלושה כוכבים במבחני הריסוק האחרונים, ושזה מצוין במיוחד לנוכח העובדה שבמבחן הישראלי – הקפדני – הוא קיבל ציון גבוה. כדאי שתדעו שזה לא ממש נכון. אז איך יודעים אם המכונית שלנו בטוחה?

הדרך הטובה ביותר להעריך את רמת הבטיחות היא להסתמך על המבחנים שעורכים ארגוני הבטיחות הגדולים בעולם. איגוד הבטיחות שנחשב לאורים והתומים, לפחות בכל מה שקשור בבחינה של מכוניות שמשווקות באירופה, הוא EuroNCAP והוא ממוקם בבריסל, בלגיה.

EuroNCAP בוחן בכל שנה עשרות מכוניות במבחני ריסוק, והציונים של כל המכוניות האלה מפורסמים באתר האינטרנט של הארגון. אבל לפני שנפרט את השיטה שלפיה נקבע הסיווג של בטיחות המכוניות, חשוב לציין: לא כל מה שנמכר באירופה עם שבע כריות אוויר, בקרת בלימה אקטיבית ועוד כל מיני צ'ופרים בטיחותיים, נמכר כך גם בישראל. לפעמים מכונית שנבחנת על-ידי EuroNCAP בבריסל וזוכה לציון מלא ומצוין של חמישה כוכבים, משווקת בישראל באבזור חסר, למשל ללא בלימה אקטיבית, ואז הציון שניתן באירופה לא רלוונטי.

בנוסף לכך, השיטה הישראלית למדידת בטיחות אינה מבוססת על מבחני ריסוק אלא רק על האבזור הבטיחותי שמותקן ברכב, ויתרה מזאת: הניקוד הישראלי מתייחס למערכות בטיחות מקומיות, כלומר כאלה שמסתפקות בצפצופים. האם מדובר בשיטת בדיקה אמינה – למרות שמעולם לא רוסק אפילו רכב אחד כדי לבדוק? את זה אתם תחליטו.

ובחזרה למבחן הריסוק של EuroNCAP, הבוחן את המכוניות שמשתתפות בו בסדרת מבדקי ריסוק אמיתיים שמדמים תאונה: יש מבחן ריסוק חזיתי, שבו המכונית מוטחת בקיר וחזיתה נהרסת. יש גם מבחן ריסוק צידי, מה שבארגון מכנים Sidepole. המבחן עצמו בודק לא רק כיצד נפגעו הבובות של מי שיושב כביכול מקדימה, אלא גם כיצד נפגעו בובות של ילדים במושב האחורי.

בנוסף, המבחן בודק גם את קיומו של אפקט "צליפת השוט", שנגרם לצוואר הנוסעים. יש רכבים שזכו במבחן הריסוק של EuroNCAP בציוני ריסוק גבוהים ומצוינים, החל בסקודה קאמיק הקטן שנבחן ממש לאחרונה וכלה במאזדה 3 החדשה. אך יש רכבים שלא ממש הצטיינו, למשל ג'יפ רנגלר, סוזוקי ג'ימני ופורד מוסטאנג.

תעשיית הרכב העולמית מתקדמת כל הזמן. משמעות הדבר היא שמכוניות שבעבר יכלו לזכות בציון מלא ונאה של חמישה כוכבים, לא יכולות לזכות בו כיום אם אין בהן מערכות בטיחות מסוימות. למשל: בשנים האחרונות קבע EuroNCAP כי ציוני בטיחות גבוהים ומלאים יינתנו רק למכוניות שמצוידות במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות (בלימת חירום אוטונומית, שמירת נתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד), וכך ניתן למצוא מכוניות שציון הבטיחות שלהן נחלק לשניים: עם מערכות בטיחות אקטיביות המקנות ציון גבוה, וללא המערכות הללו.

בשנים הבאות צפוי הארגון לשכלל את המבחנים אפילו יותר, ולהציג מערכות בטיחות חדשות. אבל בינתיים, כאשר מגיעים לאולם התצוגה מה שחשוב הוא לבחור במכונית שתשמור על בטיחותכם באמצעים הטובים ביותר הקיימים כעת. זכרו זאת כשאתם בוחרים את הדגם ואת רמת האבזור שלו.

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת

הוצאות נלוות – מה אתם צריכים לדעת לפני שאתם קונים רכב חדש?