ביטוח    

משלמים על ביטוח חיים? מגיע לכם החזר מס

כדי לעודד אזרחים להפריש כספים לגמל או לפנסיה, המדינה מעניקה הטבות מס על כלים פיננסיים אלו. החזרי מס בגין ביטוח חיים הם רלוונטיים הן לשכירים והן לעצמאים, גם בהפרשה לקופות גמל. אלא שבמקרה של שכיר, הזיכוי נעשה אוטומטית עם חישוב השכר.  אבל אם השכיר מעביר את הכספים באופן עצמאי, כי אז הוא צריך להגיש בקשה להחזרי מס בגין הפקדות לביטוחי חיים מרשות המיסים.

כדי לקבל את ההחזר יש להגיש דוח שנתי. לא רק עצמאים, גם שכירים המפרישים בעצמם את הכסף לקופת הגמל או לביטוח החיים, צריכים להגיש את הדו"ח. אם לא ביקשתם החזר, אתם יכולים לבקש עד שש שנים אחורה. החזרי מס מתקופות שמעבר לכך שלא נתבעו, לא ישולמו. זאת בגלל חוק ההתיישנות, שחל עליהם.

ביטוח חיים – משנה מי משלם, לא מי מבוטח 

בביטוחי חיים, מי שמקבל את ההחזר הוא מי ששילם עבור הביטוח ולא מי שמבוטח בפועל.  החזרי המס בגין ביטוח חיים הם בהחלט רלוונטים גם להפקדות לביטוח החיים במסגרת ביטוח המשכנתא. המבוטח זכאי להחזרי מס עבור ההפקדות למרכיב ביטוח החיים בפוליסה (ריסק), ומרכיב החיסכון אם ישנו, לא קיים בפיצוי חד פעמי –  בשיעור של 25% מסכום ההפקדות הכולל. מכאן שחבות המס השנתית יכולה לרדת, כי מסכום המס מורידים 25% מההפקדות לביטוח החיים. לדוגמא – זוג שמשמם ביטוח משכנתא בסך 400 שקלים בכל חודש. מתוך הסכום הזה, 300 שקלים בחודש משולמים עבור היטוח חיים. אם הזוג יגיש דו"ח הכנסה ויבקש החזר מס, סביר להניח שיקבל 75 ש"ח עבור כל חודש, שהם למעשה 900 שקלים חדשים בשנה. התנאי הוא, כמובן, שאותו הזוג ייצר הכנסה במהלך השנה, שממנה שולם מדי חודש או מדי תקופה מס הכנסה. אם אין תשלום מס, גם אין החזר מס.

תקרות תשלום

יש לציין שמעל סכום מסוים לא יינתנו ההטבות במס. מדובר בהפקדות שנתיות בסכום מצטבר של מעל כ-34,000 שקל  לרוב. אפשר להפקיד סכומים גבוהים לביטוח חיים, אבל מה שמעל לסכום המצוין כאן, לא יתקבל עבורו החזר.

איך לקבל את ההחזר

אם ההפקדה היא עצמאית, ההחזר הוא רק דרך בקשה יזומה להחזר מס הכנסה. צריך לצרף טופסי 106 מכל מקומות העבודה, ואישור שנתי למס הכנסה על ההפקדות שבוצעו לביטוח החיים. האישור על ההפקדות שבוצעו נשלח על ידי חברות הביטוח בסיומה של כל שנת מס. ניתן גם לבקש אותו גם באופן יזום.

החזר מס על תקופת אבטלה – למי מגיע וכמה

כמעט חצי מהשכירים לא מבקשים החזר מס

מהו טופס 135 – החזר מס לשכיר שאינו ממלא דוח שנתי