חדשות    

מ-4 במרץ חשבונות לא יוגבלו בגלל צ'קים חוזרים

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

העקב התפשטות הקורונה והגבלת המשק נגרמים קשיים תזרימיים למשקי בית ולעסקים רבים. לכן חלה עלייה במספר הצ'קים שחזרו והחשבונות שהוגבלו. מעבר לאיסור על משיכת צ'קים, הרי שהגבלת החשבון משבשת את מהלך עסקיו של הלקוח, פוגעת במוניטין שלו וביכולת ההתנהלות הכלכלית שלו.כך מדווחים בבנק ישראל.

כדי לסייע לאותם עסקים ומשקי בית שנקלעו לקשיים תזרימיים באופן לא צפוי, קבעה המפקחת על הבנקים  כי הבנקים המסחריים ובנק הדואר ישהו הגבלות על לקוחות ועל חשבון הבנק שלהם בשל צ'קים שחזרו בשל היעדר כיסוי, החל מתאריך 4.3.20, ובהתאם לתקופה הקבועה בחוקמשמעות ההשהיה היא שצ'ק שהופקד החל מהתאריך האמור וחזר מחמת היעדר כיסוי מספיק, לא יובא בחשבון בספירת הצ'קים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק. אם זהו הצ'ק העשירי שבעקבותיו היה אמור החשבון להיות מוגבל, ההגבלה תושהה עד להודעה שיפרסם בנק ישראל לגבי תום תקופת ההשהיה.

במערכת איתור החשבונות המוגבלים באתר האינטרנט של בנק ישראל תוצג הבהרה, שעל פיה צ'קים שחזרו בתקופת ההשהיה לא נכללים במידע המוצג במערכת, ועל מקבלי הצ'קים לקחת עובדה זו בחשבון בבואם לקבל תשלום בצ'ק.

יודגש, כי למרות שהחשבון לא יוגבל, המידע על אירוע ההחזרה מועבר למערכת לשיתוף נתוני אשראי, שעל בסיס המידע שבה מחושב דירוג האשראי של הלקוח ששילם באמצעות הצ'ק שחזר. כמו כן, למרות  שבתקופת ההשהיה לא יוגבלו חשבונות, לגבי צ'ק שלא כובד ניתן יהיה בהמשך לפתוח הליך לגבייתו באמצעות ההוצאה לפועל (בהתאם למידע שיפורסם על ידי רשות האכיפה והגביה).

 לפי ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "בנק ישראל נוקט מגוון צעדים כדי להקל על משקי בית ועסקים לצלוח את התקופה הכלכלית הקשה בפניה עומד המשק על רקע התפשטות נגיף הקורונה.  השהיית ספירת הצ'קים החוזרים תבלום את העליה המהירה במספר הלקוחות המוגבלים במשק ותצמצם את התוצאות הקשות שנובעות מהגבלת חשבונות בנסיבות שלא היו צפויות. אני קוראת לציבור להמשיך לנהל את ענייניו הפיננסיים בתבונה, ולהימנע מההשלכות של תשלום בצ'קים ללא כיסוי".

אושרה ייצוגית נגד בנקים כי פרעו צ'קים דחויים מוקדם מהמועד

צ'קים חוזרים – מה עושים?