חדשות    

ממאי לא יתאפשר לסוכני הנסיעות למכור ביטוח נסיעות

ההחלטה הגיעה לאחר מאבק של לשכת סוכני הביטוח ולפיו ביטוח נסיעות צריך להינתן רק על ידי מומחים מקצועיים

הפיקוח על הביטוח הודיע  כי מוצרי ביטוח נסיעות לחו"ל יימכרו רק על ידי בעלי רישיון. כלומר, הפיקוח אוסר על סוכני הנסיעות למכור את הביטוחים, בניגוד להוראה הקודמת שהתירה את מעורבותם בשיווק ובמכירה של מוצר ביטוח נסיעות לחו"ל שאינו כולל החרגות הכולות חיתום רפואי ותקופת ביטוח לא שאינה עולה על 30 יום. הפיקוח אמנם אסר כעת על סוכני הנסיעות למכור את המוצרים, אך הוסיף הקלה לעומת העדכון האחרון, ואיפשר לסוכני הנסיעות להעביר יותר מידע במסגרת הלידים שהם מעבירים לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח.

זהו הישג  של לשכת סוכני הביטוח שנאבקה שייאסר על סוכני הנסיעות למכור ביטוח, ופנתה לבג"ץ.  השינוי בעמדה נובע מכך ש"לאור שינוי הנסיבות הפוליטי וקביעת מועד הבחירות לחודש אפריל 2019, קיימת אי ודאות לגבי קידום הצעת החוק בכנסת הבאה לאור זאת הוראות החוזר יכנסו לתוקף, אחרי תקופת היערכות קצרה, ביום 1 במאי 2019, וזאת על מנת לעמוד בהוראות חוק הפיקוח על הביטוח, ולהבטיח כי רק מי שהוא בעל רישיון יעסוק בתיווך לעניין ביטוח". נכתב בחוזר.

מנשיא לשכת סוכני הביטוח נמסר: ״תחום ביטוח הנסיעות לחו"ל הוא לא מוצר מדף שאפשר למכור כמו סלולרי, אלא מוצר שדורש מיומנות, נסיון וידע. מדובר בניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מפוקח. ביטוח נסיעות לחו״ל מורכב מהיבטים מקצועיים קריטיים שצריכים להיות בידיהם של אנשים המתמחים בענף, סוכני הביטוח, שיודעים להתאים את הפוליסה לצרכיו של הנוסע ולסיכונים האפשריים הכרוכים בנסיעתו לחו"ל ולהגן על הציבור מפניהם״.

בפיקוח על הביטוח כבר ממילא התכוונו לתמוך בהצעת החוק.. בחודש נובמבר פרסם הממונה על שוק ההון, משה ברקת, טיוטת תיקון לחוזר "מעורבות גוף שאינו בעל רישיון בשיווק ומכירה של מוצר ביטוח שאינו ביטוח קבוצתי", בה הוא מבקש לדחות את האיסור על סוכני הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל, למרות שהאיסור כבר נכנס לתוקפו ב

. "נוכח פגרת הכנסת שחלה מ-23 ביולי 2018 ועד ל-14 באוקטובר 2018, ועל מנת לאפשר את מיצוי הליך החקיקה, מוצע לדחות את מועד התחילה של החוזר ל-20 ביולי 2019", נכתב בטיוטת התיקון.

ברקת ציין עוד כי הרשות מעוניינת להכניס שינויים בהצעת החוק,  כיוון שאלו נעשים לטובת ציבור המבוטחים. בדברי ההסבר לטיוטה צוין כי בעקבות השינויים יוכלו המבוטחים "לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל בצורה נגישה, פשוטה ובעלות מופחתת".

בעקבות הטיוטה שלח אז נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, מכתב לברקת, בו כתב: "כניסתו לתוקף של חוזר הלידים, ביום 10 באוקטובר 2018, שמה קץ לכשל שוק, ארוך שנים, לפיו סוכני נסיעות, בניגוד גמור להוראות החוק וחרף העובדה כי מדובר על עבירה שמאסר בצידה, מכרו ושיווקו ביטוח".

רוזנפלד כתב "לשכת סוכני הביטוח בישראל, תתנגד בכל האמצעים החוקיים העובדים לרשותה על מנת לוודא כי טיוטה זו לא תהפוך לחוזר מחייב".ממשיך וכותב: "לא יעלה על הדעת שרשות מפקחת האמונה על טובת הציבור תאפשר מצב לא חוקי שבו סוכני נסיעות, חסרי כל הבנה בביטוח, ישווקו פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל ואיש לא יפקח עליהם".

מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסר "השינוי בהחלטת הרשות עומד בניגוד מוחלט לעמדת הרשות עד כה, לפיה יש לפעול בהתאם להנחיית בג"ץ ולקדם חקיקה שתאפשר למשרדי הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל.

"ההתאחדות תמשיך לקדם גם בכנסת ה-21 את הצעת החוק אשר תאפשר למשרדי הנסיעות למכור ביטוח נסיעות לחו"ל, כפי שנהגו עשרות שנים ובדומה למצב במרבית מדינות העולם המערבי".

לאומי נגד לאומי קארד: מתחרים על ביטוח נסיעות לחו;ל