מדריכי קרנות נאמנות    

סיכום 2017 בתעשיית קרנות הנאמנות

קרנות נאמנות הן עדיין אפיק ההשקעה הפופולארי של הציבור – השקעות ישירות במניות ואגרות חוב לא ממש פופולאריות בקרב הציבור הרחב, אבל השקעה בקרנות נאמנות כן – עבור התענוג הזה, הציבור משלם דמי ניהול, אבל מקבל ניהול צמוד ומקצועי.  קרנות הנאמנות נמצאות בשנים האחרונות תחת "מתקפה" כאשר המכשירים הפסיביים – תעודות הסל וקרנות הנאמנות המחקות מגדילות את חלקן, תחת הרציונל שעדיף להשקיע במכשירים עוקבי מדדים מאשר מכשירים מנוהלים אשר גובים דמי ניהול גבוהים יותר.

כאן, תוכלו לקרוא על היתרונות והחסרונות של קרנות הנאמנות; וכאן על כל מה שצריך לדעת על תעודות הסל.

 כך או מאחרת, הנה הסיכום השנתי של תעשיית קרנות הנאמנות – ביצועים ותמצית העניינים המרכזיים בתעשיית הקרנות ב-2017.

ובכן, מסתבר שתעשיית קרנות הנאמנות רשמה תשואה חיובית ממוצעת של 5.1%.  הקרנות המסורתיות (ללא כספיות) השיגו תשואה של כ-5.6%

שנת 2017 בשווקים הפיננסים הייתה חיובית באופן יוצא דופן: ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות בארה"ב יצר אווירה מאוד אופטימית בשווקים בעיקר תודות לרפורמת המסים המתוכננת. בנוסף, השיפור הניכר בנתונים הכלכליים באירופה, והמשך הריבית הנמוכה עד אפסית במרבית השווקים, הביאו לכך שבסיכום השנה מדדי המניות המקומיים והגלובליים רשמו עליות שערים ניכרות. ריבית בנק ישראל לא השתנתה במהלך השנה ונותרה בשיעור של-0.1%. בעקבות זאת, אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות סיכמו אף הן את 2017 בעליות שערים נאות. בסיכומה של השנה, הקרנות המסורתיות רשמו גיוסים גבוהים מאוד המסתכמים ל-22.8 מיליארד ₪.

הקרן שרשמה את התשואה השנתית הגבוהה ביותר ב-2017 היא הקרן "איילון D6 אקסטרים 500S&P פי 3" שזינקה ב- 62.37%.

בצד השני, הקרן שהשיגה למשקיעים את התשואה הגרועה ביותר השנה היא: "מודלים F0 לונג דולר פי 3" לאחר שצנחה בכ-26.05%.

  • קרנות אג"ח כללי, קבוצת הקרנות המגייסת ביותר ב-2017, השיגה למשקיעים בסיכום שנתי תשואה חיובית ממוצעת של 4.95%. אלו שבחרו "לא לקחת סיכון" ולא להיחשף למניות כלל, השיגו את התשואה החיובית הנמוכה ביותר בקבוצה זו, המסתכמת ב-4.1%. מנגד, אלה שבחרו להשקיע בקרנות אג"ח כללי עם חשיפה של עד 30% מניות רשמו את התשואה החיובית הממוצעת הגבוהה ביותר בקבוצה: 6.3%. זאת, תודות לתרומה החיובית המשמעותית של מניות ת"א 90.      .

  • קרנות אג"ח קונצרני רשמו השנה עלייה של 9%. קרנות הנאמנות הקונצרניות ללא מניות עלו בממוצע מתחילת השנה ב-5.2%.
  • אגרות החוב הממשלתיות מסכמות את השנה בעליות שערים נאות. מדד ממשלתי כללי עלה השנה ב-6%. קרנות אג"ח מדינה רשמו תשואה שנתית של 3.05%. קרנות אג"ח מדינה ללא מניות רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית של 2.65%. משקיעים בקרנות עם חשיפה מנייתית של עד כ-10% קיבלו תשואה ממוצעת גבוהה יותר העומדת על כ-2.95%. משקיעים אשר השקיעו בקרנות אג"ח מדינה כללי עם חשיפה מרבית של יותר מ-10% מניות השיגו את התשואה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר בקטגוריה, הנאמדת בכ-4%.
  • קרנות המתמחות במניות בישראל רשמו בשנת 2017 תשואה חיובית יפה מאוד של 5%. מדדי המניות סיימו בתשואות חיוביות, כאשר המדדים שהציגו תשואות נמוכות יותר היו: מדד מניות ת"א 35 אשר רשם עליות שערים בשיעור של 2.65%, מדד ת"א יתר שעלה בשיעור של 4%, ומדד ת"א 125 עם 6.4%. בלט מאוד לטובה מדד ת"א 90 שסיים את השנה עם עליות השערים הגבוהות ביותר בשיעור של 21.2%. כתוצאה מכך, קרנות מניות בארץ שהיו עם חשיפה גבוהה למניות במדד ת"א 90 רשמו את התשואות החיוביות הגבוהות ביותר השנה, הנאמדות בכ-19%. לעומתן, קרנות עם חשיפה למניות על מדד ת"א 35 רשמו השנה את התשואה החיובית הנמוכה ביותר, העומדת על כ- 3.95%, עדיין, טוב יותר ממדד היחס.
  • קרנות המתמחות במניות בחו"ל רשמו בסיכום 2017 את התשואה הגבוהה ביותר מבין הקרנות המסורתיות (ללא ממונפות ואסטרטגיות) של 3%, אך עדיין הן בתשואת חסר לעומת העליות בשוקי המניות בעולם (הדאו 25%, 500S&P 19.4%, הדאקס 12.5%, הנאסד"ק 28%).
  • קרנות אג"ח חו"ל רשמו השנה תשואה שלילית הנאמדת בכ-2% בהובלת קרנות אג"ח חו"ל חשופות מט"ח שירדו ב-45%. זאת, עקב חולשת הדולר מול השקל שפגעה בהן, בעיקר מאחר שעל פי המדיניות שלהן, הן לא מגדרות את הסיכון המטבעי.